2020-05-30, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Godt poeng, han kunne ikke vre 100% sikker p det s lenge hun var aktiv med telefonbruken.

Kanskje han ringte s ofte for sjekke at mobiltelefonen hennes ringte. At han ikke fikk opptattsignal.

Hvis han forgiftet henne, kan det hende at han satt parat til kjre hjem dersom han fikk opptattsignal, i tilfelle hun dde mens hun snakket med noen i telefonen.
Citera
2020-05-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kanskje han ringte s ofte for sjekke at mobiltelefonen hennes ringte. At han ikke fikk opptattsignal.

Hvis han forgiftet henne, kan det hende at han satt parat til kjre hjem dersom han fikk opptattsignal, i tilfelle hun dde mens hun snakket med noen i telefonen.
Han ringte 2 ganger kort tid etter kl 10. I mellomtiden hadde elektriker og et familiemedlem ringt uten f svar. S hvis det var slik som du skrev, hvorfor ringte han ikke fr etter kl 10?

Hvis hun tok fast medisin kl 10 hver dag: Hvorfor svarte hun ikke da elektriker ringte fr kl 10? Hadde hun kanskje tatt medisinen (med gift i) tidligere enn vanlig?
Citera
2020-05-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Han ringte 2 ganger kort tid etter kl 10. I mellomtiden hadde elektriker og et familiemedlem ringt uten f svar. S hvis det var slik som du skrev, hvorfor ringte han ikke fr etter kl 10?

Hvis hun tok fast medisin kl 10 hver dag: Hvorfor svarte hun ikke da elektriker ringte fr kl 10? Hadde hun kanskje tatt medisinen (med gift i) tidligere enn vanlig?

Jeg vet ikke.

Hun kan ha tatt faste medisiner tidligere enn kl 10:00. Kl 09:30 som noen foreslo. Enkelte medisiner skal taes til et fast klokkeslett hver dag.
Citera
2020-05-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg vet ikke.

Hun kan ha tatt faste medisiner tidligere enn kl 10:00. Kl 09:30 som noen foreslo. Enkelte medisiner skal taes til et fast klokkeslett hver dag.
Takk! Det kan ha vrt slik. Hvis TH er GM og hvis AE l dd i huset helt til TH kom hjem ca kl 13:38. Ville ikke det vre risikabelt, i tilfelle noen lste seg inn og fant AE dd og obduksjonen viste forgiftning? (Nabo/andre kunne blitt bekymret for AE hvis de hrte bjeffende valp og ikke fikk svar fra AE nr de ringte p dren (og kunne kontaktet ndetater/andre som ville lst opp dren og underskt). Kanskje de ogs kunne ha sett (gjennom vinduer) AE ligge dd p kjkkengulvet hvis hun hadde ddd p kjkkenet?)
Citera
2020-05-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja, hvis det var gift s m det ha vrt noe svrt hurtigvirkende.

Stemmer det at det er kjkken der jeg antok (til hyre for inngangsdren nr man ser huset utenfra)? Jeg tenker p hvis det var en medisin som var naturlig innta sammen med et glass vann. Hvis det er et kjkken der, er det kort vei derfra og til det toalettet hun ble antas ha blitt angrepet og drept inne p.

Hvis det var spryte (insulin el.l.): Hvor er det naturlig vre mens man ordner med det?

En ldre bekant till mig (numera avliden) tog insulin fre varje mltid. Han brukade gra det vid kksbordet.

Insulin skall frvaras i kylskp. Sjlva insulinsprutan r frdigfylld med ett stort antal doser; man sticker in den lilla nlen i huden p buken och skruvar p en ring fr att injicera en dos.

Jag ser det inte som alldeles enkelt att mixtra med innehllet i en sdan spruta utan att gra synlig verkan p den -- men antagligen mjligt..!

Sedan har vi vl inga indikationer p att AE faktiskt anvnde insulin, s jag vet inte hur mycket spekulationer det lnar sig att bygga p den hypotesen...
Citera
2020-05-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Er vel tilbyelig til tro at om det skulle vre TH som var gjerningsmannen tror jeg han har gjort det alene.
Det rimer virkelig ikke at en kontrollfrik tar sjansen p dra andre inn i dette. Jeg sier igjen og igjen, Hvis noen har hjulpet han har de han i sin hule hnd resten av livet, kan drive utpressing og lignende, tviler sterkt p at en person med s stor behov for kontroll ville vger dette.

