2020-06-15, 15:05
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Hei,det er en TV serie p TV2 sin kanal.Man kan kjpe abonnement se p nett TV2-Sumo,men vet ikke om det gr ifra Sverige?
Tack, jag prvade att registrera mig fr ett gratis abonnemang men det gick inte utan ett norskt mobilnummer. Jag tycker vi som talar nordiska skall ha samma rttigheter och skyldigheter :-))
Citera
2020-06-15, 15:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Pent oppsummert, Lonnrot. "Mord kan inte bara f ske." Politiet har plikt til etterforske saken med alle lovlig midler. Og helst komme frem til en full oppklaring.

Jeg ser at flere mener at TH er blitt forhndsdmt i mediene. Det er helt feil.

Etterforskningens hovedforml er avdekke hva som skjedde da AEH forsvant.

Det er dekkhistoriens karakter, med et lsepengekrav i kryptovaluta som ble krevd utbetalt til en usporbar Monero-konto, som tvang politiet til legge en mediestrategi for forhindre og forebygge falske krav og falske tilstelser.
"Tom Hagens forsvarer, advokat Svein Holden, har hele tiden vrt kritisk til politiets fremgangsmte og etterforskning av saken.

Politiets mediestrategi er komplett uforstelig for meg. Etter min oppfatning skal ikke norsk politi oppfre seg slik, mener Holden."
Kilde: abcnyheter.no 14. juni 2020
Anne-Elisabeth Hagen fortsatt ikke funnet: Bilder kan tyde p nye blodspor

Jeg tenker dette m vre vrangvilje fra Svein Holden. Han har selv demonstrert hvorfor det har vrt ndvendig med en mediestrategi. P Holdens pressekonferanse etter 8. juli-mailen (usporbar via tor) opptrdte Holden som om han trodde at pstandene om at AEH var i live var sanne. Holden bidro selv aktivt i forsk p villede politiet.

Det gr ikke an anklage politiet for at saken n blir rullet opp i mediene. Ansvaret ligger hos GM som har fantasert opp dekkhistorien. Mest sannsynlig TH selv.

TH har hatt og har hele tiden et valg. Hvert sekund, hvert minutt, hver time, dag, uke og mned som har gtt siden AEH forsvant. TH kan lfte telefonen, ringe politiet og be om f forklare seg. Legge kortene p bordet. S vi f en slutt p denne pinlige og uverdige historien.

Ja akkurat och precis. Tack. Th och Holden fr mejl; sger att de ftt mejl offentligt; och pressen skriver att det ftt mejl; och det stora frlagshuset planerar en serie pussel a` tusen bitar som frestller nr TH fr mejl; och polisen kan konstatera att jo, tusan, de har ftt mejl.

Men den nu misstnkte kan frsts inte bevisa bortom rimligt tvivel att han inte sjlv r avsndaren, eller har bett en kompis. Eller hotat ngn gammal dam. Brott leder ju f.. grna till ny brottslighet.

S med de krav som rttvisan mste stlla p sig sjlv s kan frsts inte GM d, och har inte kunnat, fria sig frn misstanke p saklig, eller, fr den delen, osaklig grund. Det r liksom sent p jorden fr herr Ha.

Man m kanske begrunda mjligheten att han skulle ha haft lttare att komma undan en pressjakt p honom om han varit fattig o oknd o bott i en undanskymd fjordvik uppt till, men en sn rttvisa t mrdare kan lagen inte erbjuda.

I grund o botten r det nog rtt enkelt fr polisen, kan man tro. Antingen r den misstnkte insyltad eller s r han det inte. Fr oss som tvingas finna bostad utanfr djurparker och viltreservat, och inte vuxit upp p kennel, laxodling eller i Nordsjns blja, s tror jag polisen i rtt mnga fall kan tackla saken p det sttet och sen r saken biff. Eller makrelsalat. Frr eller senare.

Om inte annat s tar utredningen ett steg framt om de i ngot skede skulle ta fel.

Om Hagen ska f mrda ostraffat s vill alla andra normenn gra det ocks. Alla p en gng...

