• 1
  • 2
2020-04-03, 13:51
Medlem
Kamalas avatar
Coronapandemin har orsakat ganska mycket dötid på mitt kontor, vilket resulterat i ännu mera slösurfande än vanligt, och som ett led i detta hittade jag tråden om "Magmys-Micke", blev därigenom medveten om Chris Chans existens och hittade wikin som gjorts om honom. Har även skummat igenom FB-trådarna om Martin "Klimpen" Ilious och sexgalningen Herkko Siponens youtube-kanaler. Lennart Bladh-tråden vågade jag inte börja fördjupa mig i då den är flera tusen sidor lång.

Det som slår mig är det fantastiska engagemang som de här personerna/fenomenen tycks väcka hos människor. Chris Chan-wikin måste ha tagit hundratals timmar att skriva, för att inte tala om de år av intensivt följande det måste ha krävts för att få fram allt material.
Flera användare på Flashback verkar känna "Magmys-Micke" bättre än jag känner min fru, åtminstone vad gäller detaljkunskap/trivia. Det verkar inte vara ovanligt att följa den här typen av "dårar" i åratal, titta på varenda video de lägger upp, söka information om dem via alla tillgängliga kanaler, diskutera på forum och utöva trollverksamhet gentemot objekten.

Min fråga är: är detta (dvs. det intensiva följandet) ett nytt fenomen som uppstått i.o.m. att sociala medier blivit vardag, eller bara en vidareutveckling av allmänmänskligt beteende? Jag är själv från landet och här har det alltid skvallrats om byfånar och original, men nivån är nog en helt annan än den som man ser på internet.
Är det just anonymiteten och avståndet man får på nätet som aggregerar beteendet?

Har tittat lite på "källmaterialet", dvs. Mickes, Chris, Herkkos osv. videon, och visst är det speciella typer men tycker ändå det material de producerar inte är hälften så intressant som de (ofta väldigt intelligenta och djuplodande) analyser och kommentarer som deras hardcore-följare levererar.

Känner du igen dig själv som en hardcore-följare/troll? Hur ser du på det här fenomenet?
Det verkar som att de youtubers/sociala medier-personligheter som får mest sådana här följare är just byfånarna/dårarna, följer du också "vettiga" youtubers eller är det endast blådårar som gäller? Hur mycket tid lägger du ungefär på att följa? Diskuterar du eller håller på med aktivt trollande också eller tittar du bara?
Vad är det som drar dig till dessa personers videon?

Lite länkar:
https://sonichu.com/cwcki/ - Chris Chan
(FB) Magmys med Micke - tråden utan hot! - Magmys-Micke
(FB) Den gemytliga Herkko Siponen och sexskolan - Herkko Siponen
(FB) Bert sändes för över 20 år sedan, klimpen försöker än idag tjäna pengar på den - Klimpen
Citera
2020-04-03, 17:02
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Youtubers
/Moderator
Citera
2020-04-05, 18:34
Medlem
Harrihaffis avatar
Mitt intresse på youtube har gått från kanal till kanal. Har väl tappat intresset för de flesta eftersom mina intressen har skiftat. Så kan väl inte påstå att jag tillhör gruppen som kallas hardcore följare.
Citera
2020-04-14, 21:06
Medlem
taamids avatar
Jag är skyldig till att följa en himla massa udda typer.

Har alltid varit intresserad av subkulturer. MC-gäng, allsköns musik, extremsporter, AFA, nazister och så vidare. Jag blev medlem på Vaken månaden den sidan drog igång. Samlar på både prylar och intressanta ovidkommande fakta. Sällan podden Snedtänkt tar upp saker som är främmande för mig.

100 höjdare med Filip och Fredrik, när de reste land och rike runt och mötte sköna knäppgökar är bland det mest givande jag sett.

Runt millennieskiftet upptäckte jag att många konstiga typer skrev öppet på nätet, bloggade och hängde i kommentarsfält. Första Facebookgruppen jag startade var tillägnad en kvinna i Aftonbladets kommentarsfält som höll långa monologer om Britney Spears pappa, under sportsektionen. Hon anklagade alla som skrev, för att vara i maskopi med honom och förfölja henne.

Jag följer dessa karaktärer istället för att se på film, dokusåpor och hålla koll på riktiga kändisar. Det kan ta mig flera år notera en sån som Justin Bieber och jag är osäker på om jag i skrivande stund hört en låt med honom.

Det jag roas av är inte så mycket inläggen i sig, utan vad som försiggår inne i huvudet på en sån som Magmysmicke. Hur hans världsbild är, hur han funkar och hur samhället förhåller sig till honom. Jag tar ofta kontakt med dessa karaktärer.

Blir ju en hel del mongos, men jag är svagast för de som varken har en intellektuell funktionsnedsättning eller lider av psykisk ohälsa.

Ibland är det dock en fördel om det finns diagnoser. Lägg till brottslighet så är nära nog kvoten av mina intressen komplett. Flashbacks bästa tråd på många år, är (FB) Anmälde sitt ex för grova mail/inlägg som hon själv gjort i hans namn (Skellefteå)
Fuska inte. Fråga inte vad den handlar om. Läs från sida ett, läs alla inlägg i hela tråden.
Citera
2020-04-14, 21:36
Medlem
taamids avatar
Missade många frågor.

