Ett mycket intressant fall. Jag undrar om någon besitter mer information ang dom och efterspel? Var 31-åringen en mördare, eller bara en man med extrem otur?
Utdrag ur Expressen 1993-12-17. Susanne, som Expressen valde att kalla BO, är ett fingerat namn.
Citat:
[...]
I folkmun är han redan dömd. Över hela stan är han känd som "Trippelmördaren".
Själv säger 31-åringen att han är oskyldig.
[...]
Trots att han bara stod till svars för sin senaste flickväns död överskuggades rättegången av ytterligare två dödsfall.
Dödsfall som polisen fram till nu avfärdat som självmord.
Men nu är det hans tredje flickvän som hittats död.
[...]
Susanne, 25, hade nyss flyttat in hos 31-åringen. Dagen innan hade de förlovat sig och firat med rosor och champagne.
[...]
Men Susanne var orolig. Till en vän har hon sagt:
- Två av hans tjejer har dött. Hoppas inte jag blir den tredje.
Några veckor senare låg hon livlös på badrumsgolvet i 31-åringens lägenhet.
[...]
Den här gången föll misstankarna genast på 31-åringen.
Enligt åklagaren har han dränkt Susanne. Hon kunde inte göra motstånd eftersom hon var nästan medvetslös av tabletter.
- Dessförinnan har han fotograferat henne utan kläder, säger åklagaren.
[...]
Det är känt att 31-åringen brukade vara frikostig med tabletter.
En barndomsvän till Susanne berättar för mig att 31-åringen brukade dela ut tabletter till både Susanne och de andra döda kvinnorna.
[...]
Polisen har på nytt tagit upp utredningen kring de tidigare döda flickvännerna.
- Jag har ännu inte beslutat om han ska misstänkas för något av dödsfallen, säger [statsåklagare] Bertil Månsson.
[...]
Artikeln innehåller också en liten "inforuta" om 31-åringens döda flickvänner. Samtliga namn är fingerade.
Citat:
Annika, 33. Hittas död i 31-åringens säng i maj 1991. Dödsorsak: En överdos lugnande tabletter. Hon har levt ihop med 31-åringen i drygt ett år.
Katarina, 30. Hittas död i sin lägenhet i december 1991. Dödsorsak: En överdos lugnande tabletter. 31-åringen har besökt henne bara några timmar tidigare.
Susanne, 25. Hittas död i 31-åringens badrum i augusti 1993. Dödsorsak: Drunkning. I kroppen har hon ett tiotal lugnande tabletter. 31-åringen åtalas för mord.