Citat:
Margaretha Skantze hade en lång, riktigt underlig artikel om Blodbadet i SvD häromdagen: jag läste den i print på biblioteket. Hon nämner inte Harrison direkt tror jag, men polemiserar mot honom och hela den traditionella synen på dramat. Enligt Skantze ska Blodbadet ses som en del i maktkampen mellan Kalmarunionen och Hansan. Kristian och de danska kungarna försökte modigt och långsiktigt knäcka Hansan och då måste man ju också knäcka en del ägg till den fina omeletten, nämligen den korkade och kortsynta svenska högadeln och några biskopar. Ja, Sverige borde villigt ha förlitat sig på de danska kungarna och accepterat att låta sig sjunka ner till ett danskt lydrike liksom Norge, tycker Skantze (hela frågan om det berättigade i den svenska strävan efter ett fritt och eget land är frånvarande i hennes text, men implicit ser hon den som kattskit).Antar att du menar artikeln i SvD? Läste den precis och det verkar rätt övertygande.
Skantze anser dessutom att maktkampen i norra Europa, eller i hela Europa, vid denna tid, var fjärrstyrd av bankirkungen Jakob Fugger, och förvånas över att denna vinkel inte har fått mer genomslag i populärhistoriens bild av 1500-talet. Hon utmålar Fugger som den osynlige kejsaren vid denna tid, en man med både kungar, påvar och tysk-romerske kejsaren som sina marionetter. Detta är inte bara ett lustigt exempel på "great man theory" i nutida historieforskning, Skantze verkar dessutom missa att denna bild av Fugger hamnar obehagligt nära den gamla bilden av "de rika bankjudarna som dirigerar allting från bakom scenen". Nu tror jag inte familjen Fugger var judar, men själva tänket är väldigt likartat och det kan nog vara en orsak till att man inte lyfter fram den vinkeln speciellt.
Skantze påstår sig omvärdera Stockholms Blodbad, men hon ifrågasätter egentligen inte alls att händelserna ägde rum - att runt 80 pers avrättades intygas ju också av självaste chefsbödeln Jürgen Homuth - eller att Kristian II aktivt var med på noterna, hon verkar helt enkelt se kvantiteten och avsikten att topphugga en stor del av det svenska samhällets elit som lappri. Blodbadet var dock planlagt flera år i förväg (!) och hade inget alls med konflikterna kring Gustav Trolle eller Sten Sture d.y. att göra, påstår hon.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-11-18 kl. 12:41.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-11-18 kl. 12:41.