2020-08-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Drepe en uskyldig gammel bestemor for legge skylden p noen andre... Hallo? Finnes det i det hele tatt eksempler i moderne tid p et lignende komplott? Hvis atte om atte...
Jeg vet ikke om det finnes eksempler p noe lignende. Men det kan tenkes at GM valgte gjre noe som ikke var vanlig gjre, nettopp for lykkes med sin forbrytelse.
Citera
2020-08-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg vet ikke om det finnes eksempler p noe lignende. Men det kan tenkes at GM valgte gjre noe som ikke var vanlig gjre, nettopp for lykkes med sin forbrytelse.
Motivet i din teori er for tynt. Det m vre et skikkelig motiv bak et drap. Spesielt bak godt planlagte drap.
Citera
2020-08-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Motivet i din teori er for tynt. Det m vre et skikkelig motiv bak et drap. Spesielt bak godt planlagte drap.
GM kan ha hatt et veldig sterkt motiv for ramme AE og TH ved drepe AE og ved gjre ting for forrsake at TH skulle bli mistenkt for medvirkning til drap p AE.

Men jeg mener at kidnapping-for-penger-teorien (der AE ble drept planlagt eller uplanlagt) er mer sannsynlig enn et planlagt drap uten nske om innkassering av lsepenger.
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-11 kl. 20:47.
Citera
2020-08-11, 20:49
Medlem
Citat:
Hvilken mte kunne GM ha gjort dette p for f til at TH ikke hadde alibi?
GM kan vel ha tenkt at selv om TH har alibi s vil politiet kunne mistenke og sikte TH for medvirkning til drap?

Sikkert andre som er mer kreative enn meg men for eks;

Bortfring som ikke ville gitt TH alibi hvis AEH ble bortfrt mens TH:
- luftet hunden
- var p fjelltur
- gikk p skyter alene
- var p hytta alene
- gjorde andre ting alene hvor han var borte noen timer.

Antar spaning ville avslrt noen rutiner han hadde. Verste plassen han kunne vre var p jobb omringet av kameraer.

En GM kunne spanet p at han var borte og andre GM utfrte bortfringen. Er du ikke enig i dette hvis GM ville legge skylden p TH?
Citera
2020-08-11, 20:49
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Jeg forstr, og det er fint at vi har ulike meninger om saken.
Hva er den strste grunnen til at du tror at det er en s liten sjanse for at dette er ekte kidnapping?
1. Manglende kommunikasjon.
Ekte kidnappere ville ha kommunisert mye hyppigere i tiden etter. De ville ha gjort alt det de kunne for f betalt lsepenger. De ville ha satt opp en bedre mte kommunisere p slik at de kunne gitt livsbevis - ikke kun krypto-meldinger. Dette ville de ha gjort helt i starten. Politiet har ment at krypto-opplegg er amatrmessig
2. God innsikt fra naboer. Ville vre ekstremt risikofylt for ekte kidnappere dra inn i et boligomrde og kidnappe en eldre dame.
3. Kidnappe eldre dame er meget risikofylt ned tanke p helse. Det er ogs meget ressurskrevende "oppbevare"henne
4.Kidnappere mtte ha hatt inngende kjennskap til nr AEH var hjemme og at det ikke var noen p vei p besk, samt mye flaks med at hun ikke hadde telefonen i bruk nr de gikk inn
5. Detaljer med stedet. "fall i trapp" / spor p badet etter drap / vaskebtte borte. Forteller en annen historie som er mer sannsynlig en ekte kidnapping. Forteller enten drap / eller staging av drap
6. Trusselbrev viser inngende kjennskap til TH. Det er tydelig at noen som kjenner TH har skrevet det. 4% av hans formue, "ny PC", han kan selge assets eller lne fra bank hvis han ikke har cash

Det er totalen av alt som gjr at jeg mener ekte kidnapping = 0.1 % Det virker ogs som politiet har sltt fra seg denne teorien. De har uttalt at det er snakk om sammensatte problemstillinger - ikke en enkelt kidnapping
Senast redigerad av Legokatt 2020-08-11 kl. 21:02.
Citera
2020-08-11, 20:50
Medlem
Jeg vil ikke si at jeg tror s mye om TH sin kapasitet til drepe sin ektefelle. Mentalt og fysisk. Men jeg havner ofte p at det er en inside jobb, og han er p topp der. Jeg tar tak i det vi har ftt vite og forsker g baklengs, rulle tilbake og sprre hvilket forrige step kan fre akkurat hit.

