2020-10-14, 15:42
Medlem
andersaanderssonas avatar
Begäran om att försätta Stellan Åkebring i disponilitet. VKA-793-605/88.

https://drive.google.com/file/d/1eHi...ew?usp=sharing
Citera
2020-10-14, 17:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Kan ha uttryckt mig slarvigt, var inte alls min poäng. Det jag ville framföra var att Jägarnisses kollegor verkar avancerat mycket längre än honom, exempelvis BS. LN själv verkar vara av uppfattningen att hans egen karriär stagnerat av MOP, dock på grund av att ha blivit utpekad.

Under min rekryt på P4 hade jag en halvdagsutbildning med Jägar-Nisse. Detta var när tavelförsäljare och Spetsnaz var på tapeten. På en värnpliktig gjorde han ett gott intryck, ingen översittare som ibland kunde dyka upp i befälsuniform. 1980 sköt han på fyllan skarpt in i ett skyltfönster, sådan är knappast karriärdrivande. Att han fick vara kvar berodde på omvittnad kompetens på sitt jobb.
Citera
2020-10-14, 17:56
Medlem
Den HI pratar om är Chr*ster Po*a.
Citera
2020-10-14, 18:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilliamOckham
Den HI pratar om är Chr*ster Po*a.

(FB) Christer Poka åkte på semester för att ägna sig åt bergsbestigning - förolyckades

Ska denne Christer, enligt HI, ha mördat Palme?
Citera
2020-10-14, 18:19
Medlem
Nej, men han kom med ett förslag om det ett par år innan MOP. Under en FJS-övning där HI deltog.
Citera
2020-10-14, 18:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Utgår ifrån vad Mårten Palme anger med sin fantombild som tillkommer ca en vecka efter MOP. För mig är den inte speciellt lik Peo Wester utom möjligen något när det kommer till blicken. Även här ska tilläggas att det inte finns det minsta som tyder på att PW skulle ha något med MOP att göra.

Nej, att PW skulle ha något med Palmemordet att göra är sannerligen inte min tanke. Jag intresserade mig för uppgiften eftersom MP ganska tidigt i utredningen pekade på Grandmannens likhet med PW. Denne Grandmans närvaro behöver förklaras menar jag. Det är en sak att någon står och tittar på en kändis en stund men när en person uppträder på det sätt Grandmannen gjorde är det något annat. PU har även i denna fråga skändligen misslyckats.
Citera
2020-10-14, 18:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, att PW skulle ha något med Palmemordet att göra är sannerligen inte min tanke. Jag intresserade mig för uppgiften eftersom MP ganska tidigt i utredningen pekade på Grandmannens likhet med PW. Denne Grandmans närvaro behöver förklaras menar jag. Det är en sak att någon står och tittar på en kändis en stund men när en person uppträder på det sätt Grandmannen gjorde är det något annat. PU har även i denna fråga skändligen misslyckats.

Funderar på om det kan vara någon annan hockeyledare än PO Wester som Mårten Palme far efter. Kommer inte på någon annan lämplig kandidat på rak arm. Hela PU präglas av dessa tillkortakommanden. Tassandet runt familjen Palme och uppgifter runt detta ämne har lämnat irreparabla hål i PU. Att den polis som först och mest talade med Lisbeth Palme under mordnatten hörs först 1991 är så upprörande att det är svårt att tro på något annat än illvilja från PU toppens sida. Åke Rimborn däremot stod bergfast i sin berättelse fr o m MOP-natten till sin död sommaren 2020.
Citera
2020-10-14, 18:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
(FB) Christer Poka åkte på semester för att ägna sig åt bergsbestigning - förolyckades

Ska denne Christer, enligt HI, ha mördat Palme?

Han försvann ju före MOP. Juli 1985

http://forsvunnapersoner.blogspot.co...ster-poka.html
Citera
2020-10-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det hade säkert ”varit en riktig skräll" men min tanke var inte den utan att Keith Maxwell självutnämnd Commodore för SAIMR beskriver ursprunget till sin täckorganisation för den terrororganisation han leder på liknande sätt.

Neptuniorden – Wikipedia
Neptuni Orden är ett ordenssällskap. Den instiftades i Stockholm den 22 mars 1812 och har sitt ursprung i Conjunkentus Orden, som bildades av svenska sjömilitärer och sjökaptener i London år 1801.

