Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-03, 01:36
  #37
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Hyresvärden har begränsade telefontider under vissa tider, kommer inte få tag i dom. Dom kommer kl 0800.
Det är väl bara att ignorera dem?

Du kan väl vara bortrest eller vad som helst vad de anbelangar.

Sluta oroa dig. Att inte släppa in folk i lägenheten om inte hyresvärden/föreningens styrelse meddelat att det kommer rörmokare eller andra är en bra princip.
Citera
2020-09-03, 01:48
  #38
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Tror du på fullaste allvar att grannarna kan avgöra om det är bedragare? Och fattar du inte att personer kan utge sig för att komma från ett företag för att lura sig in? Du verkar inte kunna tänka. Läs tråden!


Om alla grannar fått en lapp finns en rätt stor chans att någon har bättre koll på läget än dig.

Om baea du fått lapp är det rätt enkelt också eööer hur?
Citera
2020-09-03, 01:51
  #39
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
På förra stället jag bodde så fick jag papper var 18:e månad från ventilationsfirma som ville in o rensa, ingenting från hyresvärden om detta däremot va det mer seriöst papper än det ts verkar fått.

Min erfarenhet är motsatsen, det närmaste huvudnyckel man kommer är min förra hyresvärd i göteborg som hade huvudnyckel för ett av två lås i dörren.


Okej dock har alla värdar jag jobbat för haft nycklar in i varenda vrå där ingår allas lägenheter. Det är oftast en nyckel till alla lägenheter. Skulle vara omöjligt annars att arbeta.
Citera
2020-09-03, 02:20
  #40
Medlem
TruckUrbans avatar
För att bekräfta att det rör sig om bedragare kan du ”swisha” 1:- till numren för att se om de är kopplade till ett bankkonto. Kommer du vidare till att legitimera dig med bank-id så vet du att det är en privatpersons nummer. (Du ska givetvis inte fullfölja betalningen)
Citera
2020-09-03, 02:51
  #41
Medlem
Är själv extremt jävla flat precis som TS i såna här situationer, men det är ju lite så som svensk.
Nu har du gått omkring och slösat timtals energi på detta i flera dagar. Du kunde säkert bara ringt hyresvärden så hade han bekräftat hur det ligger till. Och våga snacka med nån granne ibland också. Att gömma sig utan någon aktiv handling löser inget, att skapa en tråd här var ju inte direkt det mest handlingskraftiga.
Citera
2020-09-03, 03:23
  #42
Medlem
Skit i att öppna dörren om du är orolig. Ingen har rätt att bara gå in i din lägenhet även om de skulle ha nycklar såvida det inte är en nödsituation. Anmäl dem för hemfridsbrott om de går in i lägenheten med någon form av huvudnyckel.

Självklart måste hyresvärden kunna utföra nödvändiga underhållsarbeten men sådana här tvådagarsvarsel är bara ett jävla oskick. Det funkade kanske på femtitalet när ingen var borrest och frun i huset var hemma på dagarna.
Citera
2020-09-03, 03:42
  #43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Skit i att öppna dörren om du är orolig. Ingen har rätt att bara gå in i din lägenhet även om de skulle ha nycklar såvida det inte är en nödsituation. Anmäl dem för hemfridsbrott om de går in i lägenheten med någon form av huvudnyckel.
Rens av igensatt avlopp kan mycket väl klassas som nödsituation.

Citat:
Självklart måste hyresvärden kunna utföra nödvändiga underhållsarbeten men sådana här tvådagarsvarsel är bara ett jävla oskick. Det funkade kanske på femtitalet när ingen var borrest och frun i huset var hemma på dagarna.
"jävla oskick" är vad du sysslar med, en hyresvärd som med fog kan hävda att avloppet behöver rensas har både en och två rättigheter och vad du anser om det saknar relevans.
Citera
2020-09-03, 04:14
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Rens av igensatt avlopp kan mycket väl klassas som nödsituation.

"jävla oskick" är vad du sysslar med, en hyresvärd som med fog kan hävda att avloppet behöver rensas har både en och två rättigheter och vad du anser om det saknar relevans.

En nödsituation som meddelas två dagar i förväg???

Visst kan det finnas behov av omedelbara åtgärder men då får ju hyresvärden se till att hyresgästerna infromeras ordentligt och inte bara överlåta det på ett företag som tydligen inte ens kan skriva korrekt svenska.
Citera
2020-09-03, 05:26
  #45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
En nödsituation som meddelas två dagar i förväg???
Ja sånt förekommer själv råkat ut för det några gånger just i samband med avloppsproblem, senast för ett par månader sen när grannen bredvid fick en bajsfontän så det rann ut i lägenheten, lapp i brevlådan från fastighetsskötaren med ~23 timmars förvarning om att dom måste in i lägenheten, det tog tid att få fram en spolbil som kunde blåsa rent rören.

Vid ett annat tillfälle fick jag några dagars förvarning, gamla trasiga avloppsrör med hål stora nog att köra en knytnäve igenom dömdes ut istället för att riva köket och byta avloppsrören så hyrde man istället in en håltagare att borra ett ~40cm långt ~50mm hål under diskbänken ned i källaren för att dra nya avloppsrör.

Hyresgästföreningens åsikt är att en nödsituation kan sträcka sig över flera dagar förutsatt att hyresvärden aktivt arbetar med problemet, att inte göra nånting på 3 veckor och sen kalla det nödsituation håller däremot inte.

Citat:
Visst kan det finnas behov av omedelbara åtgärder men då får ju hyresvärden se till att hyresgästerna infromeras ordentligt och inte bara överlåta det på ett företag som tydligen inte ens kan skriva korrekt svenska.
Håller med om att det ser illa ut men snål hyresvärd som hyr in billigaste polacken på norra jordklotet, då kan det bli språkproblem därav att jag anser att hyresvärden borde bekräfta att arbete verkligen ska ske innan man öppnar dörren för det springer tyvärr mycket drägg omkring :/
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-09-03 kl. 05:30.
Citera
2020-09-03, 05:38
  #46
Medlem
Nemiuss avatar
Öppna inte dörren. Vill du vara hemma så säg att du stod i duschen om de går in med huvudnyckel.
Citera
2020-09-03, 06:45
  #47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ring 11414 och prata med polisen, be dem ta en sväng i din trappuppgång vid åttatiden. Är det bedragare så kommer de garanterat att skita i detta.

Du hade kunnat gå och prata med dina grannar om detta, se vad de tror.

När jag bott i lägenhet så har någon från styrelsen alltid skrivit på lappen som kommer i lådan och inte bara nämnts vid namn. Även information om vad som sker ifall du inte är hemma när de kommer, här får jag känslan att de inte står något sånt och det beror på att de skiter i om du är hemma eller inte då grannen säkert är hemma.

Jag tror du har bedragare på väg in i din lägenhet. Kolla bilen som kommer. Borde vara stripad med firmanamn och allt.
Citera
2020-09-03, 07:08
  #48
Medlem
spännande undrar hur det går , men om TS blir rånmördad lär vi aldrig få veta det

jag fick för några månader sen en lapp om att ett ventilationsföretag ville komma in i min kvart en vecka senare, den var felstavad ock konstigt formulerad så jag ringde fastighetsbolaget ock frågade
jo då det visade sig vara riktigt så det finns en chans att överleva om man får ett sånt papper i brevlådan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in