• 1
  • 2
2020-06-07, 14:08
Medlem
c-dogs avatar
Hej FB! Jag äger sedan 2011 en bostadsrätt.
Sedan förra året så bor jag tillsammans med min flickvän i hennes hyresrätt som är större till ytan. Har hyrt ut min bostad sen dess.

Lånet på bostaden har jag hos en av storbankerna med en ganska ofördelaktig ränta. Känner mig rätt less på hur storbankerna behandlar sina kunder, samtidigt som jag vill sänka mina kostnader. Skulle vilja byta till en mindre aktör som t.ex. SBAB eller Avanza. Räntan de erbjuder är betydligt bättre och min nuvarande bank kan inte möta den (har kollat).

Nu till kruxet. Jag uppfyller alla krav för att flytta bolånet med ett undantag: Jag är inte skriven på adressen jag vill belåna.
Kundtjänst på SBAB sa att man inte vill främja andrahandsuthyrning och det är anledningen till att man inte godkänner flytt. Men jag fattar inte varför det skulle vara ett problem? Jag äger ju fortfarande lägenheten, betalar räntekostnaden och amorterar på lånet.

Lösningen jag har i åtanke nu är att skriva mig på bostadsrättens adress igen, vänta på att Skatteverket gör ändringen, flytta bolånet, skriva tillbaka mig till nuvarande adress. Men jag vet inte om den nya långivaren har möjlighet att följa upp det och om det kan leda till påföljder?

Vore väldigt tacksam ifall nån av er har stött på det här och har tips på lösningar?
Citera
2020-06-07, 14:18
Medlem
SYSTEMexes avatar
Måste du köra sbab, finns ju 5-10 andra banker du kan gå till
Citera
2020-06-07, 14:25
Medlem
c-dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Måste du köra sbab, finns ju 5-10 andra banker du kan gå till

Började med Avanza och stötte på samma problem där, men utan att få någon förklaring, vilket SBAB gav.
Citera
2020-06-07, 16:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c-dog
Jag är inte skriven på adressen jag vill belåna.
Kundtjänst på SBAB sa att man inte vill främja andrahandsuthyrning och det är anledningen till att man inte godkänner flytt. Men jag fattar inte varför det skulle vara ett problem? Jag äger ju fortfarande lägenheten, betalar räntekostnaden och amorterar på lånet.

Problemet är väl snarare att det du gör är brottsligt och sedan ett par år tillbaka straffbart, och bankerna vill väl inte vara delaktiga i sagda brottslighet?
Citera
2020-06-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Problemet är väl snarare att det du gör är brottsligt och sedan ett par år tillbaka straffbart, och bankerna vill väl inte vara delaktiga i sagda brottslighet?
Intressant, aldrig hört talas om.

Vad är det för brott man gör sig skyldig till att flytta ett befintligt bolån på en BR, som för tillfället är uthyrd, till en annan bank (antar med föreningens godkännande och allt i sin ordning)?

Köper att bankerna inte får bidra till spekulation, och därför kanske drar öronen åt sig, men olagligt?
Citera
2020-06-07, 18:44
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Intressant, aldrig hört talas om.

Vad är det för brott man gör sig skyldig till att flytta ett befintligt bolån på en BR, som för tillfället är uthyrd, till en annan bank (antar med föreningens godkännande och allt i sin ordning)?

Köper att bankerna inte får bidra till spekulation, och därför kanske drar öronen åt sig, men olagligt?

TS erkänner ju att han begår följande brott, och därmed vill väl banken inte ha med saken att göra så att säga.

http://www.boupplysningen.se/bo/folkbokföring

Det är olagligt att folkbokföra sig på fel adress
Att skriva sig på en adress där man inte bor är ett brott mot folkbokföringslagen, sedan en lagändring i juli 2018. Tidigare var det inte straffbart att skriva sig på en adress där man inte bor, men reglerna skärptes för att motverka bidragsfusk och andra brott som görs genom att registrera sig på fel adress.
Den som medvetet folkbokför sig felaktigt riskerar i dag att straffas med böter, eller i värsta fall fängelse i högst sex månader. Vid grövre fall, som till exempel systematiska eller mycket omfattande folkbokföringsbrott, är straffet fängelse i upp till två år.
Citera
2020-06-07, 18:51
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
TS erkänner ju att han begår följande brott, och därmed vill väl banken inte ha med saken att göra så att säga.

Att skriva sig på en adress där man inte bor är ett brott mot folkbokföringslagen, sedan en lagändring i juli 2018. Tidigare var det inte straffbart att skriva sig på en adress där man inte bor, men reglerna skärptes för att motverka bidragsfusk och andra brott som görs genom att registrera sig på fel adress.
Den som medvetet folkbokför sig felaktigt riskerar i dag att straffas med böter, eller i värsta fall fängelse i högst sex månader. Vid grövre fall, som till exempel systematiska eller mycket omfattande folkbokföringsbrott, är straffet fängelse i upp till två år.
Var får du att ts försöker sig på något brottsligt?

Tvärtom Så har han ju INTE skrivit sig på adressen eftersom han inte bor där.

Det verkar helt snurrigt att bankhelvetet bryr sig om var du bor. De ska ju bara ha lägenheten som säkerhet.
Citera
2020-06-07, 18:54
Medlem
Citat:

Missuppfattade dig. Jag trodde du menade att det var brottsligt att flytta befintliga bolånen om man inte var skriven på adressen, men då är jag med vad du menar.

Visste inte att det var brottsligt att vara skriven på "fel" adress dock, kan vara bra att ha koll på. En ganska stor skara ungdomar och studenter som borde bötfällas mao!
Citera
2020-06-07, 18:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Var får du att ts försöker sig på något brottsligt?

Tvärtom Så har han ju INTE skrivit sig på adressen eftersom han inte bor där.

Han skriver ju": Jag är inte skriven på adressen jag vill belåna."

Om han inte bor där så är det ju inte ett "bolån".

Det är iallafall så jag gissar att de tolkar det.
Citera
2020-06-07, 18:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Visste inte att det var brottsligt att vara skriven på "fel" adress dock, kan vara bra att ha koll på. En ganska stor skara ungdomar och studenter som borde bötfällas mao!

Det har "alltid" varit olagligt, så det vet jag inte hur du inte kunde veta.

Skillnaden från 2018 är att straffen har skärps.
Citera
2020-06-07, 18:58
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Han skriver ju": Jag är inte skriven på adressen jag vill belåna."

Om han inte bor där så är det ju inte ett "bolån".

Det är iallafall så jag gissar att de tolkar det.

Näe, det kallas bolån för att du har en bostad som säkerhet. Jag har tagit ”bolån” när jag skulle köpa bil en gång. Banken hade inga problem med det när jag sa att jag ville låna till bil med bostadsrätt som säkerhet. Å det hette ”bolån”
Citera
2020-06-07, 18:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Näe, det kallas bolån för att du har en bostad som säkerhet. Jag har tagit ”bolån” när jag skulle köpa bil en gång. Banken hade inga problem med det när jag sa att jag ville låna till bil med bostadsrätt som säkerhet. Å det hette ”bolån”

Exakt. Men läs trådstarten.

Jag gissar att du var skriven på den adress du belånade?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in