• 2359
  • 2759
  • 2809
  • 2858
  • 2859
  • 2860
  • 2909
  • 2959
  • 3359
2020-06-10, 15:19
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Hvis det er junior dere tenker på, er vel han neppe kapabel til å legge en storslått plan, og i enda mindre grad gjennomføre den
Noen måtte ha gjennomført dette opplegget. Hvis du vil utdype noe så hadde det vært interessant.

Er det akkurat det GM vil at alle skal tro?
Citera
2020-06-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, det er nok det første man tenker, og hvis dette er en villedning, altså ikke egentlig en kidnapping, så er det nok slik det henger sammen.

Dette får meg også til å tenke på, at politiets inngriping i disse gjeng-miljøer (etterforskning, arrestasjoner, siktelser, rettsaker og dommer), samtidig med Lørenskog-saken, kan ha gjort en eventuell kommunikasjon umulig (eller periodevis mangelfull).
Litt søkt men ;-) det virker som du har litt mer kunnskap om disse miljøene enn meg.

I tilfelle disse miljøene hadde noe med saken å gjøre; så tenkte jeg at TH ikke var involvert, at motivet deres var først og fremst å forhindre politiets arbeid mot disse miljøene, og at pengemotivet kom i andre rekke.

Politiet har tidligere ikke klart å avsløre gjenglederne, det er først nå, parallelt med Lørenskog-saken, at lederne etterhvert har blitt domfelte.

Hvis det var slik, så har ikke "kidnappingen" (egentlig drapet) vært vellykket, for det virker som at politiet har klart å prioritere samtlige utfordringer.

Dette er bare én av flere hypoteser som jeg har nevnt tidligere. Det er bare en spekulasjon, hvis drapet ikke var økonomisk motivert. Eller hvis motivet var hevn, så kan det være relatert til en konflikt i byggbransjen (Young Blood har interesser i byggbransjen).

Ja, jeg er faktisk ret overrasket over hvor langt politiet i Norge halter bagefter DK og Sverige. Det var først i 2014 man begyndte at have fokus på gjengkriminalitet, i 2016 man fik lokale koordinerende sektioner, og kun for nylig at indsatsen blev forankret på nationalt plan i Politidirektoratet.
https://dansk-politi.dk/nyheder/norg...t-paa-banderne
Det er virkelig forbløffende, og jeg kan godt forstå at de i Holmlia har kaldt de lokale betjente for 'bamsepolitiet'.
Hvis det skulle være gjengmedlemmer der står bag AEHs forsvinning for at suge politiets ressourcer væk fra sig selv, så vil jeg sige at det er en genistreg! Og at der sidder nogle virkelig intelligente hjerner bag. Lidt groft generaliseret er det min oplevelse, at unge der er vokset op i tunge ghettomiljøer, som jeg har indtryk af Holmlia er, ofte ledsages af alverdens andre problemer ift uddannelse, familiemæssige og sociale problemer, kendskab til såkaldte 'normalmiljøer' mv. Så det er ikke altid der man finder de største ressourcer. Men det kan ikke udelukkes. Jeg har også mødt flere, som kunne være kommet meget langt hvis de havde valgt en anden vej eller haft andre muligheder. Dog ville jeg mene at det ville stærkt bekymrende for Norge, hvis norsk politi ikke havde formodet at snuse op om det var gjengmiljøet der stod bag. Tænker stadig det er mest sandsynligt at gjenghenvisningerne er vildledninger.
Hævnmotiv fra gjengmedlemmer tror jeg ikke det er. For det første er der et moralkodeks om, at man ikke røre kvinder og børn (som dog er svækket i nogle af de nye grupperinger). For det andet ville hævn efter min opfattelse være langt mere brutal og rettet mod TH selv.
Citera
2020-06-10, 15:45
Medlem
Slettsnokens avatar
Dette kryptorigget er litt forvirrende, sikkert meningen også, men kan noen svare meg på hvor avansert det motparten faktisk har gjort er?