Det er ikke det at jeg nsker det, for det m ha vrt det hinsides for AE se han ta livet hennes. En hjelper er bedre s fremt hun ikke visste st TH sendte hjelperen. Og om det var et av barna. Arme menneske. Snn sett s hper jeg p kidnappere, men det er s mye merkelig at da mtte det nesten vrt next generation Olsen banden. Med en IT nerd p slep. Monero kan godt vre et nikk til han som ville ha 90 mill til investere.

Og jeg tror ikke det er en hel teatertrupp som gr frem og tilbake, rygger, kjrer over mark, en dame forkledd i baksetet. Det er ikke penger nok til gi dem noe for strevet engang. 10 mill? Synes det var lite for s mange.

Og tre ssken? Nei. Det er lenge siden de var barn og var pvirket av bare far. De er etablert i ulike milj og har blitt pvirket der i flere tir. Ikke alle ville valgt en s brutal metode sammen. Vi blir jo ofte veldig forskjellig fra ssken nr vi har levd med andre normer og regler. Kanskje en kunne blitt brutal, mens en ville lirke og godsnakke for f viljen sin. Det er ikke sikkert de kunne enes om en brutal og voldelig utgang p morens liv. Hvis en ikke er avstumpet s ligger der bde kjrlighet og sperrer i de fleste.

S da ender jeg p, omatt og omatt p at TH sin kunnskap, midler og hjelp er ndvendig for komme gjennom de vanskelige steppene. Og at der var to til. En styrte vakthold og bil ute, en var inne. TH var p jobb.
Citera
2020-08-11, 21:00
Medlem
Citat:
Hvilken mte kunne GM ha gjort dette p for f til at TH ikke hadde alibi?
GM kan vel ha tenkt at selv om TH har alibi s vil politiet kunne mistenke og sikte TH for medvirkning til drap?

Om hun var p hytten alene.
Citera
2020-08-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
1. Manglende kommunikasjon.
Ekte kidnappere ville ha kommunisert mye hyppigere i tiden etter. De ville ha gjort alt det de kunne for f betalt lsepenger. De ville ha satt opp en bedre mte kommunisere p slik at de kunne gitt livsbevis - ikke kun krypto-meldinger. Dette ville de ha gjort helt i starten. Politiet har ment at krypto-opplegg er amatrmessig
2. God innsikt fra naboer. Ville vre ekstremt risikofylt for ekte kidnappere dra inn i et boligomrde og kidnappe en eldre dame.
3. Kidnappe eldre dame er meget risikofylt ned tanke p helse. Det er ogs meget ressurskrevende "oppbevare"henne
4.Kidnappere mtte ha hatt inngende kjennskap til nr AEH var hjemme og at det ikke var noen p vei p besk, samt mye flaks med at hun ikke hadde telefonen i bruk nr de gikk inn
5. Detaljer med stedet. "fall i trapp" / spor p badet etter drap / vaskebtte borte. Forteller en annen historie som er mer sannsynlig en ekte kidnapping. Forteller enten drap / eller staging av drap
6. Trusselbrev viser inngende kjennskap til TH. Det er tydelig at noen som kjenner TH har skrevet det. 4% av hans formue, "ny PC", han kan selge assets eller lne fra bank hvis han ikke har cash

Det er totalen av alt som gjr at jeg mener ekte kidnapping = 0.1 % Det virker ogs som politiet har sltt fra seg denne teorien. De har uttalt at det er snakk om sammensatte problemstillinger - ikke en enkelt kidnapping

Dette ogs sett i sammenheng med at det er teorier som er mye mer sannsynlig.

Angende punkt 1 og kryptorigget.
Hvem som helst med interesse og tid kunne fint hatt satt opp kryptorigget. Det meste man trenger ligger klart og det er kun snakk om bruke hodet og vre varsom med tanke p legge igjen spor.

Finnes masse pne offentlige og private wifi nett og dette i kombinasjon med en laptop som ikke str i ditt navn pluss tor s er det bare google i vei samt lese seg opp p forum om emnet.

