Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-19, 15:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kostcirkeln
Har för mig att jag hört om att MCAS inte nämndes i den korta utbildningen, alternativt var den typ en fotnot i princip så inget man lade märke till. Någon pilot som lyckades klara olyckan genom att rycka säkringen till MCAS sa att han hade läst om det själv i nån manual, ev. till följd av en så kort notis om det.

Edit: stall som stall kanske de tänkte?
Ett problem var väl också att om MCAS hunnit ställa om trimrodret allt för mycket så var inte höjdrodret tillräckligt för att stoppa dykningen och det var tungt och svårt att dra tillbaka trimrodret för hand. Speciellt om man som vid olyckorna befann sig på låg höjd och inte hade många sekunder på sig.
Citera
2020-08-19, 16:29
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ett problem var väl också att om MCAS hunnit ställa om trimrodret allt för mycket så var inte höjdrodret tillräckligt för att stoppa dykningen och det var tungt och svårt att dra tillbaka trimrodret för hand. Speciellt om man som vid olyckorna befann sig på låg höjd och inte hade många sekunder på sig.

Har inte så stor koll på den biten, men jag vill minnas att jag såg på någon dokumentär där de sa att säkringen stoppade bara den mekaniska biten i slutet av kedjan, så fort du tryckte in säkringen igen störtdök planet väldigt snabbt (säkringen nollade inte mjukvaran alltså).
Citera
2020-08-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kostcirkeln
Den stora missen har ju helt klart varit mjukvaran, utan att ha insikt i den så har man ju antingen inte implementerat/testat ordentligt alt. att man inte hade det som ett tänkbart felfall att givaren kunde gå sönder (inte så troligt). Såvida de inte rakt av återanvände koden men strök alla utom en givare från mjukvarukopplingarna utan att se över riskerna på nytt (alltså att koden hade skippat riskhanteringen därför att det tidigare hade funnits redundans i antalet givare).

Nej, den stora missen gjorde man i riskanalysen, det var i denna man kom fram till att en givare skulle räcka. Vid fel på MCAS så antog man att piloterna kunde lösa detta på några sekunder på samma sätt som man hanterar en "runaway stabilizer", något som man gjort på tidigare generationer av 737 i årtionden.

Så på så sätt kan man egentligen säga att mjukvaran fungerade på det sätt man tänkt. Hade man gjort riskanalysen korrekt så hade man konstaterat att det var nödvändigt med redundanta givare, varvid mjukvaran utformats på ett annat sätt.

Citat:
Känns i så fall inte tryggt. Du kan rulla ut hur bra mjukvara du vill men utan fungerande hårdvara hjälper det ju inte mycket. Tycker inte att det borde vara för mycket begärt att dom sätter dit en extra givare.

Sitter redan två givare i flygplanet. Givarna är kopplade till ADIRU (Air Data Inertial Reference Unit) vilka skickar värdena vidare till de två flygdatorerna. ADIRU utför även felkontroll av givarna och skickar ett meddelande på bussen om den anser att värdena är pålitliga eller ej.

Citat:
Räcker ju inte att piloterna kan stänga av MCAS. Dom måste ju också lära sig hur dom hanterar planet och undviker att det "stallar" utan MCAS så lite mer utbildning än hur man drar ur en säkring behövs allt.

MCAS är inte ett anti-stall system så detta är egentligen inte problemet, som FAA påpekar så klarar 737 MAX kraven för stall både med och utan MCAS. Dessutom ska MCAS inte behövas vid normal flygning, det är bara vid vissa situationer utanför det normala flygområdet systemet behövs för att klara kraven på människa-maskin interface.

Citat:
Ursprungligen postat av FAA
The 737 MAX was designed to handle and feel the same to the pilot as the 737 NG. Without the MCAS function, in some small areas of the flight envelope—such as approaching a stall and during higher g-forcemaneuvering—the new engines contribute to the control column feeling lighter in the 737 MAX than the regulations allow.These are not areas of the flight envelope in which the airplane normally operates. However, FAA regulations, specifically 14 CFR 25.143, 25.201, 25.203, 25.251, and 25.255, still require the control column to have a higher pull-force feel in these flight regimes than would exist on the 737 MAX without the added stability from the STS and MCAS function.

For the FAA to certify the 737 MAX, the original design had to meet FAA requirements for control force feel when maneuvering or deviating significantly from trimmed equilibrium. The aircraft manufacturer is responsible for making design decisions and showing compliance to applicable regulations. In this case, Boeing elected to include an additional flight control law in the STS, which is part of the flight control software that provides required control force feel to the pilot.

