Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-12, 14:48
Medlem
Drapåtrissors avatar
Åtminstone i Bromölla men lär även bli vägledande i övriga kommuner. Så ännu ett steg mot att islam steg för steg får egna regler och lagar i Sverige så hur rätt är det?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...n-pa-arbetstid
Citera
2020-09-12, 14:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Åtminstone i Bromölla men lär även bli vägledande i övriga kommuner. Så ännu ett steg mot att islam steg för steg får egna regler och lagar i Sverige så hur rätt är det?

Vad menar du med egna lagar? Det är väl inte konstigare att gå undan för att be än att gå undan för att röka?
Citera
2020-09-12, 14:54
Avstängd
XX-Ambars avatar
Då får väl alla arbetsgivare som söker produktiv personal skippa dessa jävla musslor i fortsättningen.
Citera
2020-09-12, 14:55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Får inte kristna och judar be menar du?
Citera
2020-09-12, 15:00
Medlem
H.G.s avatar
Men vad i helv..?

Förvaltningsrätten är ju för fan första instans. Överklaga beslutet upp till högre instans så att beslutet förhoppningsvis ändras. De som sitter i förvaltningsrätten är vanligen rätt tafatta tyvärr och mina beslut som jag överklagat har alltid gett mig rätt i högre instans...
Citera
2020-09-12, 15:00
Medlem
Citat:

Skulle detta bli ett problem, att dem nyttjar detta för att ”få lön medans du ber” skulle jag tippa på att arbetsgivare slutar lite fint att anställa islamister, med lite fint menar jag ju så klart diskret. Ungefär som ifall chefen kommer på att du ”skiter” ca 1-2timmar per dag under arbets tid, skulle ju inte va så uppskattat.

Återstår väl och se om de är ett problem eller ej, men tror inte de är någon fara i större utsträckning så länge det inte nyttjas på fel sätt.

Edit: Sen gällde detta ju religoner överlag så att peka på just islam är ju lite fel egentligen, då i teorin så kan ju även en fullblodad kristen gå iväg för en böne stund. Skulle vara väldigt kul att läsa om den tvisten bland nyheter ”man avbröts under kristen-böne stund, stämmer företag”

Mvh
Senast redigerad av Abius 2020-09-12 kl. 15:06.
Citera
2020-09-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Frågan är hur det ser ut på arbetsplatsen som domen gäller.

Jag tror att man har fikaraster som räknas som arbetstid när det gäller flertalet kommunala anställningar.Paus kallas det nog i arbetstidslagen. Rast är obetald och räknas inte som arbetstid.
Citera
2020-09-12, 16:04
Medlem
maxorrs avatar
Nä det är inge bra.. dom får gå ut i det fria om dom vill be eller ta nån lämplig plats på en gräsplätt eller i ett cykelskjul vid kaffe rasten..

Dom ska inte be i ett speciellt rum med speciell inredning på jobbet vid en speciell tid .. att det ska va så svårt att fatta? Relgionsfrihet är okej men inte etabalerat i lokaler som inte är anpassade för det..

Varför ska muslimer va så dryga med allt och ska ändra i förhållningsregler.. va lite kreativt och ta med dig böne mattan och dra in på soprummet eller nåt och be? Eller sätt upp ett tält ute på vintern utanför arbetsplatsen eller varför inte sätta sig i bilen och be utanför ?
Citera
2020-09-12, 16:12
Medlem
maxorrs avatar
Citat:

Det kanske bästa är ändå att ta på sig oömma kläder och gå ut och be på asfalten ..
Citera
2020-09-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad menar du med egna lagar? Det är väl inte konstigare att gå undan för att be än att gå undan för att röka?
På normala arbetsplatser får man inte gå undan för att röka, det får man göra då man har rast.
Citera
2020-09-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brownisboring
På normala arbetsplatser får man inte gå undan för att röka, det får man göra då man har rast.

Man får ta 5 minuters rast varje timme för att röka. Jag vet inte hur länge man får be, men de erfarenheter jag har är att muslimer plötsligt försvinner och är bort ett bra tag. Inte varje timme, men under de bönestunder som sker under en arbetsdag. Dvs någon kollega får därmed göra dubbla jobb under denna tid. Eller, ja, kanske inte överallt, men ofta när det handlar om jobb där saker händer i nutid.
Citera
2020-09-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Får inte kristna och judar be menar du?
Hur många kristna ber under arbetstid? Nej, muslimer får ägna sin rast åt bön. Det är även ett tillåtet skäl för att missa bön om man måste jobba men rekommenderat att man söker jobb där bönen fungerar att utföras i arbetet. Så muslimer får helt enkelt flytta tillbaka till Irak och ägna dagarna åt att be. Hade inte mkt emot muslimer förrän nu när de ska komma hit och kräva att vi anpassar oss efter deras skittro. Tro vad fan ni vill men blanda inte in resten av Sverige, självömkande hycklare usch
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in