Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-08-08, 05:55
Medlem
Kommer säljarna från amazon UK och Amazon DE fortfarande skeppa saker till oss här i Sverige?

Nån som vet?

Jag bryr mig inte om Amazon.se så länge Amazon UK och DE fortfarande funkar för oss även vid lansering av se-sidan...
Citera
2020-08-08, 07:32
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronestune
Lägre priser, döden för fysiska butiker, folk söker nya jobb, vi på det stora hela blir rikare då effektiviteten ökar. Ser positivt på det hela.

Du har helt rätt, och bäst bevisas detta i att arbetslösheten i ett ekonomiskt liberalt land som Sverige konstant ligger på 3-6% förutom under relativt kortlivade ekonomiska chocker.

Detta sedan 1800-talets mitt! Då var folk gaslyktetändare, och high-tech-jobbet nummer 1 var eldare i ett ånglok. Hur många är det idag, och hade man hört talas om PT, pizzabagare, sushikockar eller systemutvecklare år 1850?
Citera
2020-08-08, 08:23
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yokomo
Nej, det är Amazon Web Services som har datacenter i Västerås, Katrineholm och Eskilstuna.

Ska det drivas på samma lika vis som det görs i Västerås då blir det en mycket trevlig tråd att läsa om här på fb.

Hint; arbetsmiljön/förhållandena där är som i ett fängelse i US. (Facket och annat trams har intet mycket att säga till om innanför väggarna där).
Senast redigerad av WhenAllLightDies 2020-08-08 kl. 08:26.
Citera
2020-08-08, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ehm. Dom håller på att bygga ett 15000 kvm stort lager i Eskilstuna.
Fast 15000 kvm är ett litet pyttelager jämförelsevis. Det får inte plats mycket där.
Citera
2020-08-08, 09:36
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Kommer säljarna från amazon UK och Amazon DE fortfarande skeppa saker till oss här i Sverige?

Nån som vet?

Jag bryr mig inte om Amazon.se så länge Amazon UK och DE fortfarande funkar för oss även vid lansering av se-sidan...

Vad tror du? Från lanseringsdatum kommer du endast att kunna köpa saker från Sverige. Det är därför Amazon blivit så stort.

Den svenska sidan kommer givetvis att lista produkter från hela jordklotet inklusive månbasen och ISS.
Citera
2020-08-08, 11:20
Medlem
Jag har hört att amazon i usa hyr utrymmen i folks hem för att slippa köpa lagerlokaler, kommer de göra liknande i sverige?
Bor nämligen centralt i min ort och är villig att hyra ut en del av mitt hem för en slant.
Citera
2020-08-08, 11:51
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag har hört att amazon i usa hyr utrymmen i folks hem för att slippa köpa lagerlokaler, kommer de göra liknande i sverige?
Bor nämligen centralt i min ort och är villig att hyra ut en del av mitt hem för en slant.
Amazon kan få lagra några 1000 nya iphone i min källare. Det finns plats.
Citera
2020-08-08, 11:54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear

Nån som vet?

Självklart blir det så (?). Visst kan en tysk köpa från Amazon UK? Jag handlar från alla tre amazon.co.uk amazon.de amazon.com beroende på var priset är bäst. I undantagsfall kan jag inte köpa från amazon.com t.ex Levis jeans som inte får skeppas ut. Men i övrigt ser jag inga begränsningar.

Någon som vet hur amazon hanterar besvärliga kunder som jag, som beroende på valutakurser och annat jämför priset mellan olika länders amazon och bara köper där det är billigast? Det gör ju att amazon konkurrerar med sig själva.
Citera
2020-08-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Amazon kan få lagra några 1000 nya iphone i min källare. Det finns plats.

Själv har mab inte plats med så mkt bor i en etta 😅 men bor centralt i stockholm så borde ändå ha en liten betydelse
Citera
2020-08-08, 11:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Min första tanke var om tradera. Kommer inte den sidan få mindre kunder nu med Amazon i Sverige??
Jag säljer på tradera men bara begagnat, där blir det ingen skillnad. Typ ginza som säljer mycket där säljer bara rea-varor eller utgångna produkter. Jag har svårt att se någon stor säljare på tradera, det är en riktigt liten sajt med liten försäljning om man ser till siffrorna.

De givna förlorarna bör vara ginza, cdon, discshop, adlibris, bokus, netonnet, där jag handlar min el, musik och böcker. Jag går naturligtvis över till amazon.se om de är billigare. Men bara då, fungerar utmärkt med de andra hemsidorna så kvalitetsmässigt behöver jag inte byta ut dem. Men de måste naturligtvis fortsätta sköta sig. Hotet att en kund går över till amazon.se finns alltid.

Mina begagnat-prylar kan möjligen få ett uppsving via amazon, så där kan tradera förlora en del säljare, även bokborsen.se. Gäller oss som är etablerade och säljer mycket varor och många olika varor, vi kan hitta nya kunder via amazon.se.

Noterar dock att amazon försökte slå ut ebay ca år 2000, jag sålde mycket på ebay då. Men amazon lyckades aldrig attrahera tillräckligt många köpare pga sämre gränssnitt så deras auktionsförsök förtvinade snabbt och blev istället en slags blocket.se.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-08 kl. 12:01.
Citera
2020-08-08, 12:22
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Den svenska sidan kommer givetvis att lista produkter från hela jordklotet inklusive månbasen och ISS.

Exempelvis Amazon.de listar inte allt från Amazon.com. som det är byggt idag dock
Citera
2020-08-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du har helt rätt, och bäst bevisas detta i att arbetslösheten i ett ekonomiskt liberalt land som Sverige konstant ligger på 3-6% förutom under relativt kortlivade ekonomiska chocker.

Detta sedan 1800-talets mitt! Då var folk gaslyktetändare, och high-tech-jobbet nummer 1 var eldare i ett ånglok. Hur många är det idag, och hade man hört talas om PT, pizzabagare, sushikockar eller systemutvecklare år 1850?

Ja vi får alla bli administratörer som administrerar varandra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in