2020-11-03, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för länken, Inspiratoeren

Här några snabba reflektioner (med mina fetningar i tidningstexten):

Fast så här lät det hos Skavlan:

Mycket märkligt påstående... Och bortsett från att Greta själv inte flyger eller äter kött så uppvisar hon mycket annat "unsustainable" beteende - som t.ex. att åka med kolkraftsladdade elbilar.

Själv skulle jag snarare säga att man kan vara mer eller mindre "sustainable". Man behöver nog en helt del svart-vitt-tänkande för att tro att det är antingen/eller.

Eller också har hon bara lyssnat på Svante

Hon erkänner alltså att det är ett skådespeleri Det där med att publiken på FN hade stulit hennes barndom var alltså inte sant

Goda nyheter, Inspiratoeren! Greta var inte alls arg på er när ni kritiserade hennes hantering av FFF-demonstrationerna. Tänk att du kunde missförstå henne så mycket

Nej, och om CO2-utsläppen måste ner till noll redan nu så är det inte heller hållbart att leva som Greta gör.

Greta har nog aldrig hört talas om t.ex. utmattningsdepressioner eller bipolaritet.

*
Det är också lite intressant att de valt ett äldre (ca 1 år?) foto av Greta som illustration. De gör ju ofta det i medierna. Är de rädda för läsarnas reaktion, om de skulle se hur härjad hon har blivit?
Om CO2 utsläppen skall ned till noll så behöver allt organiskt liv upphöra. Greta vill således i förlängningen att jorden skall bli som månen?
Eller skolkade hon från biologi, kemi och fysikklasserna i skolan?
2020-11-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Inspiratoeren, jag antar att du har träffat Luisa Neubauer.

Det skulle vara intressant att höra din bild. Det är ju många som kallat henne för Gretas "handler". Har ett svagt minne av att du i våras var lite kritiskt mot den tyska gruppen, att de undanhöll information eller vad det nu var.

Vet du för övrigt om FFF:s medlemmar generellt avstår från att flyga och är veganer eller om det är just Greta som är "sustainable"? Har läst att Luisa fått mycket kritik för sin livsstil. Det gäller ju f.ö. många av Gretas andra fans, som inte heller lever som de lär (som Greta lär).
Får nog säga, att det händer att Greta fastnar i en alternativ verklighet, alternativt går så in i sitt skådespel att hon tror att det är på riktigt, alternativt vinklar som en ren marknadsföring!

Eller så har hon helt enkelt svårt att erkänna att hon kan bli arg. Det är normalt att reagera onormalt i en onormal situation, säger ofta vi som verkat eller verkar i psykiatrin. Gretas självsvält är just en sådan onormal situation!

Kan även vara ett rent debattknep av Greta riktat Trump, som ju hårt anklagat henne för, att ha större problem med sina aggressioner.

Eller så är det bara helt vanligt, men mycket skickligt skådespel av Greta, som är så pass duktig i drama, att hon kan bära masken som en del av sitt eget ansikte. Detta gör att man kan aldrig vara säker på, när Greta är sig själv, och när Greta spelar drama! Det gillar hon. Både Greta och Svante gillar att retas ibland.

Både av vad Greta sa och gjorde, är det uppenbart att hon blev rejält arg, när vi kritiserade Bristol-demonstrationen. Detsamma gäller när Greta blev rejält arg, när vi påpekade att flera ville faktiskt följa med henne på hennes allra första demonstration vid riksdagen, och att hon inte alls hade behövt sitta ensam vid starten, och att hon körde med en falsk uppgift, när hon sa att ingen annan var intresserad av att då komma. Spelet om myten och verkligheten! Så Greta kan tända till rejält.

Jag känner bäst till Stockholmsgruppen av FFF, och där är det en mycket stor majoritet av veganer, nästan alla där är veganer. De allra flesta av dem som är med i FFF Sweden avstår från att flyga, vad jag har hört.

Louisa flyger vad jag vet, i motsats till Greta, vilket hon alltså kritiseras för. Observera dock, att Greta i den nya intervjun säger, att hon skulle få mycket mera gjort som klimataktivist om hon flög, men att hon vill vara ett gott föredöme. Tidigare har Greta sagt, att hon flyger inte, med undantag för en nödsituation.

Det är helt riktigt att jag upprepade gånger bestämt kritiserat omfattande och allvarliga informationsförluster i FFF. Det har för FFF Germany delvis handlar om, att vi inte alltid fått insyn i deras diskussioner, och att vissa av deras aktioner inte samordnats, som de borde ha gjorts. Mycket handlar om avsaknaden av ett effektivt administrativt stödsystem, vilket gjort att viktiga meddelanden så ofta kommer bort. Detta har jag ofta bett Greta att åtgärda, då det är ett betydande säkerhetsproblem för FFF.