Nn j-a ordbok fr det lov att vara. Ordning, menar jag.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-06-15 kl. 15:20.
Citera
2020-06-15, 15:29
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack, jag prvade att registrera mig fr ett gratis abonnemang men det gick inte utan ett norskt mobilnummer. Jag tycker vi som talar nordiska skall ha samma rttigheter och skyldigheter :-))

Det er j dumt! Ja helt enig og sams med deg i dette.Mange har familie og venner p begge sider av grensa,s vi burde st mer sammen. Det mener jeg ogs snn helt generelt i viktige samfunns saker.
Da m man ha en egen tlf. med Norskt # puhh
Citera
2020-06-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Holder med deg i det du skriver, TH kan selvsagt vre uskyldig. Du har jo fungert litt som THs advokat her inne, synes det er bra jeg. penhet er det viktigste p et forum som det her, men likevekt og balanse er alltid bra.
Takk for det! Det er viktig se nyansene ogs. Jeg kan leve med bli kalt advokat, selv om det ikke er alltid er slik :-)
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja akkurat och precis. Tack. Th och Holden fr mejl; sger att de ftt mejl offentligt; och pressen skriver att det ftt mejl; och det stora frlagshuset planerar en serie pussel a` tusen bitar som frestller nr TH fr mejl; och polisen kan konstatera att jo, tusan, de har ftt mejl.

Men den nu misstnkte kan frsts inte bevisa bortom rimligt tvivel att han inte sjlv r avsndaren, eller har bett en kompis. Eller hotat ngn gammal dam. Brott leder ju f.. grna till ny brottslighet.

S med de krav som rttvisan mste stlla p sig sjlv s kan frsts inte GM d, och har inte kunnat, fria sig frn misstanke p saklig, eller, fr den delen, osaklig grund. Det r liksom sent p jorden fr herr Ha.

Man m kanske begrunda mjligheten att han skulle ha haft lttare att komma undan en pressjakt p honom om han varit fattig o oknd o bott i en undanskymd fjordvik uppt till, men en sn rttvisa t mrdare kan lagen inte erbjuda.

I grund o botten r det nog rtt enkelt fr polisen, kan man tro. Antingen r den misstnkte insyltad eller s r han det inte. Fr oss som tvingas finna bostad utanfr djurparker och viltreservat, och inte vuxit upp p kennel, laxodling eller i Nordsjns blja, s tror jag polisen i rtt mnga fall kan tackla saken p det sttet och sen r saken biff. Eller makrelsalat. Frr eller senare.

Om inte annat s tar utredningen ett steg framt om de i ngot skede skulle ta fel.

Om Hagen ska f mrda ostraffat s vill alla andra normenn gra det ocks. Alla p en gng...

Nn j-a ordbok fr det lov att vara. Ordning, menar jag.
Du fr det sagt Lonnrot ;-) det r uppenbart att en mrdare inte kan g fri - fattig eller rik. Men jag tycker att TH kan f lite drikka till maten :-)
Citera
2020-06-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
0914 samtalen og et lite forsk p en liten oppsummering rundt den.

Dette skal vre en samtale som gikk fra AE sin mobil og til et familiemedlem. kl. 0914-0916.
Og har vrt karakterisert av politi som siste sikre livstegn. Det familiemedlemmet er ikke TH. NRK understreket dette. Etter siktelsen er dette ogs innlysende.
.

Jeg er helt sikker p at jeg leste i media at den siste samtalen var til TEH, men at det hadde blitt en misforstelse, da de begge har initialene TH, s det var flere som trodde det var TH som mottok den.
Citera
2020-06-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rd7320
Jeg er helt sikker p at jeg leste i media at den siste samtalen var til TEH, men at det hadde blitt en misforstelse, da de begge har initialene TH, s det var flere som trodde det var TH som mottok den.

Sprsmlet er jo ogs hvorfor hun ringte snnen (hvis det var snnen) kl 0914? Det m jo vre pga noe ekstraordinrt i sfall? Folk er jo p jobb normalt sett s tidlig p dagen, s hvis det dreier seg om noe smtteri s er det mer naturlig sende en melding.