Selve kommunikasjonen brer preg av lite logikk og "ingen i andre enden". Et script kan for eks ta hyde for om TH har sendt melding eller ikke, hva han har sendt og respondere deretter etter en random antall timer/dager for unng at man avslrer at dette nettopp er scriptet.

S jeg er helt enig med deg om punkt 1.
Citera
2020-08-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbc37
Hvis GM vil hevne seg p TH hvorfor utfres da bortfringen nr TH er p vei til jobb hvor han uansett blir filmet og fr alibi. Dette fr han uansett om AEH var i tlf eller ikke siden det kun er snakk om minutter kjre med bil.
Det hres ut som en stor brist i en ellers tilsynelatende bra planlagt forbrytelse.

Skal si det er utrolig flaks for TH at han ble filmet i 5 minutter fra 09.10 til 09.15 akkuratt samtidig som siste kjente livstegn fra AEH.
Ikke glem siste sikre livstegn kl 09:17. Dette var viktig for alibiet.

Jeg har forklart at GM ikke kunne forutse at AEH var aktiv i mobilen, og mtte utsette angrepet pga AEH ikke skulle f muligheten til varsle. GM trengte kanskje tid p stedet og til flukten.
Evt kan det ogs vre at AEH kjente GM.

rsaken til at drapet ikke ble utsatt, kan som sagt ha vrt pga GM var full av adrenalin og tenkte uklart.
Det er heller ikke sikkert GM er den skarpeste kniven i skuffen.

Ellers kan det ogs vre slik du ppeker, at GM ikke visste hvem hun snakket med, eller om hun snakket med noen i det heletatt. Kanskje AEH satt med ryggen til, og GM kun s at hun hadde mobilen - at det ikke gikk an hre om hun snakket.
Kanskje GM trodde at hun fikk opptatt-signal, siden alibi-samtalen var s kort.
Hm...Det hadde jeg ikke tenkt p (nja, m tenke litt p det).

GM mtte ta en forholdsvis rask avgjrelse 10-12 minutter), sammenlignet med resten av planen, som ble lagt ett halvt r tilbake i tid.
Citera
2020-08-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbc37
Angende punkt 1 og kryptorigget.
Hvem som helst med interesse og tid kunne fint hatt satt opp kryptorigget. Det meste man trenger ligger klart og det er kun snakk om bruke hodet og vre varsom med tanke p legge igjen spor.

Finnes masse pne offentlige og private wifi nett og dette i kombinasjon med en laptop som ikke str i ditt navn pluss tor s er det bare google i vei samt lese seg opp p forum om emnet.

Selve kommunikasjonen brer preg av lite logikk og "ingen i andre enden". Et script kan for eks ta hyde for om TH har sendt melding eller ikke, hva han har sendt og respondere deretter etter en random antall timer/dager for unng at man avslrer at dette nettopp er scriptet.

S jeg er helt enig med deg om punkt 1.

Men du mtte vite om monero. Da kunne du lrt det. Men om det ikke er fokus p det i ditt milj, ville du ikke visst at det er s vanskelig spore. Her er sporing tilsynelatende viktigere enn f masse penger. S det er ikke for alle
Citera
2020-08-11, 21:18
Medlem
Citat:
GM kan ha hatt et veldig sterkt motiv for ramme AE og TH ved drepe AE og ved gjre ting for forrsake at TH skulle bli mistenkt for medvirkning til drap p AE.

Men jeg mener at kidnapping-for-penger-teorien (der AE ble drept planlagt eller uplanlagt) er mer sannsynlig enn et planlagt drap uten nske om innkassering av lsepenger.
Ja hvilket sterkt motiv mener du da for drepe en bestemor? Kan du gi et eksempel? Vedr. kidnapping uten at man spr etter lsepenger s er den saken ferdig diskutert.
Citera
2020-08-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Rettsmte p torsdag. Kommer TH i det hele tatt til mte i retten?

Ja det er godt mulig. Videokameraene ved Futurum var installert ganske nylig, iflg TH selv.

Kan hende TH hadde bestilt de selv. Og at han hadde sjekket hvordan de fungerte.

Interessant !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in