Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-04, 13:28
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Amazon innebär mer automatisering. Låglönejobb och att vinsterna hamnar utanför sverige. Det är så jobbigt att höra dessa "liberaler" bara upprepa vad andra sagt utan att reflektera.
Din teori har inte stämt sedan 70-talet. Nej, jag står längre till höger än dig men har förmåga att se bristerna med "teoretisk ideologi" och verkligheten.

Innebär ju också billigare böcker, snabbare leverans och mer utbud. Svensk bokhandel har haft det alldeles för förspänt för länge. Var hemma i Sverige i våras och skulle köpa en bok då man kan sakna sitt modersmål ibland när man bor utomlands och höll på att smälla av när jag såg vad Akademibokhandeln skulle ha för en pocket. Nu får de anpassa sig eller dö, welcome to the twenties Svensk bokhandel!
Citera
2020-08-04, 13:29
Medlem
svampdamps avatar
Vissa artiklar är mycket billigare på Amazon.de än i Svenska butiker iallafall. Ex. fiskedrag och annat krimskrams. Svenska butiker tar hutlösa priser för att finansiera deras upptryckta kollektivavtalslöner.
Citera
2020-08-04, 13:31
Medlem
Torsuss avatar
Äntligen! Det här har jag väntat på!
Citera
2020-08-04, 13:34
Medlem
Det kommer inte betyda nånting, allt överdrivs så förbannat bara för att media skall ha nått att skriva om.
En Amazon websida på svenska, allt annat kommer väl vara som att beställa genom tyska websidan, allt är begränsat, många skickar ju inte till Sverige och Amazon prime kan vi säkert glömma.

Amazon.se kommer bli som en lanthandel långt ute på landet jämfört med andra länder.
Citera
2020-08-04, 13:41
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vissa artiklar är mycket billigare på Amazon.de än i Svenska butiker iallafall. Ex. fiskedrag och annat krimskrams. Svenska butiker tar hutlösa priser för att finansiera deras upptryckta kollektivavtalslöner.
Olika moms?
Citera
2020-08-04, 13:42
Medlem
Frågan är om de även kommer att bygga ett lager i Sverige på sikt? Det gick ett rykte för en tid sedan att de tidigare köpt upp mark i Sverige, men i början ska tydligen alla varor skeppas från Tyskland.
Citera
2020-08-04, 13:46
Medlem
Är inte så begeistrad över de här stora multinationella företagen.
Handlar hellre hos ett lokalt företag eller en inhemsk aktör.
Citera
2020-08-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Olika moms?

Om du idag köper från amazon.de så betalar man svensk moms. De har även fri frakt till Sverige om man köper för mer än 39€

Jag har för mig att reglerna säger att om man säljer för minst 100000€ till ett land så måste man betala momsen i mottagarlandet.
Citera
2020-08-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det kommer inte betyda nånting, allt överdrivs så förbannat bara för att media skall ha nått att skriva om.
En Amazon websida på svenska, allt annat kommer väl vara som att beställa genom tyska websidan, allt är begränsat, många skickar ju inte till Sverige och Amazon prime kan vi säkert glömma.

Amazon.se kommer bli som en lanthandel långt ute på landet jämfört med andra länder.

Fördelen med en Svensk sida bör ju vara att man bara kommer att se varor som kan levereras till Sverige.

När det gäller Prime så borde de kunna hålla leveranstiden på ett dygn till stora delar av Sverige. Jag har själv beställt varor med express frakt från Amazon.de. Dessa varor levrades från deras Italienska hub och jag hade dem dagen efter. Jag bor dessutom väldigt långt norrut i Sverige.
Citera
2020-08-04, 14:28
Medlem
HeltKlarts avatar
Ett företag som definitivt inte bör få ännu större dominans än det redan har.

Köper hellre lite dyrare böcker om det innebär att kapitalet stannar kvar i cirkulation i Sverige. Ser inte fördelen ifall Amazon slår ut alla andra aktörer (vilket det ändå finns risk för i långa loppet) och förlagen och andra tvingas sälja sina produkter för struntsummor via Amazon eller inte sälja dem alls, när Bezos är den som bestämmer villkoren. Eller att folk får jobba under slavliknande förhållanden i hans anläggningar. Självbedrägeri att tro något gott om dessa amerikanska skurkföretag som bara vill sko sig.

Men det är klart, han kanske kan rädda den krisande svenska mediebranschen? Har han köpt upp vissa amerikanska tidningar och fått dem att tala gott om hans verksamheter kanske han kan göra detsamma med de svenska. Då slipper vi i alla fall sitta i medieskugga om några år. Enda haken är att vi måste hjärntvättas med hur fantastisk Jeff Bezos och allt han gör är, medan de som vill påpeka eventuella brister och övergrepp effektivt tystas ned. Maffiametoder.

Dokument utifrån: Amazons värld (SVT Play)
Del 1 av 2
Del 2 av 2
Tillgängligt till den 4 mars 2021
Citera
2020-08-04, 15:25
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltKlart
Självbedrägeri att tro något gott om dessa amerikanska skurkföretag som bara vill sko sig.

Enda skillnaden mellan mindre företag och Amazon är att det senare har möjligheter som de övriga inte har. Samtliga andra företag som kommer uppleva konkurrens av Amazon skulle gladeligen sitta i Amazons position och "sko sig". Anledningen till att de tappar kunder är att deras tjänst upplevs som sämre av konsumenten. Går det fortare, är billigare och med större utbud? Ja då är det sannolikt bättre också.
Citera
2020-08-04, 16:09
Medlem
Fördelen med en svensk amazon är väl förmodligen att vi får fri frakt.
Det har ju britterna på sin UK site tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in