Citat:
Det är fullt möjligt att män har psykiska egenskaper som bidrar till deras prestationer i tävlingssammanhang. Egenskaper som varken har med muskelstyrka, kardiovaskulär kapacitet eller kognitiv förmåga att göra. Det är t. o. m. så att skillnaderna i sporter (?) som schack är närapå omöjliga att förklara utan trötta och synnerligen motbevisade feministiska fantasier, om man inte utgår från den hypotesen.Precis, det säger ingenting om män som grupp nej, därför är det helt fel att diskutera schack i samma forum som man diskuterar fysiska sporter.
Att män som grupp är fysiskt starkare än kvinnor och utövar sport i högre grad är det nog ingen som säger emot.
Och att vi skulle ha könslös idrott är en fullkomligt idiotisk idé eftersom förutsättningarna rent fysiskt är olika, och som du själv skriver skulle inte en kvinna ha en chans mot en idrottande man, givet att träningen är likvärdig. Det blir överhuvudtaget ingen tävling, så vad skulle poängen vara för kvinnor att ställa upp?
Om du inte gillar att se annat än de absoluta proffsen idrotta kan du väl hålla dig till att titta på de tävlingarna, så är det utagerat.
Att män som grupp är fysiskt starkare än kvinnor och utövar sport i högre grad är det nog ingen som säger emot.
Och att vi skulle ha könslös idrott är en fullkomligt idiotisk idé eftersom förutsättningarna rent fysiskt är olika, och som du själv skriver skulle inte en kvinna ha en chans mot en idrottande man, givet att träningen är likvärdig. Det blir överhuvudtaget ingen tävling, så vad skulle poängen vara för kvinnor att ställa upp?
Om du inte gillar att se annat än de absoluta proffsen idrotta kan du väl hålla dig till att titta på de tävlingarna, så är det utagerat.
En annan möjlighet är att mäns större spridning i egenskaper, vilken man ser i nästan allt, gör att den bästa bråkdelen, som av naturliga skäl blir den som mest intresserar sig för och engagerar sig i en sport, är bättre än motsvarande bråkdel kvinnor, även om egenskapens genomsnitt är det samma för båda kön.
Jag är för blandad idrott i allt helt enkelt därför att en idrottares kön inte intresserar mig, det skulle höja kvalitén på publikidrott, och den här diskussionen skulle ses som precis så irrelevant den faktiskt är. Men, som sagt, det skulle drabba kvinnliga idrottare hårt, och det vore ju ett minus.
Och ja, jag tittar helst på elitidrott, och bemödar mig inte ens med att låtsas att t. ex. dam-VM i fotboll är lika intressant (vilket ju verkar ha blivit ett mode på senaste).