Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-08-04, 12:13
Medlem
"Amazon letar efter toppchef i Sverige – lansering närmar sig"-artikel DI-digital 31 juli.

Vad kommer hända med befintlig affärsverksamhet när amazon kommer till Sverige?
Citera
2020-08-04, 12:18
Medlem
Gronestunes avatar
Lägre priser, döden för fysiska butiker, folk söker nya jobb, vi på det stora hela blir rikare då effektiviteten ökar. Ser positivt på det hela.
Citera
2020-08-04, 12:21
Medlem
godhetsapostelns avatar
Tja, bokhandeln, musikhandeln (som redan går på knäna) och jag gissar att inet/komplett och liknande får det tuffare.
Jag har ju mest köpt engelskspråkig facklitteratur de sista åren och har då gjort det från amazon. Svenska bokhandlare har väl kunnat hålla emot genom att ha böcker på svenska. Nu försvinner den fördelen i alla fall.

Jag vet inte hur stor klädhandeln är på amazon. Känns som om de ligger utanför än så länge.
Citera
2020-08-04, 12:24
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronestune
Lägre priser, döden för fysiska butiker, folk söker nya jobb, vi på det stora hela blir rikare då effektiviteten ökar. Ser positivt på det hela.
Amazon innebär mer automatisering. Låglönejobb och att vinsterna hamnar utanför sverige. Det är så jobbigt att höra dessa "liberaler" bara upprepa vad andra sagt utan att reflektera.
Din teori har inte stämt sedan 70-talet. Nej, jag står längre till höger än dig men har förmåga att se bristerna med "teoretisk ideologi" och verkligheten.
Citera
2020-08-04, 12:25
Medlem
Gronestunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Tja, bokhandeln, musikhandeln (som redan går på knäna) och jag gissar att inet/komplett och liknande får det tuffare.
Jag har ju mest köpt engelskspråkig facklitteratur de sista åren och har då gjort det från amazon. Svenska bokhandlare har väl kunnat hålla emot genom att ha böcker på svenska. Nu försvinner den fördelen i alla fall.

Jag vet inte hur stor klädhandeln är på amazon. Känns som om de ligger utanför än så länge.

Beror nog på storleksskillnader och att en riktig standard inte riktigt finns. Bara en tidsfråga innan en global standard kommer och då kommer amazon nog vara först där.
Citera
2020-08-04, 12:36
Medlem
Gronestunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Amazon innebär mer automatisering. Låglönejobb och att vinsterna hamnar utanför sverige. Det är så jobbigt att höra dessa "liberaler" bara upprepa vad andra sagt utan att reflektera.
Din teori har inte stämt sedan 70-talet. Nej, jag står längre till höger än dig men har förmåga att se bristerna med "teoretisk ideologi" och verkligheten.

Ta fallet med elektronik, hur mycket billigare och effektivare är det inte att tillverka det i tex Kina? Vi får resurser att lägga på annat och vi blir rikare. Tror inte att någon svensk hade rört i en kinesisk fabrik med tång ens. Tullar gör bara länder fattigare då man betalar mer för en vara artificiellt, visst man räddar vissa jobb, men man pratar sällan om vilka jobb som hade kunnat skapas om man gav fan i att rädda dessa jobb samt den vinst för samhället det hade inneburit då den inte går att observera.
Citera
2020-08-04, 12:39
Medlem
Tropicalss avatar
Bästa nyheten på mycket länge. Till viss del på grund av prispressen detta skapar men till största del för det enormt ökade utbudet. Saker som nu måste beställas på krångligt sätt från USA eller Tyskland kommer snart att gå att beställa lika lätt som att köpa vad som helst på nätet.
Citera
2020-08-04, 12:42
Medlem
Cannibalizations avatar
När planerar man att lansera detta då?
Citera
2020-08-04, 12:52
Medlem
Tarrous avatar
Sverige är ett relativt digitaliserat land, alla större kedjor har redan effektiva flöden på plats vilket gör att Amazon inte kommer få samma dramatiska effekt som i USA.
Men deras intåg kommer inte resultera i mindre prispress...
Citera
2020-08-04, 13:14
Medlem
Hur funkar Amazon? Ifall jag vill köpa en produkt från t.ex. Ikea, är det så att jag kan gå in på Amazon och beställa denna produkt från dem, och de sedan i sin tur skickar min beställning till Ikea som skickar produkten till mig och så får Amazon en avgift från Ikea för att de "hjälpte" dem att sälja produkten?

Så att på så sätt så agerar Amazon som mellanhand och tjäna pengar på det?
Citera
2020-08-04, 13:25
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gredsson
Hur funkar Amazon? Ifall jag vill köpa en produkt från t.ex. Ikea, är det så att jag kan gå in på Amazon och beställa denna produkt från dem, och de sedan i sin tur skickar min beställning till Ikea som skickar produkten till mig och så får Amazon en avgift från Ikea för att de "hjälpte" dem att sälja produkten?

Så att på så sätt så agerar Amazon som mellanhand och tjäna pengar på det?

Finns tre kategorier: Amazons egna produkter som du köper direkt från dem, sedan finns det "fullfillment by Amazon" där Amazon har ett annat företags varor i deras egna varuhus för att snabbare kunna skicka ut det, sedan finns det varianten att det bara går en "signal" till affärer som säljer att det har kommit in en order från Amazon och de ska skicka ut en vara från deras egna lager. Det tredje alternativet är enklast att komma igång med, i princip kan du göra det från ditt egna garage och samtidigt vara med på världens största webbshop.

Såg denna idag förresten: https://digital.di.se/artikel/amazon...ring-i-sverige
Citera
2020-08-04, 13:27
Medlem
fluffiss avatar
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den amerikanska e-handelsjätten har på tisdagen bekräftat att bolaget ska lansera en svensk version av sin tjänst.

"Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu", skriver det amerikanska bolaget i ett pressmeddelande som flera medier hänvisar till.

Det har spelulerats i flera år att Amazon skulle lansera en svensk sajt, uppgifter som på olika sätt stärkts under de senaste veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in