Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-24, 15:42
  #1
Medlem
Hej, jag har för mig att gamla tentor är offentliga handlingar vilket betyder att om man vill ha dessa så kan man begära ut dem från högskolan.
Nu till saken är att jag inte pluggar på någon vanlig högskola utan jag pluggar på FEI och det är en betald uppdragsutbildning.

Jag ville ha gamla tentorna och mejlade dem, dem svara med att dem ”inte brukar ge ut gamla tentor, utan vi hänvisar till kurslitteratur och undervisningen”

Kan jag begära ut dem ändå eller ska jag bara skita i det
Citera
2020-08-24, 16:05
  #2
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoneytAlks111
Hej, jag har för mig att gamla tentor är offentliga handlingar vilket betyder att om man vill ha dessa så kan man begära ut dem från högskolan.
Nu till saken är att jag inte pluggar på någon vanlig högskola utan jag pluggar på FEI och det är en betald uppdragsutbildning.

Jag ville ha gamla tentorna och mejlade dem, dem svara med att dem ”inte brukar ge ut gamla tentor, utan vi hänvisar till kurslitteratur och undervisningen”

Kan jag begära ut dem ändå eller ska jag bara skita i det
Vad är FE?
Citera
2020-08-24, 16:40
  #3
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vad är FE?
Företagsekonomiska institutet
Citera
2020-08-24, 17:53
  #4
Medlem
Nu vet jag inte men svårt tänka mig tenta offentlig handling men många universitet lägger ut gamla tentor.
Citera
2020-08-24, 19:07
  #5
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Företagsekonomiska institutet
Företagsekonomiska Institutet är ett Aktiebolag och är därför inte berört av offentlighetsprincipen.
https://www.allabolag.se/5562633288/...888-aktiebolag

FE har därför laglig rätt att hålla på sina gamla ex-tentor, men givetvis kan man alltid diskutera om det är så vidare moraliskt riktigt.
Du kan ju alltid försöka goggla upp något matnyttigt om du inte tjata loss någon gammal tenta ifrån din lärare.
Citera
2020-08-24, 19:18
  #6
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Nu vet jag inte men svårt tänka mig tenta offentlig handling men många universitet lägger ut gamla tentor.

Tentor som har varit är offentliga handlingar, om de skrivits på offentliga universitet/högskolor (även t.ex. Chalmers och HJ omfattas, trots att de är "privata", dvs statligt ägd stiftelse). Även skrivna tentor är offentliga handlingar om de inte hämtats ut/gallrats.

Men som redan skrivits är FEI inte ett statligt lärosäte.
Citera
2020-08-24, 19:25
  #7
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Nu vet jag inte men svårt tänka mig tenta offentlig handling men många universitet lägger ut gamla tentor.
Tentor, inklusive studenternas lösningar är offentliga. Om jag minns rätt så sparas lösningarna i minst två år förutsatt att studenten inte hämtat den. Så du kan gå in på ett universitet och helt enkelt kontrollera rättningen.
Citera
2020-08-24, 19:59
  #8
Medlem
Det är jävligt svårt att få tag på gamla tentor ifrån andra ställen då just dessa kurser är relativt nya och väldigt speciell , har googlat upp det i 3 dagar utan framgång hittar ungefärliga tentor på nätet men de är från 2007 så det är mycket som ändrats sedan dess.

Jag får försöka klämma ut någon exempel eller två utav adminstatörerna där
Citera
2020-08-25, 05:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tentor, inklusive studenternas lösningar är offentliga. Om jag minns rätt så sparas lösningarna i minst två år förutsatt att studenten inte hämtat den. Så du kan gå in på ett universitet och helt enkelt kontrollera rättningen.
Studenternas lösningar också? Hur får man tag på sådant då? Om jag vill veta hur Maja Majasson löste analystentan tex i Lund 2020?
Citera
2020-08-25, 09:03
  #10
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Studenternas lösningar också? Hur får man tag på sådant då? Om jag vill veta hur Maja Majasson löste analystentan tex i Lund 2020?

Man traskar in till institutionen och begär ut dem. Upp till 10 kopierade sidor är gratis, men över det kan de ta betalt för (enligt avgiftsförordningen). Det finns ingen skyldighet att ge ut inskannade PDF:er på epost, men man kan ju fråga.

Men noterat att om Maja hämtat ut sin tenta (eller om den gallrats efter 2 år), så går den inte att få ut längre.

Även lösningar är offentliga handlingar (efter tentan varit), om det finns sådana (men det gör det inte alltid).
Citera
2020-08-26, 21:27
  #11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tentor, inklusive studenternas lösningar är offentliga. Om jag minns rätt så sparas lösningarna i minst två år förutsatt att studenten inte hämtat den. Så du kan gå in på ett universitet och helt enkelt kontrollera rättningen.

Se vojnes inlägg ovan. FEI är ingen myndighet, och gamla tentor således inte offentliga handlingar.
Citera
2020-08-26, 23:33
  #12
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Se vojnes inlägg ovan. FEI är ingen myndighet, och gamla tentor således inte offentliga handlingar.
Jag vet. Mitt svar handlar om universitet, alltså myndigheter. Även om jag inte uttryckligen skrev det så torde det inte vara överdrivet komplicerat att lista ut det om tråden studeras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in