Trollar jag? Jao, skulle av många defineras så. Oftast bara på den nivå som den jag skriver till kräver och förutsätter. Tror någon blint att den är en häst, blir det block om jag "Det är du inte alls". Jag undviker att uppmuntra det sjuka, jag trollar mer på nivån "Så, berätta mer om hur det kommer sig att du är en häst?" tills jag kan blida mig en uppfattning om vad som förstärker en sjukdomsbild då jag inte vill bidra till det. Utgångsläget är bemöta med respekt och nyfikenhet. Farliga personer undviker jag.
Jag skriver under eget namn och börjar personen kommentera järnet på min Facebookvägg låter jag dem hållas så länge de inte ger sig på mina vänner.

Följer jag även vanliga kändisar? Ja. De som gör saker som intresserar mig. Dessa kontaktar jag sällan. Eller, mer än "vanligt folk" då jag är aktiv på många sociala medier, jag gratulerar till guldmedaljer och tackar för en prestation i kommentarsfält men jag skickar inte DM till Charlotte Kalla.

Vad får jag ut av det? Vara hobbyetnolog, eller hobbysocialantropolog, utan att behöva resa till en stam eller gå med i en sekt. Jag lär mig mer om hur outsiders fungerar. Jag blir underhållen och engagerad, men kan gå på fest med mina vänner och vara offline så det förblir en fritidssysselsättning där jag själv sätter gränserna. Att missa bästa liven eller värsta dramat, det får jag ta då alternativet är bli uppslukad så det påverkar mig negativt. Det där hade jag svårt för förut. Jag kunde trycka på UPPDATERA i en forumstråd tills jag somnade ifrån den och komma till jobbet dagen därpå efter tre timmars sömn, för en 10-12 år sedan. Idag vet jag att det inte är hållbart. Vissa saker måste jag missa för att inte gå miste om viktigare saker.
Citera
2020-04-14, 21:41
Medlem
ArgusOnes avatar
Följer en del kanaler på tuben, men inga särskilt märkliga. Inte hört talas om de du lister, men vet att det fanns en tråd om någon halvhysterisk, alkoholiserad kärring som hade någon sejour i Spanien, typ Mallorca eller liknande och som hotade folk och särskilt sitt ex tror jag på hennes tuben-tagningar.

DEn var nästan sjukt underhållande. Någon som vet vilken toka jag menar?

Annars verkar ju han den där Rask kunna bjuda på en del underhållning.
Citera
2020-04-15, 01:57
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Följer en del kanaler på tuben, men inga särskilt märkliga. Inte hört talas om de du lister, men vet att det fanns en tråd om någon halvhysterisk, alkoholiserad kärring som hade någon sejour i Spanien, typ Mallorca eller liknande och som hotade folk och särskilt sitt ex tror jag på hennes tuben-tagningar.

Ringer ingen klocka.

Rask är inte "udda" i min värld nu när jag senaste veckorna kollat igen de stora som för mig innan var okända.

Han verkar ganska vänlig men med hårt skal. Normalbegåvad på sin höjd, kärleksfull och genuin överlag. Dramasökande såklart.

Förutom att han blev groovtrollad av ett mongo (Magmysmicke) har jag ingen koll om skiten som påstås om honom stämmer, jag tycker snarare den skit som skrivs inte alls fångar hans essens. Han har inget spännande att säga just mig, men jag underskattar inte att han kan nå sin målgrupp när han är öppen och sårbar.

Att så gott som alla med 150 000 följare på svenska YouTube har en drivkraft och talang vi övriga 10 mille minus 150 pers saknade från 2015 är väl inget att diskutera.
Citera
2020-04-15, 02:07
Medlem
taamids avatar
Finns sk "normies" som är intressanta utöver att ca 150 pers nått 150 k följare.

Som subkultur är såklart de flesta intressanta.

Som extremt fenomen är få. Tova. Genom vara mest normie ever med skavanker och 418 000 subs! På en helt svensk kanal från flickrummet i en kranskommun. https://www.youtube.com/channel/UCmB...pjft0y_-1HRC0Q
Hon kan vara mest kända svenska doldis ever. En riktig generationsdelare. Det är spännande i sak, som fasen.
Citera
2020-04-15, 02:20
Medlem
taamids avatar
De få jag så här långt stött på med dessa svindlande antal subs, skulle jag nog sätta i ligan "din mamma kan ha sett"

Therese Lindgren följs av över 1 mille svenskar.
https://www.youtube.com/channel/UCmB...pjft0y_-1HRC0Q fast många "VEM?"
Å andra sidan - var minsta lilla uppmärksam har du sett henne i reklamer. Som "Försvarsmakten" där hon "Får man ha med mobilen?!"
Citera
2020-05-10, 19:05
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne

Lidija Manfredi, numera på landsflykt i Serbien. Där blir hon nog sittandes tills nån preskriberingstid går ut om några år:
(FB) Ännu ett psykfall på youtube. Lidija Manfredi
Citera
2020-05-11, 21:23
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Lidija Manfredi, numera på landsflykt i Serbien. Där blir hon nog sittandes tills nån preskriberingstid går ut om några år:
(FB) Ännu ett psykfall på youtube. Lidija Manfredi
Jaha hoooon!

Jag tolkar inte tråden som att jag ska ge konkreta tips på vilka jag följer, men vill någon ha tips på hur jag funnit udda fåglar?
Citera
2020-10-30, 18:16
Medlem
Ni verkar ha bra koll på olika Youtubes. Jag letar nämligen efter en mamma som hänger ut sitt privatliv och ohämmat lägger ut ljudklipp från i princip alla hon möter. Jag har hört att det ska finnas en sådan mamma och blev lite nyfiken. Du råkar inte känna till något konto som passar in på detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in