En ting er rigget, planen og instruksene, men for det som konkret er gjort, hvor mye skal til for å få det til? Eller var det som alt det andre bare en bløff og villedning?
Citera
2020-06-10, 16:12
Medlem
Citat:
To polakker er tiltalt - den ene ble overlevert til Norge igår.

https://www.tv2.no/a/11382938/

https://www.tv2.no/nyheter/11487447/
Ok, takk.
Da er det nok ikke dem.
Citera
2020-06-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Ja, jeg er faktisk ret overrasket over hvor langt politiet i Norge halter bagefter DK og Sverige. Det var først i 2014 man begyndte at have fokus på gjengkriminalitet, i 2016 man fik lokale koordinerende sektioner, og kun for nylig at indsatsen blev forankret på nationalt plan i Politidirektoratet.
https://dansk-politi.dk/nyheder/norg...t-paa-banderne
Det er virkelig forbløffende, og jeg kan godt forstå at de i Holmlia har kaldt de lokale betjente for 'bamsepolitiet'.
Hvis det skulle være gjengmedlemmer der står bag AEHs forsvinning for at suge politiets ressourcer væk fra sig selv, så vil jeg sige at det er en genistreg! Og at der sidder nogle virkelig intelligente hjerner bag. Lidt groft generaliseret er det min oplevelse, at unge der er vokset op i tunge ghettomiljøer, som jeg har indtryk af Holmlia er, ofte ledsages af alverdens andre problemer ift uddannelse, familiemæssige og sociale problemer, kendskab til såkaldte 'normalmiljøer' mv. Så det er ikke altid der man finder de største ressourcer. Men det kan ikke udelukkes. Jeg har også mødt flere, som kunne være kommet meget langt hvis de havde valgt en anden vej eller haft andre muligheder. Dog ville jeg mene at det ville stærkt bekymrende for Norge, hvis norsk politi ikke havde formodet at snuse op om det var gjengmiljøet der stod bag. Tænker stadig det er mest sandsynligt at gjenghenvisningerne er vildledninger.
Hævnmotiv fra gjengmedlemmer tror jeg ikke det er. For det første er der et moralkodeks om, at man ikke røre kvinder og børn (som dog er svækket i nogle af de nye grupperinger). For det andet ville hævn efter min opfattelse være langt mere brutal og rettet mod TH selv.
Citat:
Ja, norsk politi har nok undervurdert disse kriminelle miljøene, fordi de var så unge dengang - men så fikk de "lov" til å utvikle seg.
Heldigvis så ser det ut som dette blir prioritert nå.
Citat:
Hvis det skulle være gjengmedlemmer der står bag AEHs forsvinning for at suge politiets ressourcer væk fra sig selv, så vil jeg sige at det er en genistreg!
Det er mulig du har rett i at det mangler ressurser i gjeng-miljøene. Men det får meg også til å tenke på Jensen-saken, altså at motivet var det samme. Den saken har vært langvarig, og etterforskning og rettsak har foregått parallelt med Lørenskog-saken. Jensen hadde i sin tid angivelig stålkontroll på gjengmiljøene, og var vel en forgangsfigur i arbeidet mot disse. Om det eventuelt er Jensen selv som har hatt tilgang til "ressurser", for å motvirke flere avsløringer i tilknytning til tiltalen - det vet jeg ikke. Det kunne likegodt vært noen andre, som foreløpig har passert i stillhet i forhold til saken.
Jeg tenker at det er mer sannsynlig at det finnes ressurser tilgjengelig for både den ene og den andre i den saken

Jeg spekulerer vilt ;-)
Citera
2020-06-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Dette kryptorigget er litt forvirrende, sikkert meningen også, men kan noen svare meg på hvor avansert det motparten faktisk har gjort er? En ting er rigget, planen og instruksene, men for det som konkret er gjort, hvor mye skal til for å få det til? Eller var det som alt det andre bare en bløff og villedning?

Ikke veeeeeldig avansert, men hvis du aldri har hatt en kryptolommebok da har du for lite kunnskap å få alt dette til, se liste nedenfor.

- du må vite og ha erfaring med hvordan du oppretter lommebok
- du må god forståelse av btc og xmr addresser og hvordan det fungerer for å skape mest mulig forvirring
- du må vite og ha erfaring med kryptobørser som Huobi, kuCoin, Kraken, Binance osv. Hvis du tror du kjøper btc via annonser som stadig dukker opp på fb osv, har du ikke den rette kunnskap, da er du et lett svindeloffer!
- du må vite hva OTC står for, og har litt kunnskap om forskjellige otc børser.
- du må vite hvordan du kan få takk i krypto uten at du legger igjen spor, f.e. med å bruke falske eposter. I Norge per i dag blir det veldig vanskelig ettersom du får ikke kjøpt krypto uten ID.
- du må vite om nettsteder hvor man kan følge med transaskjoner, og vet hvordan man skal bruke de
- du må vite hvordan du bruker Tor for å kunne sende og motta krypterte eposter
- du er typisk en person som ikke for alleførste gang begynner med krypto, du har gjørt alt dette før, og flere ganger. Du vet hva du driver med.