Unntaket kan vre at en evnt.medhjelper str i en eller annen slags takknemlighetsgjeld mot han, men heller ikke nok. Det m vre en person som TH har noe p som innebrer enten lang fengselsstraff eller p en eller annen mte vil f livet satt p hode som flge av det TH vet.

Jeg har liten tro p skalte leiemordere, husk at TH var svrt rik, hvorfor skulle leiemordere som jeg antar er over snittet kynisk nye seg med 10 mill.
Jeg vil tro skalte leiemordere ville presse han for mye penger, de ville ha en enorm makt over han. S klart vil de fleste tenke at det er i egen interesse ikke snakke med politiet, men livnrer man seg som leiemorder gr man fr eller siden i fellen.
Og gitt det var en leiemorder og ble tatt, har han noen som helst grunn til sitte p denne historien.
En leiemorder lever av og ta livet av folk, s lenge han ikke blir tatt er det sikkert greit.
Men den dagen han blir tatt i muligens en annen sak vet han veldig godt at han vil f strafferabatt ved fortelle, jeg tror TH ogs er s smart at han ikke ville legge sin egen skjebne i slike menneskers varetekt.

Jeg anser det derfor som helt umulig at TH har samarbeidet med noen han verken kjente eller hadde kjennskap til.
Jeg tror kryptofyren fint kan sjekkes ut av denne saken, for i den grad han har bidratt er det sklart med en innfring i kryptovaluta, hvor TH kanskje har lrt noe. Men jeg skjnner egentlig ikke hvorfor denne kryptofyren er innlemmet i drap/bortfring

S klart finnes det en mulighet for at TH flte at han hadde tillit til denne fyren, men det er et langt skritt fra det til bli tatt for medvirkning til bortfring

Siden jeg fortsatt holder pen teorien om at TH er uskyldig har jeg noen teorier om hvorfor mistanken skulle falle for han

Da er vi borti forretningsforbindelser veldig uvanlig i Norge men ikke umulig.

Tror de fleste av oss er enig i at TH er en over snittet ufordragelig person. Vi har ikke engang truffet han, men jeg ser ikke vekk for at mangelen p bde empati og oppfrsel kan ha frt til at noen fikk han helt opp i halsen ( faktisk ikke engang vanskelig og skjnne nr man har fulgt denne saken)
S tenker jeg , vi sitter her og fler at denne mannen er s motbydelig, hva tenker nrmeste krets rundt han. Vi vet at AEH var den sympatiske.
Hva om noen som kjente han og flte at han var enda mer usympatisk nsket ramme han.

Jeg synes s klart det er rart om folk dreier av slike grunner, men sannheten er at det finnes folk som har gjort det TH kan ha trkket de rette folkene p trne som ikke bare som oss flte at TH var til de grader usympatisk men hvor hans usympatiske fremferd var utrolig irriterende og det kan ha ftt konsekvenser.

Det er vanskelig og gjette , men tror at det vi alle her, sant nrmeste omgangskrets har til felles er det faktum at TH slett ikke fremstr som noe som helst sympatisk.
Vi finner med andre ord TH ufordragelig , ja hvem unnskylder En slik ektepakt for eksempel, jeg tror ikke bare jeg tror men vet at TH var et usedvanlig usympatisk menneske.
Men det gjr han ndvendigvis til drapsmann, samtidididig s politiet m vre nysom med dmme. .
vre drittsekk er faktisk ikke det samme som vre drapsmann

Ja jeg tror ikke man m blande inn for mye dette med om en person er usympatisk og slike ting, for det kan fort skape et tunnelsyn. Folk br vise varsomhet med omtale en person p rykter ihvertfall. Jeg forholder meg ikke til hva som skrives om han som evt drittsekk osv i srlig grad. Det trenger ikke bety noe.

For min del er jeg absolutt pen for at det finnes andre svar, utenom politiets siktelse mot TH. Kanskje det finnes andre tenkelige hypoteser. Men hypotesen om kidnapping med konomisk motiv (som evt gikk galt) har en veldig stor sum av usannsynligheter, som gjr den hypotesen veldig usannsynlig. Sikkert 0,005 % sjanse eller enda mindre hvis de som driver med sannsynlighets-beregning vil regne p det. Nr man tar i betraktning alle usannsynligheter sammen, da blir summen utrolig svak. S den har jeg lagt bort for lenge siden, med mindre det kommer helt ny informasjon p bordet.

