• 1
  • 2
2020-06-04, 18:52
Medlem
Virre217s avatar
Hej, jag brukar cykla runt Vättern i eget regi och brukar öka på svårighetsgraden varje år på midsommar, mountainbikes, tunga militärcyklar m.m. och jag blev inspirerad att öka på utmaningen att cykla runt Vättern på en tung elektrisk fatbike utan påslagen el.

Det är ju en fin utmaning, men ser ut som att den värsta utmaningen blir att kunna hyra en sådan elektriskt fatbike. Det säger sig själv att man inte köper ett sådant monster för ett engångstillfälle utan man hyr istället, men visar sig vara betydligt svårare än jag trodde.

De affärer som hyr ut elektriska cyklar hyr ej ut elektriska fatbikes och jag har testat runt på de som organiserar cykelresor i naturen utan framgång, alla sites där man kan hyra saker är enbart till för dem som vill hyra ut men ej önskar hyra etc

Det vore ju väldigt trist om en sådan finfin utmaning till midsommar faller på att man inte kan hitta en elektrisk fatbike att hyra, så all hjälp hur man kan söka så utmaningen kan förverkligas tas tacksamt emot! Kan tillägga att det inte bör vara alltför superlångt från Vättern eller Stockholm
Senast redigerad av Virre217 2020-06-04 kl. 19:06.
Citera
2020-06-05, 21:24
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det låter fruktansvärt jobbigt.. Varför inte bara cykla snabbare varje gång ?

Låter ännu jobbigare, det är uthållighet som jag är bra på.
Men jag antar att ett alternativ är att köpa en begagnad enklare e-fatbike som inte är mer än 250W... då ändrar trådens riktning lite, hur mycket skulle en sådan kosta om jag går på enkel sådan?
Citera
2020-06-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Men jag antar att ett alternativ är att köpa en begagnad enklare e-fatbike som inte är mer än 250W... då ändrar trådens riktning lite, hur mycket skulle en sådan kosta om jag går på enkel sådan?

Jojo alltså snabbare är ju jobbigare men mycket roligare än att cykla på något konstigt. Cykla längre annars
Ingen aning vad en farbike kostar
Citera
2020-06-05, 22:26
Medlem
Citat:

Varför inte trampmoped utan bensin i tanken, men det kanske redan är avklarat?
Citera
2020-06-05, 22:30
Medlem
deeznutss avatar
Citat:
Hej, jag brukar cykla runt Vättern i eget regi och brukar öka på svårighetsgraden varje år på midsommar, mountainbikes, tunga militärcyklar m.m. och jag blev inspirerad att öka på utmaningen att cykla runt Vättern på en tung elektrisk fatbike utan påslagen el.

Det är ju en fin utmaning, men ser ut som att den värsta utmaningen blir att kunna hyra en sådan elektriskt fatbike. Det säger sig själv att man inte köper ett sådant monster för ett engångstillfälle utan man hyr istället, men visar sig vara betydligt svårare än jag trodde.

De affärer som hyr ut elektriska cyklar hyr ej ut elektriska fatbikes och jag har testat runt på de som organiserar cykelresor i naturen utan framgång, alla sites där man kan hyra saker är enbart till för dem som vill hyra ut men ej önskar hyra etc

Det vore ju väldigt trist om en sådan finfin utmaning till midsommar faller på att man inte kan hitta en elektrisk fatbike att hyra, så all hjälp hur man kan söka så utmaningen kan förverkligas tas tacksamt emot! Kan tillägga att det inte bör vara alltför superlångt från Vättern eller Stockholm

Vet inte vart i landet du befinner dig, men pallar du att ta dig upp till Åre så kan du hyra en på Åre Fatbikes.
Citera
2020-06-05, 22:34
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Varför inte trampmoped utan bensin i tanken, men det kanske redan är avklarat?

Nja, skall ju vara riktiga feta hjul för maximalt motstånd förstås...!

Citat:
Ursprungligen postat av deeznuts
Vet inte vart i landet du befinner dig, men pallar du att ta dig upp till Åre så kan du hyra en på Åre Fatbikes.

Lite för långt, men tack för tipset så långt.
Citera
2020-06-16, 15:08
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Jag har byggt en chopper,som har ett 185/65-15 bildäck bak,inga växlar,bara broms på framhjulet..gissar att den väger runt 25kg..
Den rullar relativt lätt...men,inget för vättern runt,brukar jag säga när folk frågar hur den är att cykla på..
Den är till salu..ligger annons på Shpock.
Om inte i år,så kanske nästa år?
Har byggt ett antal olika..🙂
Citera
2020-06-17, 02:20
Medlem
Varför köper du inte bara en billig begagnad som du sedan säljer igen när du är klar, om du är lite vaken borde det väl kunna sluta med en lägre kostnad än att hyra.

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Jag har byggt en chopper,som har ett 185/65-15 bildäck bak,inga växlar,bara broms på framhjulet..gissar att den väger runt 25kg..
Den rullar relativt lätt...men,inget för vättern runt,brukar jag säga när folk frågar hur den är att cykla på..
Den är till salu..ligger annons på Shpock.
Om inte i år,så kanske nästa år?
Har byggt ett antal olika..🙂

Kul!

Kan du inte berätta mer? Vad har du för fälg till detta?
Citera
2020-06-17, 17:13
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför köper du inte bara en billig begagnad som du sedan säljer igen när du är klar, om du är lite vaken borde det väl kunna sluta med en lägre kostnad än att hyra.

Kul!

Kan du inte berätta mer? Vad har du för fälg till detta?
Det är en bilfälg,rensad på det som vanligtvis sitter i mitten,navet kapat på mitten och förlängt,ekrarna på var sin sida i uppborrade hål i fälgkanterna,givetvis slang i däcket..🙂
Citera
2020-06-17, 19:59
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Det blev faktiskt så, har skaffat en billig begagnad tung sak så med detta så verkar det som utmaningen blir av...!
Citera
2020-06-18, 08:50
Medlem
Citat:
Det blev faktiskt så, har skaffat en billig begagnad tung sak så med detta så verkar det som utmaningen blir av...!

Härligt. När kör du?
Citera
2020-06-19, 00:07
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Härligt. När kör du?

Kan bli efter midsommarveckan om saker passar då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in