Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Med så många satelliter måste dom siktat på att överväldiga alla andra alternativ - du vet dom där som riktar sändningarna mot t.ex kryssningsfartyg vilket ger dom gigabit utan problem. Med 48k satelliter i low orbit kan dom ju teoretiskt ge terabit. Om man man bundla.
Kanske om dom har någon rik mecenat i bakgrunden att man skulle kunna återuppliva OneWeb. Jag tänker mig här Jeff Bezos (Blue origin, Amazon) Att han då går in direkt i OneWeb. Problemet blir då att han kommer stå med gamla kontrakt om att skjuta upp satelliterna med Arianespace och låta tillverkningen fortgå i det bolag som nu tillverkar OneWebs satelliter (Samägt av Airbus & Oneweb) Någon miljard extra i utlägg har han sannerligen råd med. Problemet är då att Softbank står kvar med ett kontrakt att återsälja kapaciteten och dom sätter priserna och tar större delen av vinsten.
Lägg därtill att OneWeb måste konkurrera med Starlink. SpaceX bygger sina egna satelliter, dom bygger dom i form av flatpack (tänk dig möbler från IKEA här) dom skjuter även upp dom på egna raketer (Du slipper bli skinnflådd av av fransmännen eller ryssarna) Kostnadsbilden pekar helt emot det upplägget tror jag. Per gigabyte per sekund per satellit i omloppsbanan så kan man inte klå SpaceX med deras Starlink i dagsläget.
Kvar är endast enligt mig rättigheterna att sända inom vissa frekvensband. Det är russinet i kakan. Jeff Bezos hade redan tidigare innan OneWeb gick i konkurs planer på att starta en egen megakonstellation. En megakonstellation han kan skjuta upp med sina egna raketer som kan landa och återanvändas. (Det blir mycket billigare då) Så jag kan tänka mig att han går in för att få frekvensrättigheterna och dom kommer han använda i sitt projekt kupier.
Men det sistnämnda blir i så fall tidigast år 2021, det år då Blue Origin efter åratal av förberedelser troligen börjar skjuta upp raketer i omloppsbana. Men det är så himla dags då, vid den tidpunkten borde Starlink ha startat upp med global täckning och börjat ta kunder från dom gamla skuldtyngda internet-via-geostationärsatellit-operatörerna.