Citat:
Ursprungligen postat av
trenterx
I dag för tio år sedan, fredagen den 20 augusti 2010: Julian Assange anhålls i sin frånvaro och efterlyses misstänkt för våldtäkt. Vad hände?
Tack för sammanfattning! Jag har några smärre kommentarer till en del punkter.
Citat:
1. Ett antal telefonsamtal pågår under dagen mellan Sofia W, Anna A och Donald Boström, som i sin tur samtalade med Julian. AA och SW hotar med att gå till polisen för att tvinga Assange att HIV-testa sig.
Det var väl direktkontakt mellan AA och Assange och mellan SW och Assange också, i alla fall enligt förhöret med Assange som hölls elva dagar senare. Där säger han att denna dag talade han med AA och hon "anklagade mig för åtskilliga saker", däribland det med kondomen som var första gången han hörde det. Och dessutom säger han att det var denna dag som han kontaktades av en "gemensam vän" till honom och AA som var på sjukhuset och talat om DNA och polis, dvs. SW även om han där kallar henne "Sonja". (Tyvärr var inte polisen intresserad av detta, så de avbröt förhöret där.) Att SW och Julian hade ett långt samtal säger han också till Daniel Boström. Enligt förhöret med honom har Julian berättat om ett sånt långt samtal och sagt att hon inte tänker gå till polisen och "de var helt eniga" och det hade varit "jättevänligt, jättesnällt".
Citat:
5. Sofia får reda på beslutet fem minuter senare och blir chockad. Hon skickar ett SMS mitt under förhöret, kl 17:06, med innehållet att ” she was shocked when they arrested JA because she only wanted him to take a test (17:06)”. Sofia vägrar att underteckna förhöret när det avslutas, kring 18.30.
Hon har inte undertecknat förhöret, men vet vi om någon vägran? Vad jag minns kan det lika gärna ha varit så att ingen bad henne att underteckna? Kanske bara för att ingen tänkte på det under de ovanliga förhållandena med ett avbrutet förhör?