Det gjorde hun jo ved tilby barnepass til datteren, pga avlyst tur til hytta.
Citera
2020-06-15, 16:11
Medlem
Legokatts avatar
Citat:

Dette skal vre en samtale som gikk fra AE sin mobil og til et familiemedlem. kl. 0914-0916.
Og har vrt karakterisert av politi som siste sikre livstegn. Det familiemedlemmet er ikke TH. NRK understreket dette. Etter siktelsen er dette ogs innlysende.
Det er heller ikke det samme familiemedlem som fikk sms 0910 (hvor AE tilbd seg vre barnevakt, som da m vre en av dtrene).
Mottaker m derfor vre snnen eller den andre av dtrene. Jeg ville sagt det er svrt spesielt hvis politi og media skulle bruke familiemedlem-begrepet til omfatte hele slekta. Familiemedlemmer her m vre 2 dtre, snn + far. + mor (som er borte). Det er ihvertfall slik jeg oppfatter de konsekvent har brukt det begrepet ellers i saken ogs.
Flere i forumet har nevnt snn, s det mest sannsynlige er snnen som mottaker av 0914, men det har politi/media aldri bekreftet offentlig tror jeg, s det kan like gjerne st pent her.

Dette er omtalt som en samtale, og var p ca 2 minutter. Alts ikke noe innlesing p opptak til en telefonsvarer.
N er det vel ikke slik at samtaler blir spilt inn p opptak hos mobil-operatrer, s hva som ble sagt, og om det i hele tatt ble sagt noe i denne samtalen, er det trolig bare denne mottakeren som kan vitne og si noe om.

Detaljer og konklusjoner rundt denne samtalen og om livstegnet er helt sikkert, faller derfor slik jeg ser det p hvorvidt denne mottakeren faktisk snakker sant.
Dersom AE ikke var i live p dette tidspunktet, s m det vre at denne mottakeren isfall vitner falskt om ha snakket med henne. Da m den samtalen ha vrt en fiktiv samtale, alts en "samtale" mellom to telefoner, uten at AE var med i den. Det m isfall bety at mottaker har medvirket gjennom lgn, eller er direkte involvert i ugjerningen, ved for eks selv vre i huset med AE, og konstruere samtalen fra AE sin mobil til sin egen tlf (hvor den enn l) hvilket ogs skal vre ganske hndterlig med auto-answer funksjon. S det kan ikke utelukkes.

Politi har etter min oppfattelse helt fra starten hevdet fra sin etterforskning og funn i saken, at de har ansett 0914 som siste sikre livstegn. Det m etter min tolkning vre basert p at de ikke har funnet grunnlag for tvile p mottakers vitnesbyrd om dette og derfor m g ut fra at det stemmer. P tidlige tidspunkt de har uttalt seg om dette, har de antagelig ikke funnet noe indikasjon/bevis som kan underbygge at vedkommende skulle lyve om det. De har samtidig sagt at de kan ikke konkludere helt sikkert, hvilket ogs kan innebre at selv om de ikke har funnet grunnlag for tvile p mottaker p tidlige tidspunkt i etterforskningen, s kan de ikke utelukke at det kan dukke opp ting underveis som kan skape grunn til tvil. Det er ogs slik at dersom de ikke regnet 0914 som siste livstegn, ville de samtidig kommunisere ut offentlig at de tviler p mottakeren.

Dersom de n slipper mer opp og virker mer vage enn tidligere angende den samtalen som siste sikre livstegn, s kan det ogs snn sett kunne tolkes som at de tviler litt mer n enn fr p om mottaker har snakket sant. Det blir spekulasjon isfall.

Men dersom siktede TH, skal ha kvalt AE i lpet av natten eller p morgenen fr han dro p jobb slik noen antyder, s m det vel isfall vre slik at mottaker av 0914 m ha medvirket enten direkte i handlingen, eller gjennom falskt vitnesbyrd om den tlf-samtalen. Da har vel mest sannsynlig ogs kontordamen gjort seg skyldig til medvirkning i ugjerningen, gjennom lgn om den lange samtalen med AE som ble avsluttet kl 0856, rett fr TH dro. Det siste vil jeg anse som mindre sannsynlig.

