Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-02, 23:29
  #1
Medlem
Fick ett papper för två dagar sedan i dörrinkastet från ett företag som säger att dom ska komma in i lägenheten imorgon kla 0800 med visir, handkar osv för att rensa avloppen pga att det påstås att några lägenheter har dåligt vattenflöde och några stopp. Jag har inte märkt av något sådant.

Kan tilläggas att Papperet hade flera stavfel och särskrivningar och två typiska svenska mans-namn och varsitt mobil-nummer på vardera. Googlade företags-namnet, får upp en hemsida som enbart har ett mobilnummer för kontakt som inte stämmer med dom nummer som finns på papperet och ett kontaktformulär, ingen mailadress.

Bör jag misstänka att det handlar om bedragare? Dom kommer imorgon kl 0800 och jag kommer inte få tag i hyresvärden innan dess för att fråga om det här stämmer. Vad ska jag göra?? Finns anledning till oro?
Citera
2020-09-02, 23:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Fick ett papper för två dagar sedan i dörrinkastet från ett företag som säger att dom ska komma in i lägenheten imorgon kla 0800 med visir, handkar osv för att rensa avloppen pga att det påstås att några lägenheter har dåligt vattenflöde och några stopp. Jag har inte märkt av något sådant.

Kan tilläggas att Papperet hade flera stavfel och särskrivningar och två typiska svenska mans-namn och varsitt mobil-nummer på vardera. Googlade företags-namnet, får upp en hemsida som enbart har ett mobilnummer för kontakt som inte stämmer med dom nummer som finns på papperet och ett kontaktformulär, ingen mailadress.

Bör jag misstänka att det handlar om bedragare? Dom kommer imorgon kl 0800 och jag kommer inte få tag i hyresvärden innan dess för att fråga om det här stämmer. Vad ska jag göra?? Finns anledning till oro?
Låter skumt. Skulle inte låta dem komma in i lägenheten. Det är hyresvärden som i första hand ska informera om eventuella åtgärder i lägenheterna/fastigheten!
Citera
2020-09-02, 23:34
  #3
Medlem
philophobias avatar
Vad säger hyresvärden? Brukar sitta lappar om sånt vid entrén. I alla fall är det så i mitt hus.
Citera
2020-09-02, 23:34
  #4
Medlem
Du har väl ett förvaltningsföretag i din Brf eller liknande. Känner du inte igen namnet så kan du väl skita i det.

Bara lås och larma, sen ringer du imorgon vid åtta, de kommer inte vara där prick ändå. Det värsta som kan hända om de är legit är väl att de får ta sig tillbaka en annan dag.
Citera
2020-09-02, 23:35
  #5
Medlem
flingflangs avatar
Jag hade nekat dom i dörren/inte öppnat alls tills jag fick tag på hyresvärden för att se om det faktiskt är något som är planerat eller om det är något fuffens.
Citera
2020-09-02, 23:35
  #6
Medlem
qvarne2s avatar
Göm allt av värde sedan skiter du i handfatet och spolar ner det lite lätt. Låt det börja lukta lite. Sen kommer det 2 babbar och ena går runt och letar värdesaker medan den andra står och rensar ditt bajs i badrummet och försöker hålla kvar dig.
Citera
2020-09-02, 23:35
  #7
Medlem
Låter som taffliga bedragare.

Om du inte har märkt något problem så har du egentligen inte speciellt bråttom att få något åtgärdat. Ringer de på kl 8, så skulle du kunna säga att du inte har beställt någon åtgärd och att de får tala med hyresvärden som får kontakta dig först. Du kan ju även fråga vilken hyresvärd de har avtal med om att de ska få gå in. Om de inte själva vet så är det ju garanterat en bluff. Du kan också kolla om företaget faktiskt existerar, har ett organisationsnummer etc.

Jag hade inte släppt in dem utan den typen av kontroller i alla fall och kanske inte ändå. Den här typen av besök brukar föranledas av information från hyresvärden och inte från entreprenören som anlitas.

Kanske finns det även fler grannar som har fått samma lapp där de också kommer att försöka ta sig in? Dags att varna andra?
Citera
2020-09-02, 23:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Fick ett papper för två dagar sedan i dörrinkastet från ett företag som säger att dom ska komma in i lägenheten imorgon kla 0800 med visir, handkar osv för att rensa avloppen pga att det påstås att några lägenheter har dåligt vattenflöde och några stopp. Jag har inte märkt av något sådant.

Kan tilläggas att Papperet hade flera stavfel och särskrivningar och två typiska svenska mans-namn och varsitt mobil-nummer på vardera. Googlade företags-namnet, får upp en hemsida som enbart har ett mobilnummer för kontakt som inte stämmer med dom nummer som finns på papperet och ett kontaktformulär, ingen mailadress.

Bör jag misstänka att det handlar om bedragare? Dom kommer imorgon kl 0800 och jag kommer inte få tag i hyresvärden innan dess för att fråga om det här stämmer. Vad ska jag göra?? Finns anledning till oro?

Länka hemsidan
Citera
2020-09-02, 23:39
  #9
Medlem
Öppna inte!

Kontakta hyresvärden.
__________________
Senast redigerad av Firelinefireline 2020-09-02 kl. 23:42.
Citera
2020-09-02, 23:39
  #10
Medlem
321js avatar
Har inte fastighetsägaren/BRF informerat innan så är det något skumt.

Är det viktigt så har de tillgång till huvudnyckeln.
__________________
Senast redigerad av 321j 2020-09-02 kl. 23:51.
Citera
2020-09-02, 23:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Öppna inte!

Låt dom ringa på men öppna inte och säg inget. Sen kontaktar du hyresvärden och frågar och om det visar sig att dom är vad dom utger sig för att vara så ber du om ursäkt och säger att du ville vara på den säkra sidan. Ingen kan klandra dig för det!
Speciellt inte om de inte kan stava ordentligt. Bara det är anledning till oro.
Citera
2020-09-02, 23:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philophobia
Vad säger hyresvärden? Brukar sitta lappar om sånt vid entrén. I alla fall är det så i mitt hus.

Har ju inte fått tag i dom, finns ingen lapp i farstun.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in