Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-08, 20:58
Medlem
Och snart släpper grekerna på allt om. dom inte får penar av EU.
Norrmännen stänger sålänge dom kan för att hålla migranter och Svensk handel borta, Undrar hur mkt som smugglas över gränsen?
Citera
2020-05-09, 09:43
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxfaktor
Om hela världen har samma valuta så minskar gränsernas funktion, världsvaluta är alltså ett steg i den globalistiska agendan.
Och dessutom stänger deras datanissar DIN plånbok när DOM har lust.
Citera
2020-05-09, 10:59
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Vad anser du om att man blockerar videor som innehåller Covid 19 och 5G? Vad anserar du om att man plockar bort videorna med David Icke och raderar hela hans facebooksida bara så där hux flux som om ingenting hade hänt?

Tja. Det handlar väl mest om att undvika att sprida panik hos de som tror på saker som detta.
En enkel obildad människa kan fås att tro på vilka dumheter som helst. Om nu Utube raderar inlägg som påstår att 5G sprider covid så är det för att det inte är sant och kan skrämma upp folk i onödan och orsaka panik.

Det är en sak att radera rena felaktigheter och att censurera sanningar. Du verkar tro att det är samma sak..Att så fort något tas bort så är det sant..Så fungerar det inte. För min del så föredrar jag att skräp tas bort så att jag slipper sålla i miljarder av informationssnuttar.

Saker som Flat earth, 5Gcovid är så uppenbart skräpteorier att det utanvidare kan raderas.
Jag skulle även gärna se att andra sagor togs bort också..ex den om frälsaren jesus eller Allah.Saklig och vetenskapliga data om religion är ok samma sak om jordens och månens beskaffenhet.

Men rena dumheter är det ingen vits med att ha liggandes ute på nätet då det bara gör det svårare att hitta saklig fakta
Citera
2020-05-09, 11:12
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodkingRa
Kanske har man dragit slutsatsen att om inte något drastiskt görs mot miljön kommer vi alla att dö inom en snar framtid och corona kan vara ursäkten för att stoppa allt skit som sliter på jorden? En tanke bara

En tanke så god som någon.

Att det som sker med anledning av Corona är taget i överkant det håller jag absolut med om.
Även att det kan vara så att det planeras och börjar införas någon ny global ordning som kommer påverka alla länder.

Alla med datorer och telefoner har sedan 2005 övervakats och bidragit med enorma mängder av data som gjort att man kan bygga modeller av enskilda individers liv. Datorkapaciteten är fullt tillräcklig för att punktbevaka varenda en av jordens 6 miljarder människor. Skulle man ex vilja lagra 1000 olika personliga data om varje person som lever så vore det en enkel sak med dagens datorkraft och sammankopplade nätverk.

Att stanna av så mycket som möjligt av det som sker vore önsvärt då man kör igång en global bevakning om man sedan anpassar de olika system som finns till varandra och utbyter den data som finns så bygger man upp ett gigantiskt världsregister. Att stanna av världens innevånare ett tag skulle underlätta detta enormt.

Så frågan är vad som pågår EGENTLIGEN Börserna verkar inte lida speciellt visst ett ras sker då folk inte arbetar och aktier har gått ner 30-70% på kort tid. Trots detta så fortsätter handeln och många gör fina vinster. Är det frågan om övertagande av tillgångar ? Är det meningen med denna hysteri ?

Vart går dessa nu billiga aktier ? Koncentreras dessa på vissa platser ?

Vore intresant att diskutera lite mer jordnära teorier om vad som kan vara på gång..Inte om plattjordsförnekarna kommer att blåsa upp pannkakan till ett klot så jorden blir rund under coronakrisen..
Citera
2020-05-12, 06:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
106 SVT Text Tisdag 12 maj 2020
INRIKES PUBLICERAD 12 MAJ

Storägar-nej till Volvo-utdelning

En av lastbilstillverkaren Volvos
största ägare, pensionsbolaget Alecta,
säger nej till att dela ut pengar till
aktieägarna på stämman i juni.

-Volvo har permitterat och sökt
statligt stöd. Då tycker jag inte man
ska dela ut pengar, säger Ramsay
Brufer på Alecta till SVT Nyheter.
Då undviker ju aktien bara att falla vid en utdelning. Men Volvo får rätt att söka om att vi skattebetalare skall ge stöd till företaget, eftersom man inte delar ut.

Den som läser sidan snabbt kan tro att Volvo gör något bra, men det gör man verkligen inte, vad jag kan se.

Storföretagen tar hem spelet med lång Corona-lockdown.
Citera
2020-05-12, 16:04
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jag köper det, MEN åtgärderna är systemhotande, konsekvenserna av det är långt värre än 100t döda. Jag tycker även det är konstigt att ingen regering kommunicerar att de gör något aktivt för att förhindra ekonomisk kollaps utan det enda som verkar betyda något är total isolation. Hur länge klarar systemet av en sådan påfrestning? Någon vecka?

Politikerna agerar som att det inte finns någon morgondag.
Lustigt att exempelvis Thailand fixar undantagstillstånd med karantän. De är ju beroende av turism och många är otroligt fattiga.
Citera
2020-05-13, 04:07
Medlem
wwrs avatar
Volvo stoppar utdelningen. Jag skulle tro att de gör detta för att kunna ansöka om att vi skattebetalare skall stöda företaget. Företag som ger utdelning får inte ansöka om stöd från statskassan. Det verkar väldigt genomskinligt, vad jag kan förstå. Men massmedia sluter ju upp bakom företagen numera och nämner inte detta.