This flight control law, or MCAS, enhances the feel of the columnforces in manual flight, and is only operative with flaps up. MCAS provides signals to move the horizontal stabilizer at elevated angles of attack to compensate for the aerodynamic effects of the 737 MAX’s larger and more forward-located engines, resulting in the required column feel to the pilot.

Duration of the MCAS command is a function of AOA and airspeed. At higher airspeeds, flight control surfaces are more effective than at lower airspeeds. Therefore, a smaller MCAS command at higher airspeed has the same effect as a larger MCAS command at low speeds. Without MCAS, the 737 MAX would not meet FAA’s regulatory requirements
Citera
2020-08-19, 21:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Det tackar jag för ..ser inte det som ngn nackdel ..
Handlade inte tråden om flygplans egenskaper den sk " Saken som sådan "
i stället för mina egenskaper eller det är för svårt det också ??

Det kan finnas ngn annan som kan deltaga för en syntes och man skall i allmänt hänseende akta sig för att klassa ner andras kunskap i samhället öh taget eller på ett anonymt forum
DET ÄR KLASS ... sitt du hemma i soffan och spela topp det är säkert bra för din självkänsla ...

Någon annan kanske vet hur planets aerodynamik har påverkats som nödvändiggjort MCAS bra nära för första gången i flygets historia som sedan Kroknade.
2 gånger --det heter en regel i experimentella situationer .. som man jobbade vidare på. Ingen lösning redovisad.
OK, du blev butthurt vilket inte var min avsikt, beklagar det.
Men hur menar du att bristande kunskaper skulle vara en fördel?

Du ifrågasätter sånt som redan tydligt förklarats av en av trådens/ämnets få flygkunniga skribenter... som i detalj förklarat bakgrunden till införandet av MCAS och hänvisat till det regelverk som de facto styr detta och vilken funktionalitet som måste uppfyllas. Jag rekommenderar att du läser de inläggen men du kanske måste kolla i trådarna för respektive haveri för att finna dom.
Att den skribenten upphört att skriva om saken lär bero på att fullkomligt okunniga skribenter högg på hans inlägg och att sådana som "Balsapiloten 2.0" (han som under olika nick, gillar rysk och kinesisk flygteknik och tror att den ska ta över världen; realistiskt eller hur?) et al ständigt försöker överrösta hans kunskap med svammel. Det finns ännu en kunnig skribent som vad jag förstår faktiskt genomgått utbildningen på "delta" och alltså är typad på Max.

Att implementationen av regelverket var skräp är det ingen som bestrider men att utifrån det bygga teorier utan grund är en helt annan inriktning som kanske är av intresse för de konspiratoriskt lagda, men förmodligen inte för de med bakgrund i "ämnet".

Jag gissar att du har bakgrund, utbildning och erfarenhet inom ett ämnesområde och då tror jag ändå du förstår vad jag ursprungligen menade. Det är väldigt svårt att diskutera och föra ämnesspecifika resonemang med de som inte har samma kunskapsområde som du själv, eller hur?

Själv avhåller jag mig exempelvis från att ens kommentera något som rör kemi, inte mitt område, eller programmering och hårdvara, som jag inte sysslat med på ett halvt liv eller mer.

Önskar du veta nick på några kunniga skribenter här på FB eller diskutera mina kvalifikationer inom flygområdet tar jag gärna den konversationen på PM så slipper de ointresserade följa den här i tråden.

Med vänlig hälsning,
DT
Senast redigerad av DreamTwister 2020-08-19 kl. 22:25.
Citera
2020-08-19, 23:35
Medlem
Kan ju vara mjukvaran samt logik analysen men det fanns rätt många delsystem som visade Kalle Anka värden .. Enligt Pilotfackets representant taget ur Flight Recordern. Från Kraschen
Lampor blinkade som på en julgran i Cock Pit som försvårade lösandet av situationen.

Hittar inte länken men det var om jag minns rätt Altitude som var fel redan på marken
och var det Air Speed.+ AoA
Men i vart fall var det inte enbart AoA givaren som skickade signaler. Var intrycket.
Jag trodde det var Datorn + Data bussen som fick för mycket att göra --- Men det behöver det inte vara så klart.
Kändes konstigt att man inte hade rimlighetskontroll på AoA värdet . Det händer ju att om man skickar ett för stort värde till en minnes cell som inte är dimensionerad för det att annat kan skrivas över. Eller annat konstigt mao mjukvaru fel. Så kan det visst vara.
Citera
2020-08-20, 21:03
Bannlyst
Citat:
Exakt, och som jag skrev så var anledningen till MCAS att höjdrodret ej hade kapacitet att häva en stall men det säger inte Boeing såklart utan dom lägger en rökridå med ett krav på en viss kraft i spaken som förvisso är sann men ej det som det handlar.
Citera
2020-08-20, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Kan ju vara mjukvaran samt logik analysen men det fanns rätt många delsystem som visade Kalle Anka värden .. Enligt Pilotfackets representant taget ur Flight Recordern. Från Kraschen
Lampor blinkade som på en julgran i Cock Pit som försvårade lösandet av situationen.