Syfte: Att lämna understöd till sjömän, deras änkor och barn. Att utöva hjälpverksamhet bland Ordens medlemmar och deras anhöriga. Att verka till nytta och gagn för sjöfolk i allmänhet. Att befrämja sällskaplig samvaro mellan medlemmarna.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Neptuniorden

South African Institute for Maritime Research (SAIMR)
“SAIMR was the successor of a 184-year-old organization formed by a group of British ship’s captains, who founded the ‘ Recovery Society,’ which had salvaged a bullion cargo vessel off Cape Rock, near East London.”

The Institute’s charter, which states that SAIMR strives
* to ‘assist in preserving the ecology of the seas and their perimeters and
* to gather intelligence relating to the strategic waterways of the world, and
* to use this intelligence to promote peace between nations and preserving human rights.’
Källa: Williams, Susan A.. - Who killed Hammarskjöld? : the UN, the Cold War and white supremacy in Africa / Susan Williams.. - 2013[2011]. - ISBN: 9781849043687

I själva verket var det en brittisk terrororganisation om + 5 000 ”legosoldater" med bas i London och kontakter med MI6.

Keith Maxwell kan ha utformat beskrivningen till sin täckorganisation från Neptuniorden för någon brittisk motsvarighet har jag inte hittat. Han kände säkert till den medan han levde och kanske till och med var medlem.

Vad som är allvarligt är naturligtvis att två medlemmar i Neptuniorden i september 1985 efter socialdemokraternas valseger överlägger om att mörda Olof Palme.

Att sen 12 marinofficerare tillsammans med kommedörkapten Hans von Hofsten publicerar sig i Svenska Dagbladet i oktober/november 1985 i vad som kommit att kallas ett ”officersuppror" vore inte svårt att koppla till en orden grundad av svenska sjömilitärer och som fortfarande är ett uppskattat inslag i den svenska marinmilitära miljön.

Bland de högerextrema utmärkte sig marinens officerare.
Den 10 nov 1985 publicerade Svenska Dagbladet (SvD) intervjuer med tolv höga marinofficerare i vad som i praktiken utgjorde ett ”officersuppror” mot en folkvald regering. Ledningen för ett helt vapenslag – marinen – förklarade att den saknade förtroende för regeringen!

Om något liknande hade skett, exempelvis i USA eller Frankrike, skulle regeringen omedelbart ha avskedat samtliga officerare. Dessutom skulle sannolikt den tongivande av officerarna ha ställts inför rätta för högförräderi.

Officersupproret hade inletts exakt en vecka tidigare. Detta i en debattartikel, också den i SvD, av kommendörkapten Hans von Hofsten.
Källa: https://blogg.vk.se/janhagglund/2011...pa-olof-palme/
Jag menade inte att SAIMR i eget namn skulle ha hållit festen. Jag menar om den organisationen på något sätt kan knytas till eventet. Formellt eller informellt. Direkt eller indirekt.

Mycket intressant här ovan.
Citera
2020-10-14, 19:01
Medlem
Citat:

I tråden om honom sägs det att han var rakad på skallen (tonsural)

I Uppslag Z8028 (anknytning A11544-20, Z8045) 860228 kl. 19.50-20.10 kan man läsa
Man spanar mot LOP's bostad från Sven Vintappares gränd
Man, 25-35 år, 175-185 cm, atletisk, skallig (tonsural), rak näsa. Mörk lumberjacka, mörka jeans, ev. hjulbent, bar ev. handledsväska.
Tragiskt vore det om mannen omkom i en klätttingsolycka. Om hans försvinnande var planerat så noterar jag att hans intresse för Främlingslegionen tas upp och om han inte kom in där med en ny identitet kan en karriär som legosoldat i södra afriks ha varit ett alternativ.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-14 kl. 19:11.
Citera
2020-10-14, 19:02
Medlem
H24s avatar
Citat:

Finns en hel del teorier om att han försvann frivilligt, ev. för legionen. Finns kompisar till honom från FJS som menar att det var så och att han pratat om att göra det. Kan inte bedöma det personligen, men intressant person och udda fall.
Senast redigerad av H24 2020-10-14 kl. 19:05.
Citera
2020-10-14, 19:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Korrekt och det hade ju blivit ytterligare en grej att förklara i.s.f.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in