Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Tack, bakgrunden, mellan skrd och vinter, verkar vara samma som i Sverige, men som du skrivet r det ganska luddigt. Jag gissar att det kan ha berott p tveksamhet hos de frsta delstaterna att verlta fr mycket makt till deras motsvarighet till Bryssel, allts Washington.
Jag tror det med. En annan tnkbar anledning var vl att de frsta 12 staterna inte kommunicerade srskilt bra. telegrafmaskinerna mste kommit nn gng p 1800talet och innan dess kanske det tog ett halvr fr alla delegater att ta sig till washington.
Vl dr samlades de fr verlggningar som nstan bara handlade om tariffer och handelstullar och bristen p arbetskraft samt eventuella lsningar.
Jag tycker Amerikansk politik r vldigt fascinerande just fr att "the framers" grundarna till landet, var tvungna att kompromissa med s mnga olika politiska ledare.
Tex Teddy Rosevelt som frhandlade med Commancheindianerna och fick igenom ett eld upphr dr USA fick hela Oklahoma och de fick lite stlar och en bit ken i North Dakota.
Nr Teddy hade inauguration s red dessa indianer framfr hans kortege. Sjukt hftigt menar jag.
https://blogs.smithsonianmag.com/aro...hiefs-520.jpeg
Och nu har vi allts President Donald Trump som inte r srskilt plst i mbetets historia och drfr kallar allt och alla fr "Awesome" och "amazing"