Aktieägarna förlorar nog inte mycket på att inte få utdelning. Aktien ökar bara i värde, motsvarande, när inte utdelning ges.

Detta är rubrik i Text-TV. Media borde skildra detta bättre. Coronarestriktionerna innebär att skattebetalare kan bli tvungna stöda företag som dessutom redan sparkat anställda. Inte underligt att eliten gillar lockdown.
Citat:
106 SVT Text Onsdag 13 maj 2020
INRIKES PUBLICERAD 12 MAJ

Volvo slopar aktieutdelning

Det blir ingen ordinarie aktieutdelni-
ng i Volvo på årstämman i juni, enligt
ett pressmeddelande på tisdagskvällen.

-Det här är extraordinära tider där
beslut måste baseras på det faktum att
det råder betydande osäkerhet kring
återhämtningen, uppger Carl-Henric
Svanberg, styrelseordförande.
...
Styrelsen stoppar nu förslaget på
utdelning om 5,50 kr per aktie.
Citera
2020-06-08, 11:35
Medlem
Fittheligeandes avatar
Jag har pendlat mycket fram och tillbaka i detta, (analytiker som jag är) och det är jag nog långt ifrån ensam om. Jag är ingen läkare, och ingen vet ju med säkerhet hur detta virus fungerar. Men min slutsats är (för hur mycket den är värd) både från det jag sett bland folk i min närhet som blivit drabbad av detta virus och de uppgifter som kommer från medier, läkare, och Folkhälsomyndigheten m.m. är att viruset drabbar folk olika precis som med svininfluensan, vi har grupp nummer 1 som är den absoluta majoriteten, grupp 1 får det utan att känna några symptom alls. Men kan ändå smitta det vidare. Grupp nummer 2 får det och känner lite lättare symtom, och sen har vi grupp nummer 3 som hamnar i respirator och riskerar att dö. Grupp nummer 3 är en liten majoritet. Så det vi måste fråga oss är om det är rimligt att hela världens ekonomi ska fallera pga att en liten minoritetsgrupp dör i viruset? Borde man inte istället lagt ner krut på att isolera grupp nummer 3 från resten av samhället? I naturen låter man knappast de svaga dra ner hela flocken med sig i fallet.
Citera
2020-06-15, 14:10
Medlem
wwrs avatar
Nu får SAS 5 miljarder, bara av Sverige. Förra året var det bra att färre flög. Nu är det tvärt om.
Citat:
SAS föreslås få 5 miljarder kr i stöd
Bolund (MP): Ställs klimatkrav på SAS

107 SVT Text Måndag 15 jun 2020
INRIKES PUBLICERAD 15 JUNI

Fem miljarder till SAS föreslås

Regeringen föreslår ett
kapitaltillskott med upp till fem
miljarder kronor till SAS för att
hantera coronakrisen.
Citera
2020-06-16, 02:24
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Jag har pendlat mycket fram och tillbaka i detta, (analytiker som jag är) och det är jag nog långt ifrån ensam om. Jag är ingen läkare, och ingen vet ju med säkerhet hur detta virus fungerar. Men min slutsats är (för hur mycket den är värd) både från det jag sett bland folk i min närhet som blivit drabbad av detta virus och de uppgifter som kommer från medier, läkare, och Folkhälsomyndigheten m.m. är att viruset drabbar folk olika precis som med svininfluensan, vi har grupp nummer 1 som är den absoluta majoriteten, grupp 1 får det utan att känna några symptom alls. Men kan ändå smitta det vidare. Grupp nummer 2 får det och känner lite lättare symtom, och sen har vi grupp nummer 3 som hamnar i respirator och riskerar att dö. Grupp nummer 3 är en liten majoritet. Så det vi måste fråga oss är om det är rimligt att hela världens ekonomi ska fallera pga att en liten minoritetsgrupp dör i viruset? Borde man inte istället lagt ner krut på att isolera grupp nummer 3 från resten av samhället? I naturen låter man knappast de svaga dra ner hela flocken med sig i fallet.
Problemet är ju att det inte bara är personer med tidigare riskfaktorer som ingår i grupp 3. Även tidigare helt friska, vältränade personer drabbas.
Citera
2020-06-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Problemet är ju att det inte bara är personer med tidigare riskfaktorer som ingår i grupp 3. Även tidigare helt friska, vältränade personer drabbas.
Jaså 1 på miljarden då typ eller har du annan fakta?
Citera
2020-06-17, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Volvo stoppar utdelningen. Jag skulle tro att de gör detta för att kunna ansöka om att vi skattebetalare skall stöda företaget. Företag som ger utdelning får inte ansöka om stöd från statskassan. Det verkar väldigt genomskinligt, vad jag kan förstå. Men massmedia sluter ju upp bakom företagen numera och nämner inte detta.

Aktieägarna förlorar nog inte mycket på att inte få utdelning. Aktien ökar bara i värde, motsvarande, när inte utdelning ges.

Detta är rubrik i Text-TV. Media borde skildra detta bättre. Coronarestriktionerna innebär att skattebetalare kan bli tvungna stöda företag som dessutom redan sparkat anställda. Inte underligt att eliten gillar lockdown.

Men snälla nån! Massor med företag har, utan att kunna förbereda sig eller kunna göra något åt det, förlorat 80-90% av sin försäljning. Ska de tvingas i konkurs, eller ska staten gå in och hjälpa dem över den här krisen? Jag tycker svaret är självklart.

Sedan är det rimligt att ägarna också ställer upp och avstår från aktieutdelning, om företaget ska få stöd från staten, dvs skattebetalarna.

Men inse att aktieägarna har förlorat även på kursfallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in