Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-09, 05:00
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Varför gör Expressen en artikel om Estonia 2017?

Märkligt. Den publicerades ju inte ens vid en årsdag.
Citera
2020-10-09, 06:40
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Ja jag vet inte men det verkar vara helt skruvat förlopp. När man på andra ställen kan läsa om 2 flygplan som transporterat dessa i riktning Los Angeles av CIA .. från Arlanda.

Efter ett möte med statsminister Göran Persson och den Finska statsministern ... försvann dessa 2 Avo Piht och Kahlev Vahtras spårlöst. Precis som dessa 2 tvillingsystrarna Veide.

Rättelse..? Var det verkligen Göran Persson som var Statsminister då... har för mig att det fortfarande var Bildt.. samt att Ingvar Carlsson senare tog över då sossarna vann valet just då...
Citera
2020-10-09, 08:01
  #267
Avslutat konto
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Det står så här från räddnings aktionen , förmodligen var Avo Piht och Kahlev Vahtras räddade och flugna från förlisningen till Huddinge sjukhus av HKP 4 Y64 (Marinens vertol helikopter). MEN , strax efter ankomst flögs dessa till Mariehamn och Utö och sedan till Turku i Finland.

Hahahahaha ok, årets förklaring.
Citera
2020-10-09, 08:48
  #268
Medlem
royalqualitys avatar
[quote=barfotalasse|73186382]
Citat:
Ursprungligen postat av royalquality

Ok, så det folk baserar Avo Pihls överlevnad på är alltså, enligt en bok, detta klipp som tidigare länkats till i tråden då en skärrad man är insvept i filt, och att "talrika" ester hävdar att det är han?

Är det korrekt uppfattat?
Jag säger inte att det är Piht på bilden, jag kan inte avgöra om det är han eller inte. Man blir dock misstänksam på försvinnandeteorin då man kan hitta en massa vittnesberättelser där folk oberoende av varandra förklarar vad de har upplevt, sett och hört.

Varför hemligstämplar man överlevnadslistor samtidigt som man inte vill att folket ska få se några videoklipp. Det finns uppenbart något som inte får läcka ut.

Tyvärr så är de flesta medborgare så godtrogna att de tror på allt myndigheterna säger, vilket också lett till dagens "fin diktatur".
Citera
2020-10-09, 09:00
  #269
Medlem
longlakes avatar
Verkar som Sveavägen 68 trummat
igång desinformationskampanjen!
Citera
2020-10-09, 09:03
  #270
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av royalquality
Jag säger inte att det är Piht på bilden, jag kan inte avgöra om det är han eller inte. Man blir dock misstänksam på försvinnandeteorin då man kan hitta en massa vittnesberättelser där folk oberoende av varandra förklarar vad de har upplevt, sett och hört.

Varför hemligstämplar man överlevnadslistor samtidigt som man inte vill att folket ska få se några videoklipp. Det finns uppenbart något som inte får läcka ut.

Tyvärr så är de flesta medborgare så godtrogna att de tror på allt myndigheterna säger, vilket också lett till dagens "fin diktatur".

Ja. När MSM citerar den estniske transportministern som inte är hundra på att kaptenen är död så bör man fundera över vad som kan ha inträffat.
Citat:
Vanishing captain holds key to riddle of disaster

'I would like to think that Captain Piht escaped and is for some reason in a state that prevents him from talking himself,' said the Estonian transport minister, Ande Meister. He suggested that the ship's Swedish and Estonian owners might have reason to conceal his whereabouts. But he rated the possibility of Mr Piht having survived at 'one in a million'.
https://www.independent.co.uk/news/w...r-1440250.html
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-09 kl. 09:12.
Citera
2020-10-09, 09:48
  #271
Medlem
royalqualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Verkar som Sveavägen 68 trummat
igång desinformationskampanjen!
Finns det något som talar emot den fakta folk lägger upp här? Ser att folk kommer ständigt med källor till sina påstående och inget har motbevisats än så länge. Så länge det inte finns förklaring till en massa märkliga händelser så får man anta att sanning ligger i de påstådda försvinnanden mm.

Kul att se när folk kallas för foliehattar och liknande saker medan man inte lyckats komma med något relevant som motsäger alla påståenden. Troll varning på en del skribenter här.
Citera
2020-10-09, 10:18
  #272
Medlem
GmbHs avatar
Carl Bildt var statsminister vid tiden för Estonias förlisning.
Citera
2020-10-09, 11:03
  #273
Medlem
Realisten73s avatar
Får börja med dagens rättelse. Göran Persson var inte Sveriges statsminister då M/S Estonia förliste ute på öppet hav den 28 september 1994.
Carl Bildt var dåvarande statsminister och det var även han som tog emot pressen morgonen därpå. Hans efterträdare kommer att bli Ingvar Karlsson som tog över månaden senare den 7 oktober 1994.
Upplysningsvis kan jag då även meddela att Göran Persson först kom att tillträda statsministerposten 22 mars 1996.

Då så, då har vi klargjort det.
Ja visst finns det mycket som inte stämmer med otursbåten M/S Estonia. Allt från våldtäkter, rån och korrupta redare till mord och tillslut bottenkänning, ordagrant.