S i alle tilfeller er det vel derfor regne som helt sikkert at AE var i live i det minste snn ca 09.00-09.10, under alle omstendigheter. S har politi gtt ut fra 0914, med et lite forbehold om mottaker av den samtalen. Det er slik jeg ser det.
Denne telefonsamtalen kunne vre en av detaljene som var godt gjennomtenkt og planlagt. Som du har funnet ut kunne telefonsamtalen gtt til en auto-answer funksjon. Den varer kun 2 minutter. Jeg tenker den er kort fordi den da vil vre enklere dikte opp, i motsetning til om den skulle vart i 10-15 minutter.
Om politiet skulle slippe informasjon som tilsier at de setter dette siste livstegnet under tvil, s styrker det en hypotese rundt TEH (forutsetter at det var denne personen samtalen gikk til) eller TH/TEH. Hvis dette slippes, som vil vre drastisk, er det vel ingen vei tilbake. Mottaker av denne telefonsamtalen vil i hyeste grad bli mistenkt.
Citera
2020-06-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det kommer ikke mye nytt der, ass. Nekter jeg tro, men hvis det kommer noe, s blir det sm detaljer som sikkert blir nyhetssak p tv2.no i kveld.
Citera
2020-06-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rd7320
Jeg mener ogs at jeg har lest i media (dansk artikkel) at samtalen gikk til TEH. Har ikke link.
Citera
2020-06-15, 16:44
Medlem
Citat:

Det er heller ikke det samme familiemedlem som fikk sms 0910 (hvor AE tilbd seg vre barnevakt, som da m vre en av dtrene).
Mottaker m derfor vre snnen eller den andre av dtrene. Jeg ville sagt det er svrt spesielt hvis politi og media skulle bruke familiemedlem-begrepet til omfatte hele slekta. Familiemedlemmer her m vre 2 dtre, snn + far. + mor (som er borte). Det er ihvertfall slik jeg oppfatter de konsekvent har brukt det begrepet ellers i saken ogs.
Flere i forumet har nevnt snn, s det mest sannsynlige er snnen som mottaker av 0914, men det har politi/media aldri bekreftet offentlig tror jeg, s det kan like gjerne st pent her.

Dette er omtalt som en samtale, og var p ca 2 minutter. Alts ikke noe innlesing p opptak til en telefonsvarer.
N er det vel ikke slik at samtaler blir spilt inn p opptak hos mobil-operatrer, s hva som ble sagt, og om det i hele tatt ble sagt noe i denne samtalen, er det trolig bare denne mottakeren som kan vitne og si noe om.

Detaljer og konklusjoner rundt denne samtalen og om livstegnet er helt sikkert, faller derfor slik jeg ser det p hvorvidt denne mottakeren faktisk snakker sant.
Dersom AE ikke var i live p dette tidspunktet, s m det vre at denne mottakeren isfall vitner falskt om ha snakket med henne. Da m den samtalen ha vrt en fiktiv samtale, alts en "samtale" mellom to telefoner, uten at AE var med i den. Det m isfall bety at mottaker har medvirket gjennom lgn, eller er direkte involvert i ugjerningen, ved for eks selv vre i huset med AE, og konstruere samtalen fra AE sin mobil til sin egen tlf (hvor den enn l) hvilket ogs skal vre ganske hndterlig med auto-answer funksjon. S det kan ikke utelukkes.

Politi har etter min oppfattelse helt fra starten hevdet fra sin etterforskning og funn i saken, at de har ansett 0914 som siste sikre livstegn. Det m etter min tolkning vre basert p at de ikke har funnet grunnlag for tvile p mottakers vitnesbyrd om dette og derfor m g ut fra at det stemmer. P tidlige tidspunkt de har uttalt seg om dette, har de antagelig ikke funnet noe indikasjon/bevis som kan underbygge at vedkommende skulle lyve om det. De har samtidig sagt at de kan ikke konkludere helt sikkert, hvilket ogs kan innebre at selv om de ikke har funnet grunnlag for tvile p mottaker p tidlige tidspunkt i etterforskningen, s kan de ikke utelukke at det kan dukke opp ting underveis som kan skape grunn til tvil. Det er ogs slik at dersom de ikke regnet 0914 som siste livstegn, ville de samtidig kommunisere ut offentlig at de tviler p mottakeren.

Dersom de n slipper mer opp og virker mer vage enn tidligere angende den samtalen som siste sikre livstegn, s kan det ogs snn sett kunne tolkes som at de tviler litt mer n enn fr p om mottaker har snakket sant. Det blir spekulasjon isfall.