Hittar inte länken men det var om jag minns rätt Altitude som var fel redan på marken
och var det Air Speed.+ AoA
Men i vart fall var det inte enbart AoA givaren som skickade signaler. Var intrycket.
Jag trodde det var Datorn + Data bussen som fick för mycket att göra --- Men det behöver det inte vara så klart.
Kändes konstigt att man inte hade rimlighetskontroll på AoA värdet . Det händer ju att om man skickar ett för stort värde till en minnes cell som inte är dimensionerad för det att annat kan skrivas över. Eller annat konstigt mao mjukvaru fel. Så kan det visst vara.
Svårt med rimlighetskontroller när man bara har en sensor.
Citera
2020-08-20, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
OK, du blev butthurt vilket inte var min avsikt, beklagar det.
Men hur menar du att bristande kunskaper skulle vara en fördel?

Du ifrågasätter sånt som redan tydligt förklarats av en av trådens/ämnets få flygkunniga skribenter... som i detalj förklarat bakgrunden till införandet av MCAS och hänvisat till det regelverk som de facto styr detta och vilken funktionalitet som måste uppfyllas. Jag rekommenderar att du läser de inläggen men du kanske måste kolla i trådarna för respektive haveri för att finna dom.
Att den skribenten upphört att skriva om saken lär bero på att fullkomligt okunniga skribenter högg på hans inlägg och att sådana som "Balsapiloten 2.0" (han som under olika nick, gillar rysk och kinesisk flygteknik och tror att den ska ta över världen; realistiskt eller hur?) et al ständigt försöker överrösta hans kunskap med svammel. Det finns ännu en kunnig skribent som vad jag förstår faktiskt genomgått utbildningen på "delta" och alltså är typad på Max.

Att implementationen av regelverket var skräp är det ingen som bestrider men att utifrån det bygga teorier utan grund är en helt annan inriktning som kanske är av intresse för de konspiratoriskt lagda, men förmodligen inte för de med bakgrund i "ämnet".

Jag gissar att du har bakgrund, utbildning och erfarenhet inom ett ämnesområde och då tror jag ändå du förstår vad jag ursprungligen menade. Det är väldigt svårt att diskutera och föra ämnesspecifika resonemang med de som inte har samma kunskapsområde som du själv, eller hur?

Själv avhåller jag mig exempelvis från att ens kommentera något som rör kemi, inte mitt område, eller programmering och hårdvara, som jag inte sysslat med på ett halvt liv eller mer.

Önskar du veta nick på några kunniga skribenter här på FB eller diskutera mina kvalifikationer inom flygområdet tar jag gärna den konversationen på PM så slipper de ointresserade följa den här i tråden.

Med vänlig hälsning,
DT
Du är allså en sådan som tror på Boeings officiella uttalanden, skrattretande.

Jag har tyvärr inte läst många inlägg av kunniga rörande MAX8, därmot motsatsen bland sk piloter och andra experter som alla verkar ha gått på Boeings utbildningskurser och svalt allt med hull och hår.

MCAS är infört pga av att höjdrodret ej orkar förhindra en stall orsakat av motorerna punkt.
Citera
2020-08-20, 21:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Du är allså en sådan som tror på Boeings officiella uttalanden, skrattretande.

Jag har tyvärr inte läst många inlägg av kunniga rörande MAX8, därmot motsatsen bland sk piloter och andra experter som alla verkar ha gått på Boeings utbildningskurser och svalt allt med hull och hår.

MCAS är infört pga av att höjdrodret ej orkar förhindra en stall orsakat av motorerna punkt.
Nej det är det inte men jag vet att det är långt bortom din kognitiva förmåga att ta in.
Jag vet två skribenter som skulle kunna falla in under din föraktfulla kategorisering av "sk piloter och andra experter som alla verkar ha gått på Boeings utbildningskurser" och båda är yrkespiloter, en av dom är typad på Max och utan att ha ett uns av sakkunskap dristar du dig att betvivla deras kunskaper? Patetiskt. Har du öht spakat ett riktigt flygplan i ditt liv?

Jag ber jag att få fråga vad du har för kvalifikationer inom området öht? Svaret är givet... håll dig till ryska balsaflyg av modellen Sukhoi T-50... och de kinesiska förebilder du tycks avguda.

Hälsar en gammal flygingenjör från KTH och tidigare yrkespilot.
Citera
2020-08-20, 23:23
Medlem
Citat:
Nej det är det inte men jag vet att det är långt bortom din kognitiva förmåga att ta in.
Jag vet två skribenter som skulle kunna falla in under din föraktfulla kategorisering av "sk piloter och andra experter som alla verkar ha gått på Boeings utbildningskurser" och båda är yrkespiloter, en av dom är typad på Max och utan att ha ett uns av sakkunskap dristar du dig att betvivla deras kunskaper? Patetiskt. Har du öht spakat ett riktigt flygplan i ditt liv?

Jag ber jag att få fråga vad du har för kvalifikationer inom området öht? Svaret är givet... håll dig till ryska balsaflyg av modellen Sukhoi T-50... och de kinesiska förebilder du tycks avguda.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------------------------------------
Jag trodde inte det skulle behövas men kanske hjälper för aspekt fokus .
Ali som kör bussen i Stockholms Lokal trafik behöver inte vara den bäst lämpade med analyser beträffande
Bussutveckling
Rallyföraren son kör rally behöver inte veta det mesta om motorns egenheter. Styrning bränsleblandning.
Inte ens Astronauten som skal flyga till Månen behöver veta så mycket om Raketers driftsförhållanden

Så med detta synsättet är Piloten inte mer än en stöddigare Bussförare. Med lite snyggare uniform och tjusigare damer omkring sig man kan försöka komma överens med. ( jag vet att det kan låta surt men så kan det vara )

Så pilotens stora ord om sin kompetens behöver inte vara. Värdefullt .Det beror på vem man jämför sig med.
Men han har som första ansats inget att tillföra när det gäller tekniskt naturvetenskapliga analyser av helkroppsdynamik / gränsskikt / aerodynamik / affärsstrategiska beslut / Regler teknik för att nämna några ..
Eller för den delen logik i termer av slutsatser på Bristfälliga underlag .. Vilket har aktualitet i detta fallet när det låter som att Boeing har vilsefört tom FAA
Sanningen är i Juridiska -- Ekonomiska sammanhang ngt man kan forma .Och gör när Brottsutredningar pågår.
Det är menar jag naivt att i detta läget tro att Boeing talar sanning ( frivilligt ) i alla stycken givet de stora belopp som är på spel
och kanske lagföranden. Termen lyder " Lawyer up "

Kritiskt tänkande är inte heller vare sig Piloter eller Raketforskare experter på med nödvändighet.
Nu ser jag här KTH som är en känd utbildnings institution. med gott rykte

Vänligen kom då med svaren teorier analyser om de Specifika frågorna annat än kalla andra dumma det har jag redan sagt är riskabelt och inte heller Konstruktivt.

fex
Varför har man stoppat in MCAS ..om det bara var frågan om Spakkrafter varför påverka Flygläget styrytor
Kom med en aerodynamisk dynamisk analys om påverkan pga Motorns placering vid hög AoA full last

Går inte det kan det vara läge på att säga jag är mycket bättre smartare än ni andra "Bönner " men jag har inte heller annat än Gissningar att komma med eftersom Boeing Mörkar fakta.
Citera
2020-08-21, 23:19
Bannlyst
Citat:

Det var mycket länge sedan en pilot var delaktig i konstruktionen av ett flygplan, tex vad gäller utbildning har vi gången konstruktion -> tekniskt dokumentation -> chefspilot > regulär pilot utbildning så vem tror du har lägst tekniskt kunnande?

När man avslutar ett inlägg med vilka skolor man gått och vad man jobbat med då ringer varningsklockorna, prova att argumentera sakligt istället.
Citera
2020-08-22, 13:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det var mycket länge sedan en pilot var delaktig i konstruktionen av ett flygplan, tex vad gäller utbildning har vi gången konstruktion -> tekniskt dokumentation -> chefspilot > regulär pilot utbildning så vem tror du har lägst tekniskt kunnande?

När man avslutar ett inlägg med vilka skolor man gått och vad man jobbat med då ringer varningsklockorna, prova att argumentera sakligt istället.
Många piloter har god kunskap, en del mycket god, om maskinens system och egenskaper, föga förvånande. Men du vet naturligtvis bättre än sådana?
Vad tror du om flygingenjörer då, ligger dom också längst ner i din rangordning kunskapsmässigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in