Er alt dette vanskelig? Nei egentlig ikke. Du behøver ikke å være IT ekspert, eller krypto ekspert, tvert imot, men du må ha en fortsåelse for data, sikkerhet, og må kjapt kunne lese deg opp hvordan du går fram.
Citera
2020-06-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Dette rimer ikke, ærlig talt. Du mener altså det er ENKLERE å plukke opp metadata når man ikke forventer noe slikt i det hele tatt enn å konvertere hex til ascii? Det er ikke akkurat at du får disse meldinger, i hex eller pseudo-ascii, opp i lommeboka lysende i natten.

GM vill ha skjønnt det kunne aldri være TH solo som kunne sende slike meldinger (det er enda vanskeligere å sende enn å lese), dermed må det ha vært soleklart at det var politiet eller en annen 3e part som sendte meldinger. Og DA hadde jeg vurdert å ikke sende til kommunikasjonsadressen men til sendeadressen 32jYx*** Å sende 0.0007 btc med metadata til kommunikasjonsadressen har egentlig ingen mening. Men min forklaring er altså er det er fordi politiet skjønnte ganske fort at kryptoopplegget var kun for å dekke over noe annet, og ikke noe mere, og ville prøve det ene og andre. Og det kommer egentlig også fram fra brevet fra HBB ifhld til avlytting.
Jeg må innrømme at jeg ikke forstår så mye av dette "krypro-opplegget" som du forklarer. Men jeg synes det er intressant, og jeg forstår litt mer, etterhvert som du har postet flere innlegg.
Citat:
Men min forklaring er altså er det er fordi politiet skjønnte ganske fort at kryptoopplegget var kun for å dekke over noe annet, og ikke noe mere, og ville prøve det ene og andre.
Betyr dette at du mener at "krypto-opplegget" ikke kunne blitt brukt som kommunikasjon for eventuelle kidnappere?

Edit:
Hvis svaret er "ja" - er det fordi det ville blitt for komplisert for TH å benytte kommunikasjonen uten hjelp (fra f.eks. politiet)?
Senast redigerad av Havhest 2020-06-10 kl. 16:41.
Citera
2020-06-10, 16:45
Medlem
Citat:
Ja, norsk politi har nok undervurdert disse kriminelle miljøene, fordi de var så unge dengang - men så fikk de "lov" til å utvikle seg.
Heldigvis så ser det ut som dette blir prioritert nå.

Det er mulig du har rett i at det mangler ressurser i gjeng-miljøene. Men det får meg også til å tenke på Jensen-saken, altså at motivet var det samme. Den saken har vært langvarig, og etterforskning og rettsak har foregått parallelt med Lørenskog-saken. Jensen hadde i sin tid angivelig stålkontroll på gjengmiljøene, og var vel en forgangsfigur i arbeidet mot disse. Om det eventuelt er Jensen selv som har hatt tilgang til "ressurser", for å motvirke flere avsløringer i tilknytning til tiltalen - det vet jeg ikke. Det kunne likegodt vært noen andre, som foreløpig har passert i stillhet i forhold til saken.
Jeg tenker at det er mer sannsynlig at det finnes ressurser tilgjengelig for både den ene og den andre i den saken

Jeg spekulerer vilt ;-)

Jeg kender ikke Jensen sagen, har du et link?

