Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
U-landsbiståndet och Norrbotten är andra frågor. U-landsprojekten skall utvärderas separat. Jag anser bestämt att vi svenskar inte skall betala de utvecklade länderna Italiens och Spaniens skulder.
Det finns inte politiskt kapital för att driva alla frågor. Man måste prioritera. Och frågan är varför man skulle prioritera EU när det finns så många viktigare frågor. Särskilt som det finns en teoretisk möjlighet att EU kan hjälpa till med de andra frågorna. Eller tror du på allvar att Sverige kommer att lösa invandringsfrågan på egen hand? Jag finner det mindre troligt. Vårt bästa hopp är att EU fixar det åt oss.
Citat:
Det är mycket svårt att följa EU-pengar. De senaste veckorna har jag skrivit några gånger till "Europa Direkt" som är EU:s flashiga kontakt "på alla EU-språk" och till regeringskansliet. Man får ganska snabbt svar. Men även enkla frågor ger diffusa och otillräckliga svar, anser jag. (Jag skulle tro att man kan få bättre svar om man skriver till SIDA om ett biståndsprojekt. Man kanske hänvisas till de som driver projektet?)
Det är inte särskilt svårt att se vilka pengar som skickats vart. Däremot är det svårt att veta exakt vad pengarna används till när de väl kommit fram till mottagarlandet. Till och med EU-byråkraterna själva har svårt att veta vad Ungern använder sina anslag till och har varit tvungna att skicka utredare för att försöka ta reda på saken (jag vet inte i vilken mån de lyckats). Så visst finns det många oklarheter. Lösningen på det hade ju varit "mer EU", men just nu är det inte politiskt gångbart (och kanske inte önskvärt heller, åtminstone inte förrän man kunnat ha en större samhällsdebatt om det).
Citat:
Men kolla här.
Förra året hade Italien dragit på sig dubbelt så stor statsskuld som EU tillåter. EU hotar men vad jag vet har de inte utfärdat några böter. Italienarna vet att EU inte vågar göra något för då hotar Italienarna med att gå ur EU. Italienarna bara säger att de vill spendera mer!
De bara garvar åt oss andra. De vet att vi får betala. Det är EU det. EU-bossarnas maktgalenskap att styra hela Europa går utanpå allt förnuft.
Jag tror inte Italien fått böter. Bara i det senaste förslaget får de istället en gåva på 1.700 miljarder kronor! (Jag tror ung. hälften skulle betalas tillbaka men de pengarna är det mycket osäkert om vi får se igen. Edit: 900 mdr lån, 800 mdr bidrag)
Reglerna om statsskuld är inte EU-regler utan euro-regler, det är alltså inget som Sverige med flera icke-euro-länder behöver bry sig om.
Och även för euro-länderna är det rätt meningslöst. Reglerna kom till eftersom Tyskland var maniskt rädda för att slösaktiga sydlänningar skulle inflatera sönder hela euro-projektet genom vidlyftig upplåning. Så har det inte blivit. Inflation är ett massivt icke-problem, inte bara i Europa utan i hela den industrialiserade världen. Alltså finns (för närvarande) inget egentligt behov av lånetak och än mindre böter för spendersamma länder. Detta är så gott som alla ekonomer ense om, inklusive de tyska. Vilket är själva orsaken till att förslaget gått igenom (alltså inte att Italien hotar med att gå ur EU, varför de nu skulle komma med sådana tomma hot).