Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Representanthuset och senaten r tv olika frsamlingar. Somliga tycks ha svrt fr tvkammarsystemet. Till senaten kan troligen delstatsguvernrer utse egna ledamter i mnga fall.
Jag presenterar en alternativ lsning. Eftersom det inte r folket som vljer president i fria val, utan presidenten vljs av electoral college, och eftersom inget val har hllits (i vr hypotetiska diskussion) kommer samma electorer som valde president Trump sitta kvar. De kommer samlas och lgga sina rster, den hr gngen utan att vara bundna av vljarnas rster, och tillsammans vlja president. Detta kommer ske under ledning av antingen vice presidenten eller av pro tempore senator.
Val kommer allts hllas, oavsett om folkvalet stlls in eller inte. Resultatet torde bli samma som frra valet - d.v.s. Trump avgr som segraren, men fr oerhrt svrt att regera eftersom han inte fr folkets legitimitet, utan endast en lagteknisk legitimitet.
Vidare mste kongresshuset upplsas, eftersom deras mandatperiod tar slut, vilket lmnar Senaten kvar. Senaten br dock hamna i ett ddlge, eftersom en del republikaner har dtt av och d hamna i nn sorts 50/50 situation (vad jag lst mig till i diverse artiklar om frgan). Om ngon demokrat hoppar av/dr eller annat, blir allts resultatet en fullstndig republikansk dominans, vilket kan f svl positiva som negativa fljder.
Jag tror nog att val kommer hllas, eftersom allt annat vore otnkbart och riskerar att knuffa USA in i en stor intern konflikt. Det fr nog bli s att snflingorna hller sig hemma.
Vi kan ocks tnka oss att SOTUS fr bereda sig p att avgra frgan om vote-by-mail, vilket mnga republikaner ser som ett hot mot valskerheten. Dr tror och hoppas jag att de frklarar att det r alltfr oskert att infra, trots coronahot.
Det borde vara upp till alla delstater att se till att rstande kan ske utan smittorisk, eller med s liten smittorisk som mjligt. Helst p valdagen, eller vid olika rststationer under lmplig tid fre valdagen.