Vad som faktiskt hände den natten är det nog allt fler och fler som kommit underfull med. Pusslet har liksom lagt sig självt. Nu när man har alla bitar på plats så är det ganska enkelt och se hur myndigheter gjorde allt för att mörka och försvåra för oss som tvivlade.


Det jag har hört och den fakta jag samlat på mig under alla dessa åren är följande:

När M/S Estonia lämnar kajen i Estland klockan 19.15 så är hon ca 15 minuter försenad efter avgång. Tre stycken vittnen har oberoende av varandra som alla överlevde berättat att de stått på däck den aktuella tidpunkten före avgång och då sett ett antal militärfordon köra ombord. När det sista militärfordonet kört över så stängs bogvisiret och båten börjar sakta lämna hamnen.

Senare på kvällen precis innan smörgåsborden uppe på buffén ska öppna så befinner sig ett gäng ungdomar nere vid bildäck. De är påverkade av alkohol och ska enligt en av de som överlevde letat efter spa och bastu avdelningen. De har då blivit bemötta av en matros som stått vakt vid en av dörrarna till bildäck och han har skällt ut dom efter noter på Estniska. Det är dock oklart vad han sa till dom då dessa grabbar inte kunde språket. Men enligt personen som överlevde så har han i efterhand förstått att det var något som pågick nere på bildäck eftersom de blev så argt och otrevligt bemötta. Han tyckte att man annars kunde sagt till på ett vänligare sätt, men att detta var nått helt annat. Han tyckte att matrosen uppvisade ett nästan sjukligt nervöst beteende samtidigt som han var arg och hotfull.

Klockan 00:53 smäller det. Det finns det vittnen som uppgett. Sara Hedrenius är ett av dom vittnet som både såg militärbilarna köra ombord, 15 min efter planerad avgång samt att hon kände smällen klockan 00.53. Detta är 40 minuter innan bryggan kallar på hjälp.
Sara resonerar som så här: "Eftersom det sista fordonet som körde ombord M/S Estonia var en militär bil så är det inte så svårt att förstå att detta fordon kommer att stå längst ut mot bogvisiret. Min gissning är ju att något vapenliknande föremål har bränts av antingen av medvetenhet eller av känslighet på grund av det stormiga väder som rådde"
Jag är ju beredd att hålla med Sara här. Att de fraktade vapen och explosiva ämnen ombord M/S Estonia finns det ju redan klara bevis för. Frågan är väl vad som utlöste en eventuell smäll, och var det medvetet eller omedvetet?

Givetvis fanns det folk ombord som visste om det vad som hade hänt. Det kanske inte heller var första gången de smugglade och fraktade. Men denna gången gick det åt helvete. De som visste måste tystas. Mina damer och herrar, Estonia var mord och inget annat. Regeringen ville fort som fan begrava allt i betong. Varför? Pusselbitarna finns där, det gäller bara att lägga rätt bit på rätt plats.

http://heiwaco.com/punkt21.htm
Citera
2020-10-09, 11:55
  #274
Medlem
Miniskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GmbH
Carl Bildt var statsminister vid tiden för Estonias förlisning.

Carl Bildt var statsminister och arkitekten bakom Estonias förlisning, samt den mörkläggning som sedan följde.

Så. Rättat.
Citera
2020-10-09, 13:14
  #275
Avslutat konto
[quote=royalquality|73188147]
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Jag säger inte att det är Piht på bilden, jag kan inte avgöra om det är han eller inte. Man blir dock misstänksam på försvinnandeteorin då man kan hitta en massa vittnesberättelser där folk oberoende av varandra förklarar vad de har upplevt, sett och hört.

Varför hemligstämplar man överlevnadslistor samtidigt som man inte vill att folket ska få se några videoklipp. Det finns uppenbart något som inte får läcka ut.

Tyvärr så är de flesta medborgare så godtrogna att de tror på allt myndigheterna säger, vilket också lett till dagens "fin diktatur".

Ja men låt oss titta på alla dessa vittnesuppgifter och varifrån de kommer, vilka som påstår saker och varför. Gräva lite djupare än att skrapa på ytan. Det finns garanterat förklaringar.

För hittills har det inte imponerat och det finns inga riktiga bevis.
Citera
2020-10-09, 13:49
  #276
Avstängd
wwrs avatar
Massmedia går ut med bilder på kaptenen, sedan försvinner han. SvT Aktuellt säger att han överlevt. Den estniske transportministern säger att han inte är säker på att kaptenen omkommit.

Det är dessutom märkligt att man inte försökt bärga några kroppar alls genom dykning.

Olyckan skedde efter Sovjetunionens upplösning.

Nu har man hittat ett hål i vraket (efter 25 år) och diskuterar ubåtar. Försvarsministern får svara på frågor.

Sammantaget kan man inte utesluta att olyckan är fejkad. Man kan ha sänkt ett skepp utan omkomna för att kunna få diskussion runt militära frågor.

Då skulle medierna kunna ha bidragit med luddiga uppgifter om kaptenens öde. Det bidrar till intresse och diskussion. Det får bli min bedömning tills vidare.

Den estniske transportministerns uttalande är mycket anmärkningsvärt, när han går mot den officiella bilden. Det borde ha föranlett utredning. Likaså hur SvT-Aktuellt gör det. Det har visst inte kommit någon dementi heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in