Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-27, 14:00
  #37
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan60
Jag är gift!

Är du gift med en lettisk tjej eller tog du med din fru från Sverige? Jobbar hon? Med vad?

Har ni barn? Hur funkar det med förskola/skola?
Citera
2020-10-27, 14:03
  #38
Medlem
DenEvigeSvennens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan60
Politikerna tror på Lettlands framtid!

De unga lämnar landet.

Få bildar familj och skaffar barn.

Alltså ganska deprimerande framtidstro!

Jag tror det kommer att bli ett ännu bättre land i framtiden. Ingen MENA invandring, nya företag kommer att etablera sig här.
Med en gammal befolkning? Det bästa alternativet för Lettland är att falla tillbaka i Rysslands händer. Annars förblir det ett bondesamhälle lång tid framöver.
Citera
2020-10-27, 14:03
  #39
Medlem
Porrconny74s avatar
Tycker att du efter 5 år bör kunna språket flytande utan problem, har du problem att integreras?
Citera
2020-10-27, 14:05
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Är du gift med en lettisk tjej eller tog du med din fru från Sverige? Jobbar hon? Med vad?

Har ni barn? Hur funkar det med förskola/skola?

Jag är gift med en ryska. Hon jobbar som terapeut. Vi har inga gemensamma barn. Har svenska kompisar här med barn och de säger att det funkar bra.
Citera
2020-10-27, 14:07
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porrconny74
Tycker att du efter 5 år bör kunna språket flytande utan problem, har du problem att integreras?

Hahaha.. Kanske det. Jag har inget mål att lära mig lettiska. Ska stanna här i 5 år till. Sedan drar vi vidare.
Citera
2020-10-27, 14:09
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenEvigeSvennen
Med en gammal befolkning? Det bästa alternativet för Lettland är att falla tillbaka i Rysslands händer. Annars förblir det ett bondesamhälle lång tid framöver.

Jag vet inte om Ryssland kommer att hantera Lettland särskilt bra om det händer.
Citera
2020-10-27, 14:42
  #43
Medlem
Hur många tjejer ligger du med?
Citera
2020-10-27, 15:09
  #44
Medlem
vasaduellers avatar
Är det ett lett land att bo i?
Citera
2020-10-27, 15:20
  #45
Medlem
BigSmokeys avatar
Vad hade du för bild av Lettland innan du flyttade och hur har den ändrats sen dess?

Jag bor själv i Lettland sen några år tillbaka och var rädd för allt jag trodde att jag skulle råka ut för som invandrad svensk, men till min förvåning så känner jag mig mycket säkrare här. Även om jag rör mig ute i krogmiljöer om nätterna.
Citera
2020-10-27, 16:11
  #46
Medlem
Somatons avatar
Är Lido i Riga lika bra som för tio år sedan?
Citera
2020-10-27, 16:13
  #47
Medlem
Hur är tryggheten där?
Mycket/lite kriminalitet i förhållande till andra EU-länder?
Citera
2020-10-27, 16:32
  #48
Medlem
BigSmokeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrientalNights
Hur är tryggheten där?
Mycket/lite kriminalitet i förhållande till andra EU-länder?
Jag är inte TS men bor också i Lettland så svarar gärna utifrån mina erfarenheter om det är okej?

Under mina år här så har jag inte upplevt några problem. Inte blivit rånad, bestulen eller utsatt för något brott. Då har jag varit ute den del om nätterna också, krogar, nattklubbar osv. Känner mig betydligt tryggare här än vad jag gjorde i Sverige.

Med det sagt så sker mycket av det kriminella i det dolda och påverkar inte "vanliga" människor i samma utsträckning som det gör i exempelvis just Sverige. I alla fall inte när det gäller våldsbrott, stölder eller rån. Korruption i det offentliga är en annan historia.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3276970

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback