Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-22, 23:23
  #1
Medlem
HipToBeSquares avatar
Exhaust pops (svenskt ord sökes) är när förbränning sker i avasröret. Detta sker ofta när man lättar på gasen. Just nu är det en trend att sportbilar ska ha dessa explosioner, men är dem egentligen totalt artificiella? Idag är i stort sett alla bilar direktinsprutade tom bensinbilarna har det idag. Detta betyder att man kan totalt stänga av bränsletillförseln när man tar bort foten från gasen. Förr i tiden hade man dessa avgasexplosioner eftersom motorn hade en förgasare som inte direkt kunde stoppa bränsleflödet. Idag kan man styra mycket mera och tom kontrollera ventilerna så att inte bränsleblandningen sipprar ut i avgasröret.

Det finns t.ex. mycket starka Mercedesbilar i miljonklassen med massvis med hästar som har avgasexplosioner. Kan inte Mercedes göra motorer eller är dessa totalt medvetet utvecklade så att de gör dessa?
Citera
2020-06-22, 23:51
  #2
Medlem
År 2000 skulle man ha pysventil, i dag är det pop&bang som gäller. Har noterat att typ alla som erbjuder chiptuning har börjat erbjuda detta. Några bilar säljs med pop and bang som standard men jag undrar hur bra det är för bilar med standard katalysator?

I min ungdom körde jag bil med stand-alone ECU, 100 cell racekat. På varvstoppet vid 8500 varv kunne jag få till helt sjuka pops and bang, en gång small det till så halva avgassystemet lå kvar efter bilen. Efter det blev det V-band i stället för avgassklämmor.
Citera
2020-06-23, 00:33
  #3
Medlem
Har inte detta att göra med att man på en sportbil prioriterar hög prestanda framför låg bränsleförbrukning och därför har en fetare blandning?:
”In some high-performance vehicles, when a driver shifts up and lets off the accelerator, the engine has a moment of running rich. This causes an incomplete burn which causes the fumes to explode in the exhaust system along with an audible pop or bang sound. This is a result of working equipment, and is unlikely to cause damage.”
Citera
2020-06-23, 05:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Har inte detta att göra med att man på en sportbil prioriterar hög prestanda framför låg bränsleförbrukning och därför har en fetare blandning?:
”In some high-performance vehicles, when a driver shifts up and lets off the accelerator, the engine has a moment of running rich. This causes an incomplete burn which causes the fumes to explode in the exhaust system along with an audible pop or bang sound. This is a result of working equipment, and is unlikely to cause damage.”

Så var det tidigare. Idag finns det däremot en trend att ”sportbilar” ska låta sådär varav de programmerar dessa bilar att låta så från fabrik. Detta genom att tillföra lite extra bränsle och justering av tändningen när du släpper på gasen.

I mina ögon är det trams då jag tycker det låter artificiellt. Blir nästintill pinsamt när varje AMG-motor låter precis likadant med sina avgasknallar.

Annat är det när en äldre prestandavagn med förgasare spottar och fräser pga av att den kör på en som du säger, fetare blandning. Det är ballt på riktigt
Citera
2020-06-23, 08:40
  #5
Medlem
Det kan ju även vara så att det blir så på hårdare trimmade motorer av rent tekniska skäl, inte för att det ska vara fränt.

Lyssna på t ex tävlingsbilar så kan man rätt ofta höra samma/liknande ljud vid växlingar etc.
Man kan ju idag fullfölja växlingarna på bråkdelar av en sekund, med full gas, och styrsystemet dippar vridmomentet etc under växlingen, vilket kan ge temporärt högre förbränningstemp som kan motverkas med under växlingssekvensen korrigerad bränslemängd och tidpunkt för insprutning, tändning etc. Det kan ge dessa ljudfenomen.

Och då många av de vassare bilarna från t ex AMG, Ferrari m fl har en så hög trimgrad så kan det ju vara så att även de kör samma upplägg för att det behövs rent tekniskt. Men håller det inte heller för helt osannolikt att viss mån om att få en ljudkuliss som är på modet kan vara inblandat med.
Citera
2020-06-23, 09:02
  #6
Medlem
DeepThroat007s avatar
Kände en som under slutet av 1970-talet hade installerat en strömbrytare på sin Amazon. Han sa att om man slog av tändningen en kort stund lät det "pang". Slog man av en lite längre stund (under körning) lät det "jättepang". Han körde på en grusväg o så en tant cykla o kunde inte hålla sig för att göra en "jättepang". I backspegeln såg han hur tanten cyklade ner i diket.

Bra att veta är att bensinblandning som inte förbränns inne i motorn tvättar rent från olja. Vad gäller katten så förstörs den ju av för mager blandning (då avgaserna blir extra heta) men jag vet inte vad som gäller när man gör avgasrörsexplosioner.
Citera
2020-06-23, 09:06
  #7
Medlem
Vissa bilar har ju detta för att minska turbolagg medans vissa har det för det ”låter coolt”. En sugmotor har ingen direkt nytta av fördröjd tändning.

