Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Antagligen ingriper Moskva på något vis. Lär nog inte bli en fullskalig invasion av Vitryssland, men man skickar nog in mindre förband här och var. Lukasjenkos dagar som president är nog räknade. Moskva har nog tröttnat på honom rejält redan sen tidigare, och när han inte lyckas hålla folket på mattan har nog bägaren runnit över. Man kommer inte hålla honom under armarna särskilt länge till.
Moskva kommer nog försöka tvinga nästa ”ledare” som tar över att hålla sig på mattan framöver genom nån typ av utpressning.
Vild gissning bara..
Vad skulle de uppnå med att bara skicka mindre förband?
Anledning till att invadera:
Vitryssland/Belarus är trots att svenska Rysslands experter säger motsatsen, det mest strategiska landet för Ryssland. Rysslands tro på "Geopolitik" och buffert stater är fundamental. Också historiskt eftersom det var genom Vitryssland Karl XII, Napoleon och Hitlers arméer gick mot Moskva. (Det glömmer dom aldrig) Belarus är integrerat med det Ryska luftförsvaret.
Putin gillar inte Lukasjenko men han hatar "färg revolutioner" mer och ser risken att folkupproret sprids från Vitryssland till Ryssland. Han vill absolut inte att de lyckas.
Så vad jag väntar på är en våldsam händelse som Ryssland kan skylla på Nato och sen invadera.
Tex om Lukasjenko skulle dö av en bilbomb/helikopter krasch eller bli nerskjuten av sin livvakt.
Då tror jag vi snabbt får se 76e i Minsk och ett par Divisioner som snabbt går över gränsen.
Ett annat alternativ är att de väntar, Lukasjenko tvingas fly, och sen börjar den Belarusiska oppositionen slås med varandra, understöd av våldsverkare från Ryssland. Sen invaderar man för att "återställa ordningen".
Jag tror på en sån utveckling då Ryssland länge drömt om att få inkoperera Belarus och Lukasjenko varit den som stått emot.
Alternativet militär kupp är också intressant.
Vi måste fatta vi det här laget att Ryssland inte kommer tillåta någon folklig regering att tillträdda efter ett nyval.