Citat:
Ursprungligen postat av
SoberDay
Min första tanke var om tradera. Kommer inte den sidan få mindre kunder nu med Amazon i Sverige??
Jag säljer på tradera men bara begagnat, där blir det ingen skillnad. Typ ginza som säljer mycket där säljer bara rea-varor eller utgångna produkter. Jag har svårt att se någon stor säljare på tradera, det är en riktigt liten sajt med liten försäljning om man ser till siffrorna.
De givna förlorarna bör vara ginza, cdon, discshop, adlibris, bokus, netonnet, där jag handlar min el, musik och böcker. Jag går naturligtvis över till amazon.se om de är billigare. Men bara då, fungerar utmärkt med de andra hemsidorna så kvalitetsmässigt behöver jag inte byta ut dem. Men de måste naturligtvis fortsätta sköta sig. Hotet att en kund går över till amazon.se finns alltid.
Mina begagnat-prylar kan möjligen få ett uppsving via amazon, så där kan tradera förlora en del säljare, även bokborsen.se. Gäller oss som är etablerade och säljer mycket varor och många olika varor, vi kan hitta nya kunder via amazon.se.
Noterar dock att amazon försökte slå ut ebay ca år 2000, jag sålde mycket på ebay då. Men amazon lyckades aldrig attrahera tillräckligt många köpare pga sämre gränssnitt så deras auktionsförsök förtvinade snabbt och blev istället en slags blocket.se.