Men dersom siktede TH, skal ha kvalt AE i lpet av natten eller p morgenen fr han dro p jobb slik noen antyder, s m det vel isfall vre slik at mottaker av 0914 m ha medvirket enten direkte i handlingen, eller gjennom falskt vitnesbyrd om den tlf-samtalen. Da har vel mest sannsynlig ogs kontordamen gjort seg skyldig til medvirkning i ugjerningen, gjennom lgn om den lange samtalen med AE som ble avsluttet kl 0856, rett fr TH dro. Det siste vil jeg anse som mindre sannsynlig.

S i alle tilfeller er det vel derfor regne som helt sikkert at AE var i live i det minste snn ca 09.00-09.10, under alle omstendigheter. S har politi gtt ut fra 0914, med et lite forbehold om mottaker av den samtalen. Det er slik jeg ser det.

Hvis SMSen kl 9:10 er sendt af AEH og opkaldet kl 9:14 er foretaget af GM, s har GM haft 4 minutter til at "pacificere" hende OG lave et telefonopkald. Dette forudsat, at der kun har vret en GM tilstede.
Det virker lidt usandsynligt. Mske med mindre GM var til stede da hun sendte SMSen. Men 4 minutter er stadig ikke lang tid.
Citera
2020-06-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg er helt enig! Selv om TH har vrt ekstremt suksessfull forretningsmessig, s er han bare et menneske.

Det bli utsatt for et s stort psykisk press, som han opplever n, er mye mer anstrengende og deleggende, enn det presset han har blitt utsatt for, totalt sett tidligere i hele sitt liv og yrkeskarriere. Man m ikke glemme at TH kan vre uskyldig.
Forventningene som mange her inne har til ham, i forhold til det TH har blitt utsatt for, er helt urealistiske, f.eks. dette;

Det vise sinne, forteller hverken at du er skyldig eller uskyldig. Det viser ikke engang hvilken personlighet han har, fordi situasjonen TH befinner seg i er svrt uvanlig - for si det mildt.
Man fr ikke supermann-krefter av miste sin kone, hverken p den ene eller andre mten. P ett tidspunkt begynner kropp og sinn gi beskjed om at man har ftt nok, og det er en forsvarsmekanisme ett hvert sunt menneske br ha, ellers gr man til grunne. Det kalles sette grenser!
Familien har ikke ftt anledning til srge, og reaksjonene kommer deretter.
Det er heldigvis ikke mange som har erfaring med den situasjonen familien og TH befinner seg i, s man br vre forsiktig med mene s mye om hva som er "normalt", siden karma biter bak.

Jeg er helt enig med deg. Det du skriver er veldig logisk. Burde egentlig ikke vre gjenstand for diskusjon!
Citera
2020-06-15, 17:18
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det vise sinne, forteller hverken at du er skyldig eller uskyldig. Det viser ikke engang hvilken personlighet han har, fordi situasjonen TH befinner seg i er svrt uvanlig - for si det mildt.
Man fr ikke supermann-krefter av miste sin kone, hverken p den ene eller andre mten. P ett tidspunkt begynner kropp og sinn gi beskjed om at man har ftt nok, og det er en forsvarsmekanisme ett hvert sunt menneske br ha, ellers gr man til grunne. Det kalles sette grenser!
Familien har ikke ftt anledning til srge, og reaksjonene kommer deretter.
Det er heldigvis ikke mange som har erfaring med den situasjonen familien og TH befinner seg i, s man br vre forsiktig med mene s mye om hva som er "normalt", siden karma biter bak.
" vise sinne" som jeg skrev var med i en lang tankerekke som kunne peke mot at TH var innblandet. Dette er en hypotese med en innfallsvinkel sett fra politiets side. Jeg stiller sprsmlstegn om politiet lekker informasjon av taktiske rsaker, samt om TH/TEH samarbeider. Er enig i at " vise sinne" i seg selv ikke beviser noe. I denne tankerekken kunne det vre aktuelt.

Jeg har ingen intensjoner om si noe om TH er skyldig eller uskyldig. Det m vre en stor belastning for alle parter om saken ikke blir lst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in