När t ex Greta verkligen behövde en båt från USA, försökte det unga paret på katamaranen gång på gång meddela Greta att de kunde hjälpa henne med resan, men deras viktiga meddelanden kom bort eller sågs ej av Greta. Till slut av ren tur fick de tag på en kompis till Greta, som kunde förmedla kontakt. Så Gretas tillbakaresa hängde i en verkligt tunn tråd. Givetvis alldeles på tok för improviserat! Greta litar för mycket på, att hon ska ha tur och landa på fötterna.

Just nu har Greta och jag en diskussion om hon ska stödja en demokratisk senatskandidat i valet i USA.

Mera om Louisa senare. Har uppmanat Greta att börja äta bananer, hummus och avokados igen, som hon tycker om och verkligen behöver få i sig.
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-11-03 kl. 13:32.
2020-11-03, 13:51
Medlem
Giant Squids avatar
Tänk att det bara är två år sedan Greta grundade FFF, och hur global organisationen blivit. Det är tur att FFF inte är toppstyrt utan att varje avdelning kan agera lite efter egen hand. Lite som terrorceller är uppbyggd, det har visat sig vara en mycket effektiv strategi.
Greta har en stående inbjudan till ryska duman och Putin vände ganska markant i slutet på förra året ang, sin klimatpolicy. När dom skrev under parisavtalet så passade Putin på att skicka en känga till Trump och USA, rent geopolitiskt så stärker detta rysslands förhandlingsposition inom bla, EU.
Gretas FFF hade små minidemos i ryssland representerade i 12 städer från Archangelsk till Vladivostok under den globala strejken. Demonstrationsreglerna är ju hårda i Ryssland men det har ju skett en tydlig attitydförändring ang, klimatkrisen där.

En stor grupp som det talas lite om och som Greta och FFF borde lyfta mer är ju ursprungsbefolkningarna i ryssland. Det finns ca, 180 olika urfolksstammar men bara ca, 40 är erkända av staten. Dom har samma problem som urfolken i Amazonas med rasande bränder på taigan och rovdrift med miljöförstöring till följd. Hoppas att Greta och FFF lyckas få deras röst hört och att FFF kan att organisera ursprungbefolkningarna världen över till en stark röst.

Unga Inuiter i Kanada deltog i den globala fredagsstrejken, samt även FFF avdelniningen i Nuuk på Grönland. Det finns mycket att göra där. Kanske skulle passa Greta med en arktisk polarturne nu när den globala uppvärmingen öppnar upp för rovdrift på naturtillgångar i denna tidigare orörda miljö. Kanske BBC kan sponsra med en isbrytare?
2020-11-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tänk att det bara är två år sedan Greta grundade FFF, och hur global organisationen blivit. Det är tur att FFF inte är toppstyrt utan att varje avdelning kan agera lite efter egen hand. Lite som terrorceller är uppbyggd, det har visat sig vara en mycket effektiv strategi.
Greta har en stående inbjudan till ryska duman och Putin vände ganska markant i slutet på förra året ang, sin klimatpolicy. När dom skrev under parisavtalet så passade Putin på att skicka en känga till Trump och USA, rent geopolitiskt så stärker detta rysslands förhandlingsposition inom bla, EU.
Gretas FFF hade små minidemos i ryssland representerade i 12 städer från Archangelsk till Vladivostok under den globala strejken. Demonstrationsreglerna är ju hårda i Ryssland men det har ju skett en tydlig attitydförändring ang, klimatkrisen där.

En stor grupp som det talas lite om och som Greta och FFF borde lyfta mer är ju ursprungsbefolkningarna i ryssland. Det finns ca, 180 olika urfolksstammar men bara ca, 40 är erkända av staten. Dom har samma problem som urfolken i Amazonas med rasande bränder på taigan och rovdrift med miljöförstöring till följd. Hoppas att Greta och FFF lyckas få deras röst hört och att FFF kan att organisera ursprungbefolkningarna världen över till en stark röst.

Unga Inuiter i Kanada deltog i den globala fredagsstrejken, samt även FFF avdelniningen i Nuuk på Grönland. Det finns mycket att göra där. Kanske skulle passa Greta med en arktisk polarturne nu när den globala uppvärmingen öppnar upp för rovdrift på naturtillgångar i denna tidigare orörda miljö. Kanske BBC kan sponsra med en isbrytare?
Bra synpunkter och idéer! Greta har faktiskt tidigare uttryckt intresse för en polarturne, hon skulle gärna vilja få se den vackra naturen däruppe.

Numera suckar dock Greta och undrar om hur hon ska kunna gå i skolan, och kunna göra allt möjligt annat samtidigt.