Hvis man skal spekulere lidt i gjengteorien, så har de kontakter til Balkan, våben og narko handel formoder jeg, dette sendes normalt med containerskibe. Kender ikke så meget til Balkanmiljøet, andet en de er svært brutale, meget mere end vi ser herhjemme, men de samarbejder også med grupperinger her. Lad os lege, at betalingen for varer foregår via krypto. De handler internationalt og er ekstremt organiserede. Jeg ved at de fx handler med Saturdarah der udspringer fra Holland, men har afdelinger i flere lande. Kidnapningen er planlagt sammen Norge/Balkan gruppen fordi de har haft et uforstyrret marked i Norge i årevis, måske også som indgangsvej til levering i resten af norden. Nu begynder politiet at vågne op, det forstyrre deres ellers gode forretning. Kryptodelen styres af erfarne folk i Balkan og de norske gutter fjerner AEH.
Det er vild spekulation, tror stadig ikke det er her løsningen ligger, mest fordi politiet vedholder at have både tekniske og taktiske fund der peger i retning af TH, og aldrig har præsenteret noget der peger i andre retninger.
Citera
2020-06-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlock.Undt.Holm
Det er så langt den eneste "hemmeligheten" som kan sies å være logisk i forhold til tidsaspektet, TH sin situasjon da og motivet. Kretsen rundt med AP folk osv gir dette enda mere "kjøtt på beinet".

Du får nesten lese boka om Wiborg og se dokumentaren og så samfalle det med de fakta vi pr i dag vet om TH og hans business liv og nær konkurs tiden osv. Dette er jo spekulasjon, men menneskets historie har nok vist at den som er veldig rik ofte har gått over noen lik for å komme dit.

Olav Thon eller "mannen med fyrstikkene",er jo et eksempel der. Tollefsen som sendte en fyr med AK 47 etter en stakkar kommuneansatt for å stjele til seg fellesverdier osv. Inne shipping er lista endeløs.

Jeg har lest boka og sett serien, ganske så uinteressant. Milevis unna å være så slagkraftig som boka om drapet på Birgitte Tengs og Baneheia-saken. Det eneste som gjør saken om Wiborg interessant er konsekvensene, det er litt for mange som ønsker at det skal være et attentat.
Citera
2020-06-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ikke veeeeeldig avansert, men hvis du aldri har hatt en kryptolommebok da har du for lite kunnskap å få alt dette til, se liste nedenfor.

- du må vite og ha erfaring med hvordan du oppretter lommebok
- du må god forståelse av btc og xmr addresser og hvordan det fungerer for å skape mest mulig forvirring
- du må vite og ha erfaring med kryptobørser som Huobi, kuCoin, Kraken, Binance osv. Hvis du tror du kjøper btc via annonser som stadig dukker opp på fb osv, har du ikke den rette kunnskap, da er du et lett svindeloffer!
- du må vite hva OTC står for, og har litt kunnskap om forskjellige otc børser.
- du må vite hvordan du kan få takk i krypto uten at du legger igjen spor, f.e. med å bruke falske eposter. I Norge per i dag blir det veldig vanskelig ettersom du får ikke kjøpt krypto uten ID.
- du må vite om nettsteder hvor man kan følge med transaskjoner, og vet hvordan man skal bruke de
- du må vite hvordan du bruker Tor for å kunne sende og motta krypterte eposter
- du er typisk en person som ikke for alleførste gang begynner med krypto, du har gjørt alt dette før, og flere ganger. Du vet hva du driver med.

Er alt dette vanskelig? Nei egentlig ikke. Du behøver ikke å være IT ekspert, eller krypto ekspert, tvert imot, men du må ha en fortsåelse for data, sikkerhet, og må kjapt kunne lese deg opp hvordan du går fram.
Hvor mange 70 åringer i Norge har i det hele tatt snust på kryptovaluta? Rart at akkurat TH er en av de få...
Citera
2020-06-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Hvor mange 70 åringer i Norge har i det hele tatt snust på kryptovaluta? Rart at akkurat TH er en av de få...
De fleste milliardærer i Norge har enten snust sjøl eller blitt oppsøkt. Men det er nok en av tingene som gjør politisjefer helt oppslukt om THs rolle..
Senast redigerad av tiltmeyes 2020-06-10 kl. 17:07.
Citera
2020-06-10, 17:18
Medlem
Citat:
I bunnen må det ligge en god forståelse for sikkerhet/IT. Et eksempel på det motsatte er telefonloggen til TH. Hvis det er riktig at han slettet anrop fra loggen i et forsøk på å skjule at han ble "bekymret" for tidlig (eller livstegn), så mangler han elementær forståelse som ikke står i stil med noe av opplegget.
Senast redigerad av tiltmeyes 2020-06-10 kl. 17:54.
Citera
  • 2359
  • 2759
  • 2809
  • 2858
  • 2859
  • 2860
  • 2909
  • 2959
  • 3359

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera