Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-20, 22:11
  #1
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
När jag köper en begagnad Ford Focus ST beror inte kostnaden på hur mycket jag tjänar. Om jag köper en liter mjölk eller en Alladin mörk chokladask beror inte kostnaden på hur mycket jag tjänar. Men att bo i Sverige och en kummun kostar olika beroende på hur mycket jag tjänar, och de drar det via skatten.

Hur skulle det vara om vi ersatte all skatt (och arbetsgivaravgifter) med en fast kostnad och skickar en specificerad faktura till de som bor i Sverige? Betalas månadsvis, eller årsvis för liten rabatt.

Exampel

Kod:
Statlig Förvaltning : 150 kr
Kungahuset          :  25 kr
Försvaret           : 225 kr
Sjukvård ...
Invandring ...
...
-----------------------
Summa :             2,235 kr.

Förfallodatum 27/8 2020.
Citera
2020-08-20, 22:24
  #2
Medlem
Det är vad vi kallar avgift. En grundläggande skillnad mellan skatt och avgift,likväl är de båda en rätt att ta dina resurser - och fördela dom som dom tycker.

Lex: tv avgift, trängsel-avgift vs omsättningsskatt och inkomstskatt.
Citera
2020-08-20, 22:35
  #3
Medlem
Ja, vilken strålande idé. Lyxfällan-idioterna lär ju vara första att nappa på den idén och sist ut att betala som vanligt. Med en massa barn som får växa upp med föräldrar som skuldsätter sig.

Men för all del, vi bör göra politikerna införstådda med att vi vill ha en folkomröstning om det hela.

Och så en kort fundering. I vilka fickor hamnar dröjsmålsavgifterna för dessa fakturor? Rimligen hos staten. Kommer de sedan hamna rätt i våra ögon?
__________________
Senast redigerad av sanyangmotors 2020-08-20 kl. 22:39.
Citera
2020-08-20, 22:43
  #4
Medlem
Eller varför ska det vara högre skatt i vissa kommuner än andra?
Kan ju förstå att det behövs en procentuell skatt då annars många lågavlönade skulle förlora på att jobba. Altså betala mer än de får ut.
Citera
2020-08-20, 22:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanyangmotors
Ja, vilken strålande idé. Lyxfällan-idioterna lär ju vara första att nappa på den idén och sist ut att betala som vanligt. Med en massa barn som får växa upp med föräldrar som skuldsätter sig.

Men för all del, vi bör göra politikerna införstådda med att vi vill ha en folkomröstning om det hela.

Och så en kort fundering. I vilka fickor hamnar dröjsmålsavgifterna för dessa fakturor? Rimligen hos staten. Kommer de sedan hamna rätt i våra ögon?

Just detta skulle ju inte nödvändigtvis vara svårt att komma åt, bara att dra denna avgift ifrån löneutbetalningen i samma stil som preliminärskatten fungerar idag? Sen får egenföretagare o andra med oregelbunda och inkonsekventa inkomster sköta detta själva precis som de gör med skatten idag...

Det som dock kommer bli ett ENORMT problem är ju att den stora fårskocken skulle se ett sånt här upplägg som otroligt orättvist, eftersom de blir provocerade av att "den där jäveln som tjänar mer än mig" får betala samma om jag gör....

Personligen är jag helt för att drastiskt minska statsapparaten och den offentliga sektorn, släpp marknaden lös.
Citera
2020-08-20, 22:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Eller varför ska det vara högre skatt i vissa kommuner än andra?
Kan ju förstå att det behövs en procentuell skatt då annars många lågavlönade skulle förlora på att jobba. Altså betala mer än de får ut.

Om man inte får in tillräckligt med pengar för att betala... så får man väl tjäna mer pengar?

Det är ju detta grundtänk som orsakat detta enorma bidragsberoende en stor mängd svenskar sitter bekvämt i.
Staten ska inte sänka priset för just dig för att du inte har råd att betala mer, du får betala lika som alla andra, eller vara utan. Vi måste vakna upp ur detta.

Eller som Bard så fyndigt uttrycker sig: Snutta på stora tutten staten....
Citera
2020-08-20, 23:07
  #7
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
När jag köper en begagnad Ford Focus ST beror inte kostnaden på hur mycket jag tjänar. Om jag köper en liter mjölk eller en Alladin mörk chokladask beror inte kostnaden på hur mycket jag tjänar. Men att bo i Sverige och en kummun kostar olika beroende på hur mycket jag tjänar, och de drar det via skatten.

Hur skulle det vara om vi ersatte all skatt (och arbetsgivaravgifter) med en fast kostnad och skickar en specificerad faktura till de som bor i Sverige? Betalas månadsvis, eller årsvis för liten rabatt.

Exampel

Kod:
Statlig Förvaltning : 150 kr
Kungahuset          :  25 kr
Försvaret           : 225 kr
Sjukvård ...
Invandring ...
...
-----------------------
Summa :             2,235 kr.

Förfallodatum 27/8 2020.
Förr var det nästan så där, var och en fick själva betala in skatten efteråt, naturligtvis kunde man då inte ta ut så mycket skatt eftersom det gjorde så märkbart ont i plånboken när man först fick ut sin lön men sen tvingas lämna ifrån sig en del.

Då kom politikerna på genidraget att införa källskatt och då kändes det inte lika konkret när skatten drogs varpå man kunde höja och höja skatten in absurdum.
Citera
2020-08-20, 23:26
  #8
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
När jag köper en begagnad Ford Focus ST beror inte kostnaden på hur mycket jag tjänar. Om jag köper en liter mjölk eller en Alladin mörk chokladask beror inte kostnaden på hur mycket jag tjänar. Men att bo i Sverige och en kummun kostar olika beroende på hur mycket jag tjänar, och de drar det via skatten.

Hur skulle det vara om vi ersatte all skatt (och arbetsgivaravgifter) med en fast kostnad och skickar en specificerad faktura till de som bor i Sverige? Betalas månadsvis, eller årsvis för liten rabatt.

Exampel

Kod:
Statlig Förvaltning : 150 kr
Kungahuset          :  25 kr
Försvaret           : 225 kr
Sjukvård ...
Invandring ...
...
-----------------------
Summa :             2,235 kr.

Förfallodatum 27/8 2020.

Platt skatt är ingen bra idé eftersom det omöjliggör en solidarisk fördelningspolitik. De flesta utvecklade länder har någon slags progressivitet i skatteskalan, och det är bra så länge den inte är så hög att den är tillväxthämmande.
Citera
2020-08-21, 01:44
  #9
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Hur skulle det vara om vi ersatte all skatt (och arbetsgivaravgifter) med en fast kostnad och skickar en specificerad faktura till de som bor i Sverige? Betalas månadsvis, eller årsvis för liten rabatt.

.[/code]
Vad skulle vi vinna på detta?
Pengarna måste ju in ändå.
Citera
2020-08-21, 07:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vad skulle vi vinna på detta?
Pengarna måste ju in ändå.
En fördel kanske skulle vara att man kunde välja bort de tjänster man inte ville ha, t ex Kungahus, invandring, Public Service osv. Då hade de tjänsterna fått anpassa sig efter efterfrågan.
Citera
2020-08-21, 08:28
  #11
Medlem
Varför krångla till det? Det funkar ju bra som det är nu.
Citera
2020-08-21, 08:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vad skulle vi vinna på detta?
Pengarna måste ju in ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
En fördel kanske skulle vara att man kunde välja bort de tjänster man inte ville ha, t ex Kungahus, invandring, Public Service osv. Då hade de tjänsterna fått anpassa sig efter efterfrågan.

Nä, "pengarna måste inte in ändå".

Säg att du som individ ges möjligheten att välja bort att betala avgiften till t.ex public service o istället då ges möjligheten att swisha den summan till valfri samhällskommentator på youtube? Måste då pengarna in till public service? Ja, om public service ska överleva. Frågan blir då istället, måste public service finnas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in