2020-10-05, 01:39
Märkligt , jag får det inte att gå ihop.
Enligt länken nedan så skulle Leiger flygas i ett privat flyg hem till Tallin den 29 sep 1994 men kom aldrig hem.
I länken står även dessa tvillingsystrars namn med .. bland några andra. Skulle de flyga med samma privata flyg???
Borde ju gå att få fram detta flygets identitet någonstans isåfall. Det var 2 privata flyg som skulle frakta dessa överlevande 4 st i det första privata flyget , och 5 i det andra privata flyget. Vilket flög de 2 tvillingsystrarna i ???

https://theprimesuspect.wordpress.com/category/missing/
Senast redigerad av Fiddleback 2020-10-05 kl. 02:38.
Citera
2020-10-05, 02:45
Det blir bara mer märkligt tycker jag.
https://www.google.com/url?sa=t&sour...TQFLOuMNqjVJW9

Är våra 3 före detta statsministrar inblandade i kidnappning????
Citera
2020-10-05, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Tack.

Det påstås att han blev efterlyst av Interpol efter olyckan, men finner ingen källa till det. Vore rätt sjukt om det vore sant, tänker att om så är fallet talar det ganska starkt för att det verkligen rått tvivelaktigheter ifall han dött eller inte.

Här är efterlysningen som utfärdades den 7:e oktober 1994.

https://postimg.cc/jnjRxqrK
Citera
2020-10-05, 08:33
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Här är efterlysningen som utfärdades den 7:e oktober 1994.

https://postimg.cc/jnjRxqrK

Bortförd? Han visste något om transporterna som ansågs vara en risk om det kom ut. Eller fanns risken att han - och härmed de andra i besättningen - kunde ha uppmärksammat tveksamheter kring förlisningen, som man inte ville ha ut.

Avvek han? Han visste vad som pågick med transporterna, förstod att han skulle ligga jävligt risigt till, speciellt nu när båten dessutom sjönk, kanske trodde han att förlisningen hade ett direkt samband med transporterna, att han skulle skuldbeläggas, eller var omständigheterna än värre att han visste att han rentav riskerade sitt liv.
Citera
2020-10-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Bortförd? Han visste något om transporterna som ansågs vara en risk om det kom ut. Eller fanns risken att han - och härmed de andra i besättningen - kunde ha uppmärksammat tveksamheter kring förlisningen, som man inte ville ha ut.

Avvek han? Han visste vad som pågick med transporterna, förstod att han skulle ligga jävligt risigt till, speciellt nu när båten dessutom sjönk, kanske trodde han att förlisningen hade ett direkt samband med transporterna, att han skulle skuldbeläggas, eller var omständigheterna än värre att han visste att han rentav riskerade sitt liv.

Enligt efterlysningen så ansågs Avo Piht vara ett nyckelvittne till utredningen. Lägg märke till texten Urgent i fetstil långt upp i sidan på efterlysningen. Han visste nog en hel del om vad som hade hänt innan fartyget sänktes.
Citera
2020-10-05, 10:26
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NamnetUfc
I och med ”nya uppgifter” om estonia katastrofen , så undrar man ju lite om dessa finns kvar i livet och i så fall vart ?

Besättningsfolk som sägs har klarat sig , men sedan helt plötsligt försvunnit ?

1. Avo Piht
2. Lembit Leiger
3. Kaimar Kikas
4. Merit Kikas
5. Agur Targama
6. Viktor Bogdanov
7. Tiina Müür
8. Kalev Vahtras
9. Ago Tomingas
10. Tiit Meos
11. Hannely Veide
12. Hannika Veide

Lars Ångström tar bladet från munnen. Det behövs är ingen ny utredning. Det enda som behövs
är att alla som känner sanningen om katastrofen serverar den en gång för alla. Den ligger redan färdig att presenteras. Detta jävla tigande lurar ingen längre.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/1BkA...en-maste-rulla
Citera
2020-10-05, 11:38
https://www.google.com/url?sa=t&sour...1Zmv-WRHI958pV

Det börjar nystas upp en röd tråd till vad som hände tycker jag. Enda man inte kan vara helt säker på är om det verkligen var dessa efterlysta.

(det verkar vara goda grunder för att det är rätt och riktigt).

2 privata flygplan till Los Angeles ..
Citera
2020-10-05, 12:48
Medlem
Oviljan att bärga kroppar klingar ju rätt fint med dessa försvunna personer.
Att ett par kroppar inte återfinns pga bortsköljda i havet är ju troligt, men många döda fiskades ju upp.