Hyundai i30 N har en extremt mild slags antilagg då den också har ”pops n bangs”. Däremot låter det inte lika högt som en riktig tävlingsbil.

Explosioner som sker i turbo/grenrör håller inte länge såvida det inte är byggt för det.

Om det är onödigt beror på bilen och vad den används till. Dessutom drar pops and bangs mer bränsle och man kan också spränga ljuddämparen om smällen är kraftig nog.
Citera
2020-06-23, 10:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orelateradhusbrand
Vissa bilar har ju detta för att minska turbolagg medans vissa har det för det ”låter coolt”. En sugmotor har ingen direkt nytta av fördröjd tändning.

Hyundai i30 N har en extremt mild slags antilagg då den också har ”pops n bangs”. Däremot låter det inte lika högt som en riktig tävlingsbil.

Explosioner som sker i turbo/grenrör håller inte länge såvida det inte är byggt för det.

Om det är onödigt beror på bilen och vad den används till. Dessutom drar pops and bangs mer bränsle och man kan också spränga ljuddämparen om smällen är kraftig nog.

Tror vi får skilja på det du verkar beskriva, pops and bangs från vassare tävlingsbilar etc med turbo, och det korta bludder vid t ex växling som många bilar kan ge ifrån sig idag.
Tror t o m det senare kan höras från t ex de vassare Passat/Golf med DSG-låda och fullt mos genom växlarna eller plötsliga gasutsläpp. Samt på andra vassa rena sugmotorer. Det är oftast mer av tekniskt behov än bara modeljud
Citera
2020-06-23, 11:52
  #9
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Jag som trott att det är något tillbehör, jag har läst om ungdomar som gjort så sina originalsaabar kan smälla. I staden jag bor åker det en bmw och låter fan, gammal risig och verkar skitslö.

I min ungdom varvade man satan, stängde av tändningen och pumpade satan med gaspelle och precis när motorn var på väg att stanna slog man på tändningen med gasen i botten, det blev en så kallad avgasknall. På en gammal vw bubbla flög hela avgassystemet 50 meter bakåt.
Citera
2020-06-23, 12:54
  #10
Medlem
Det räckte förr, på en förgasarbil, att stänga av tändningen några sekunder, och sedan slå på tändningen för att få en rejäl knall.
Men aldrig tappade jag avgassystemet på mina "bubblor"!
Citera
2020-06-23, 13:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tror vi får skilja på det du verkar beskriva, pops and bangs från vassare tävlingsbilar etc med turbo, och det korta bludder vid t ex växling som många bilar kan ge ifrån sig idag.
Tror t o m det senare kan höras från t ex de vassare Passat/Golf med DSG-låda och fullt mos genom växlarna eller plötsliga gasutsläpp. Samt på andra vassa rena sugmotorer. Det är oftast mer av tekniskt behov än bara modeljud

Tanken var att beskriva pops and bangs rent generellt

Korrekt, det är av tekniska skäl bilar med DSG-eller DCT-låda smäller vid växelbyte. ECU:n retarderar tändningen för att kunna synka varvtalet på motorn med drivlinan. Annars blir det ryckigt om man håller stumt! Se bara på BMW M3 CSL med SMG-lådan.
Därav de sk ”DSG farts/burps”.
Citera
2020-06-24, 00:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tror vi får skilja på det du verkar beskriva, pops and bangs från vassare tävlingsbilar etc med turbo, och det korta bludder vid t ex växling som många bilar kan ge ifrån sig idag.
Tror t o m det senare kan höras från t ex de vassare Passat/Golf med DSG-låda och fullt mos genom växlarna eller plötsliga gasutsläpp. Samt på andra vassa rena sugmotorer. Det är oftast mer av tekniskt behov än bara modeljud

Detta kan även användas för att ställa hur kraftig motorbroms man vill ha. I F1 så körde man också med det för att skapa downforce via en sk. "blown diffuser", och jag tror också man kan utnyttja det för att fixa sig en liten ABS liknande funktion när ABS inte är tillåtet.

Citat:
Ursprungligen postat av orelateradhusbrand
Tanken var att beskriva pops and bangs rent generellt

Korrekt, det är av tekniska skäl bilar med DSG-eller DCT-låda smäller vid växelbyte. ECU:n retarderar tändningen för att kunna synka varvtalet på motorn med drivlinan. Annars blir det ryckigt om man håller stumt! Se bara på BMW M3 CSL med SMG-lådan.
Därav de sk ”DSG farts/burps”.

Det har ingenting med att "synka varvtalet" att göra, utan det är helt enkelt för att reducera vridmomentet under växling för att lådan inte ska gå sönder och det gör i princip alla automatiska/semi-automatiska växellådor. Ska man kunna växla riktigt snabbt så räcker det dock inte att göra momentreduceringen med gasspjället, det går helt enkelt för långsamt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in