Kanske en sommarturné, kanske kombinerat med distansstudier!?
2020-11-03, 14:02
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Om CO2 utsläppen skall ned till noll så behöver allt organiskt liv upphöra. Greta vill således i förlängningen att jorden skall bli som månen?
Eller skolkade hon från biologi, kemi och fysikklasserna i skolan?

Nja, det hon menar är ju utsläppsbalansen. Nollutsläpp är inte att sluta andas, utan vara en del av ekvationen "utsläpp av koldioxid - bindning av koldioxid = 0". Så där ser jag ingen större anledning att kritisera Greta.

Men å andra sidan... så länge Greta färdas i kolkfraftsdrivna elbilar så är hennes nollutsläppsvurm bara skådespeleri. Så länge Greta har sina hundar (som äter animaliska proteiner) så är hennes veganism bara ett skådespeleri. Så länge Greta bor där hon bor (svindyr lägenhet på Kungsholmen, 134 kvm, energiprestanda nivå 3) så är snacket om hållbarhet från Gretas sida bara ett skådespeleri.

Ett lösamt skådespeleri. Ser att Svante blivit huvudman(?) för två (nya?) bolag som ska ta hand om Gretas inkomster. Nej, Greta får ju inget. Det stannar i bolagen...
2020-11-03, 14:09
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Både av vad Greta sa och gjorde, är det uppenbart att hon blev rejält arg, när vi kritiserade Bristol-demonstrationen. Detsamma gäller när Greta blev rejält arg, när vi påpekade att flera ville faktiskt följa med henne på hennes allra första demonstration vid riksdagen, och att hon inte alls hade behövt sitta ensam vid starten, och att hon körde med en falsk uppgift, när hon sa att ingen annan var intresserad av att då komma. Spelet om myten och verkligheten! Så Greta kan tända till rejält.

Kliar mig i huvudet och undrar varför du skriver det du skriver. Du ifrågasätter inte Gretas påståenden om klimat eller hållbar livsstil. Varför ifrågasätter du hennes påståenden om att bli arg? Har du något bevis för att det inte är ett skådespel?
2020-11-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Kliar mig i huvudet och undrar varför du skriver det du skriver. Du ifrågasätter inte Gretas påståenden om klimat eller hållbar livsstil. Varför ifrågasätter du hennes påståenden om att bli arg? Har du något bevis för att det inte är ett skådespel?
Det har jag verkligen, när det gäller de två ovan beskrivna tillfällena, när vi särskilt kritiserade Greta. Även om jag berättar rätt mycket, måste dock vissa saker vara bara mellan Greta och mej. Annars skadar jag förtroendet mellan oss och försvårar även framtida diskussioner mellan oss. Alla behöver inte veta allt, säger Greta! Håller med henne.
2020-11-03, 14:24
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Det har jag verkligen, när det gäller de två ovan beskrivna tillfällena, när vi särskilt kritiserade Greta. Även om jag berättar rätt mycket, måste dock vissa saker vara bara mellan Greta och mej. Annars skadar jag förtroendet mellan oss och försvårar även framtida diskussioner mellan oss. Alla behöver inte veta allt, säger Greta! Håller med henne.

OK, då har du alltså inga bevis, bara egna tyckanden och din egen övertygelse/önskan om att du tolkar Greta rätt. :-)
2020-11-03, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
OK, då har du alltså inga bevis, bara egna tyckanden och din egen övertygelse/önskan om att du tolkar Greta rätt. :-)
Här har jag bevis, men det vore fel mot Greta att dela dessa bevis. Om Greta vill själv berätta om vad som hände, är det en annan sak. Så länge hon är här tyst, är även jag tyst.
2020-11-03, 14:39
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Här har jag bevis, men det vore fel mot Greta att dela dessa bevis. Om Greta vill själv berätta om vad som hände, är det en annan sak. Så länge hon är här tyst, är även jag tyst.

Det betyder att om man väljer att tro på Greta som säger att hon nästan aldrig blir arg - så är det detta som gäller. Min erfarenhet av folk med Asperger är att många är väldigt noga med sanningen, så som de uppfattar den. Och eftersom Greta vet vad som rör sig i hennes huvud så borde det vara hennes ord som gäller och det är nog inte din plats att ifrågasätta Greta vad gäller det hon tänker i sitt huvud.

Man kan ifrågasätta Gretas vetenskapliga fakta, man kan ifrågasätta hennes livsstil, men det finns en sak man inte bör ifrågasätta: det som Greta säger om vad och hur hon tänker.
2020-11-03, 14:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Har du visat Greta det du skriver här?
2020-11-03, 14:41
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Men Greta älskar att lära sig nya saker, så jag tror det är annorlunda för henne.

Skola är inte samma sak som att (bara) lära sig. Skolan innebär även rutiner och krav och tråkiga inlärningsuppgifter som inte alltid tangerar ens intresseområden.

Men visst: lärorika resor kan ju alltid vara kul för Greta. :-)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in