Så varför skulle det saknas så många, i skeppet..
Citera
2020-10-05, 13:26
Medlem
Detta är en enorm mörkläggning, och att överlevande försvunnit vittnar om en mycket stor operation från diverse säkerhetstjänster.

Troliga är att den militära frakten innehöll kärnvapen från Paldilski basen, och båten sprängdes för att sänkas. Där av ville man köra betong över båten för att stänga in radiationen, do. Besättnings medlemmar som kidnappades, får vi aldrig veta om mer.

Det som borde göras är att hundratusentals människor borde gå ut o protestera på gatorna, vi måste hjälpa dom anhöriga och få fram vad som verkligen hände, båten behöver bärgas och undersökas av utomstående från tex japan.
Citera
2020-10-05, 14:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ombord på Estonia.

Jag minns mycket väl när detta hemska inträffade.

På morgonen den 28 september såg jag på svensk TV om Estonias förlisning. Styrande politiker gick ut under de första dagarna att kropparna skulle börjas. Döm om min stora förvåning när detta besked kom att andra - och det gick mycket snabbt.

Med en gång förstod jag och många med mig att varför beskedet ändrades berodde på att det fanns saker som inte tålde offentlighetens ljus. Man gick t. o. m. så långt att vraket skulle täckas över och att det skulle råda gravfrid. Allt för att skydda från obehagliga upptäckter. Det gällde att mörka så mycket det bara gick.

De personer som "bara" försvann t. ex. efter att de hade blivit dokumenterade som överlevande på Huddinge sjukhus berodde på att dessa hade sett och/eller hört sådant som skulle mörkas.

Jag hade själv fyra kvinnliga bekanta som omkom. Tre av kropparna hittades medans den fjärde följde med i djupet. Hon var den äldsta av dem och låg troligtvis och sov då det inträffade. Som jag har skrivit tidigare i en annan tråd, så var jag själv passagerare på M/S Estonia men som tur var sommaren 1993. Minns att vi hade en liten hytt långt ner i fartyget och jag vet att jag tänkte "skulle något ske när man ligger och sover så har man ingen chans".

En annan sak med Estonia, åtminstone under sommaren 1993,så rådde det enormt dåliga språkkunskaper. Minns ingen från den estniska personalen som kunde förstå och prata engelska. Även här tänkte jag "att hur skall personalen kunna göra sig förstådd om något skulle inträffa". De enda bland personalen som pratade engelska var den svenska som bl. a. arbetade i tax-free butikerna men de var i minoritet.

Än idag har jag kvar en flaska sprit som jag köpte på Estonia som är orörd. En ½ liter speciallikör med namnet Old Tallinn och som är tillverkad i Estland.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-10-05 kl. 14:37.
Citera
2020-10-05, 14:40
Medlem
Kan vi inte flytta denna tråd till konspirationsteorier avd ?

De var säkert stökigt med kontroll av överlevande och därav kom flera konstiga teorier fram

Avo ligger i bryggan med 2 andra kroppar
Citera
2020-10-05, 15:24
Medlem
lone stars avatar
Tufft med besättningsmannen som klättrade ut genom en skorsten.

Citat:
Besättningsmannen Henrik Sillaste, 25 år från Tallinn, befann sig på nedre däck klockan 00.30. Han upptäckte då att en av luckorna i fören, där personbilar, bussar och lastbilar kör av och på, inte gick att stänga. - Det forsade in vatten upp till vaden på mig. Sedan började båten att kränga, berättar Henrik Sillaste för TT. - Vi såg att luckan längst fram i fören inte var riktigt stängd. Det var något fel. Den yttre porten var stängd, men den inre var inte riktigt tillsluten, fortsätter Henrik Sillaste.

Strax därefter fick fartyget slagsida. Henrik Sillaste tog sig upp och ut på övre däck och ut genom en skorsten. Bristerna på färjeporten ombord på Estonia upptäcktes vid en inspektion så sent som på tisdagen av två svenska sjösäkerhetsinspektörer i Tallinn. Det berättade sjöfolksförbundets ordförande Anders Lindström för TT på onsdagseftermiddagen.

Estlines trafikchef Carl Gustaf Åkerhielm sade senare att han inte kände till varken bristerna eller inspektionen.

http://www.estoniasamlingen.se/newsI...0928:TT:0076:0

Har för mig att båten hade väldig slagsida när han kröp genom skorstenen. Kommer i vart fall ihåg det vara i media den tiden så googla fram det.
Senast redigerad av lone star 2020-10-05 kl. 15:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in