Det er mange sentrale ting vi ikke vet om saken. Men det er en gte og et stort mysterium, s man blir lett fanget av grunne p hva lsningen kan vre, og opptatt av at det skal oppklares.

Mottaker av 0914 samtalen for eks. Den er veldig sentral. Hva har dette familiemedlemmet fortalt, og hvis samme familiemedlem ringte tilbake til henne igjen etter 30 min ca og ikke fikk svar, hva gjorde vedkommende i mellomtiden? Hva gjorde den personen den dagen?
Snne ting er jo hplst for oss vite noe om, men er ganske sentrale opplysninger vite noe om ogs.

Vi vet rett og slett for lite.
Citera
2020-05-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
En ldre bekant till mig (numera avliden) tog insulin fre varje mltid. Han brukade gra det vid kksbordet.

Insulin skall frvaras i kylskp. Sjlva insulinsprutan r frdigfylld med ett stort antal doser; man sticker in den lilla nlen i huden p buken och skruvar p en ring fr att injicera en dos.

Jag ser det inte som alldeles enkelt att mixtra med innehllet i en sdan spruta utan att gra synlig verkan p den -- men antagligen mjligt..!

Sedan har vi vl inga indikationer p att AE faktiskt anvnde insulin, s jag vet inte hur mycket spekulationer det lnar sig att bygga p den hypotesen...
Takk. Du har rett.
Jeg har hrt at de fleste mennesker i den alderen bruker minimum 1 medisin fast. At hun kan ha brukt en eller flere medisiner (som vi ikke har kjennskap til) kan vi kanskje bygge hypotese p.
Citera
2020-05-30, 14:59
Bannlyst
Ukjent plankebit funnet p trappa. TH mener politiet burde gjort mere for sjekke denne.
TH beskriver den som et bakhon, alts en planke som skal vre til en skigard, som er gjerdene man brukte fr i tiden der planker sto p skr bortover.

https://www.tv2.no/nyheter/11470631/
Senast redigerad av Orderud. 2020-05-30 kl. 15:03.
Citera
2020-05-30, 15:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg forstr ikke dette som noe annet enn at politiet mener TH har sttt for drapet selv. Men han har alibi.
Ja, jag har svrt att se hur TH skulle ha kunnat gra detta utan ngon form av hjlp - antingen med mordet och undanskaffandet av kroppen, eller med att konstruera ett alibi.
Citera
2020-05-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Ja jeg tror ikke man m blande inn for mye dette med om en person er usympatisk og slike ting, for det kan fort skape et tunnelsyn. Folk br vise varsomhet med omtale en person p rykter ihvertfall. Jeg forholder meg ikke til hva som skrives om han som evt drittsekk osv i srlig grad. Det trenger ikke bety noe.

For min del er jeg absolutt pen for at det finnes andre svar, utenom politiets siktelse mot TH. Kanskje det finnes andre tenkelige hypoteser. Men hypotesen om kidnapping med konomisk motiv (som evt gikk galt) har en veldig stor sum av usannsynligheter, som gjr den hypotesen veldig usannsynlig. Sikkert 0,005 % sjanse eller enda mindre hvis de som driver med sannsynlighets-beregning vil regne p det. Nr man tar i betraktning alle usannsynligheter sammen, da blir summen utrolig svak. S den har jeg lagt bort for lenge siden, med mindre det kommer helt ny informasjon p bordet.

Det er mange sentrale ting vi ikke vet om saken. Men det er en gte og et stort mysterium, s man blir lett fanget av grunne p hva lsningen kan vre, og opptatt av at det skal oppklares.

Mottaker av 0914 samtalen for eks. Den er veldig sentral. Hva har dette familiemedlemmet fortalt, og hvis samme familiemedlem ringte tilbake til henne igjen etter 30 min ca og ikke fikk svar, hva gjorde vedkommende i mellomtiden? Hva gjorde den personen den dagen?
Snne ting er jo hplst for oss vite noe om, men er ganske sentrale opplysninger vite noe om ogs.

Vi vet rett og slett for lite.
Du har veldig gode poeng. Noen nevnte at det kan vre sant at TH ikke s og ikke hrte AEs telefon og at noen ev kan ha flyttet AEs telefon etter at TH kom hjem. TH fortalte at han oppdaget AEs telefon p det bordet i gangen ved utgangsdren da han var p vei ut av huset. Noen nevnte ogs noe om at hvis det var tilkoblet headset el.l. p AEs telefon s ville det ikke bli ringelyd som hrtes nr noen prver ringe til telefonen.

Minnimus sin oversikt over tidspunkt for anrop m.m. her er veldig bra:

Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
21 anrop og oppkall fra AEHs mobil denne dagen. La oss prve lage en mest mulig komplett oversikt.

Her er min forelpige oversikt. Tekst i innrykk er sentrale hendelser i tidslinjen, De andre er anrop/sms til og fra AEHs mobil som er beskrevet i media. Kom gjerne med flere innspill.

nn:nn (like fr 8:45) Anrop fra lnningsansvarlig Futurum. Ubesvart.
08:45 Anrop til lnningsansvarlig Futurum. Besvart
09:00 TH reiser til Futurum
09:10 - 09:15 TH ankommer Futurum (video)
09:10 SMS til datter HHB1. HHB1 besvarte SMS senere
09:14 Anrop til snn TEH. Besvart
09:48 Anrop fra elektriker Skansen. Ikke besvart
09:48-10:06 anrop fra TEH. Ikke besvart
10.06 anrop fra THs gamle Nokia. Ikke besvart. Anrop ikke i loggen til TH
10.07 anrop fra THs gamle Nokia. Ikke besvart. Anrop ikke i loggen til TH
11.13 Anrop fra TH. Ikke besvart
11.14 Anrop fra TH. Ikke besvart
11.17 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.06 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.08 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.18 Anrop fra TH. Ikke besvart
13:30 TH forlater Futurum
13:40 Familiemedlem (HHB1?) ringer fasttelefon, snakker med TH spr om han vet hvor AE er
13:46 TH ringer fra fasttelefon hjemme til AE mobil. Ikke besvart. Gjenstand for lydunderskelser.
14:00 TH ringer familiemedlem (TEH?) som senere kommer til Sloraveien
14:01 TH ringer til familiemedlem (HHB1?)
14:10 TH varsler politiet
Senast redigerad av POlROT 2020-05-30 kl. 15:13.
Citera
2020-05-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ukjent plankebit funnet p trappa. TH mener politiet burde gjort mere for sjekke denne.
TH beskriver den som et bakhon, alts en planke som skal vre til en skigard, som er gjerdene man brukte fr i tiden der planker sto p skr bortover.

https://www.tv2.no/nyheter/11470631/
Takk! Og den var ca 1 meter lang. Kan den ha blitt brukt til noe i forbindelse med forbrytelsen (og ev hva kan den ha blitt brukt til)?

Kan den ha blitt brukt til dra liket opp i et bagasjerom med?
Kan den ha falt ut av bagasjerommet ved et uhell?
Eller var den plantet der?

Politiet br finne ut hvor den kom fra.

Fra en annen sak. Med tanke p hvem som kan ha motiv i saker:
"Slik ville mannen straffe elskerens ektemann plantet blodspor i bil fr han forsvant. Mannen iscenesatte sin egen forsvinning ved plante blod i en bil som var inne p service der han jobbet."
https://www.tv2.no/nyheter/10867822/

(Den oppsiktsvekkende saken startet i Molde i juni 2018 og fikk voldsom oppmerksomhet i alle landets medier. Bilmekanikeren ble da meldt savnet fordi han ikke mtte p jobb p bilverkstedet han arbeidet.
Politiet iverksatte en massiv etterforskning med bistand fra Kripos. Mannen ble etterlyst internasjonalt og to tjern ble tmt i et forsk p finne mannen.)
Senast redigerad av POlROT 2020-05-30 kl. 15:26.
Citera
2020-05-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Du kom meg i forkjpet, ja selvsagt!

Fant en bra gjennomgang av gift man bruker for drepe, hva det smaker, hvor fort det virker, samt kjente drapssaker her.

https://link.springer.com/content/pd...-256-4%2F1.pdf

Den mest opplagt kandidaten er cyanid. Og da helst et cyanidsalt, som for eksempel natriumcyanid eller kaliumcyanid.

Det er enkelt putte i mat og drikke. Riktig dosert inntreffer dden etter 30 sek. Effekten er som ved oksygenmangel, og du m passe deg for gi munn-til-munn for du kan d av bare det.

Ddelig dose er p under et mikrogram.

Tyskerne brukte cyanid i gasskammerne. Rommel fikk velge hvordan han skulle drepes og valgte cyanid.

Blsyre er et cyanid. Cyanider brukes i industrien, for eksempel i plastproduksjon eller til forslving.

Sjekket p alibaba. Og du kan kjpe det i kilosekker.
Senast redigerad av Sandemose 2020-05-30 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in