Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-11-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Precis, det säger ingenting om män som grupp nej, därför är det helt fel att diskutera schack i samma forum som man diskuterar fysiska sporter.
Att män som grupp är fysiskt starkare än kvinnor och utövar sport i högre grad är det nog ingen som säger emot.

Och att vi skulle ha könslös idrott är en fullkomligt idiotisk idé eftersom förutsättningarna rent fysiskt är olika, och som du själv skriver skulle inte en kvinna ha en chans mot en idrottande man, givet att träningen är likvärdig. Det blir överhuvudtaget ingen tävling, så vad skulle poängen vara för kvinnor att ställa upp?
Om du inte gillar att se annat än de absoluta proffsen idrotta kan du väl hålla dig till att titta på de tävlingarna, så är det utagerat.
Det är fullt möjligt att män har psykiska egenskaper som bidrar till deras prestationer i tävlingssammanhang. Egenskaper som varken har med muskelstyrka, kardiovaskulär kapacitet eller kognitiv förmåga att göra. Det är t. o. m. så att skillnaderna i sporter (?) som schack är närapå omöjliga att förklara utan trötta och synnerligen motbevisade feministiska fantasier, om man inte utgår från den hypotesen.

En annan möjlighet är att mäns större spridning i egenskaper, vilken man ser i nästan allt, gör att den bästa bråkdelen, som av naturliga skäl blir den som mest intresserar sig för och engagerar sig i en sport, är bättre än motsvarande bråkdel kvinnor, även om egenskapens genomsnitt är det samma för båda kön.

Jag är för blandad idrott i allt helt enkelt därför att en idrottares kön inte intresserar mig, det skulle höja kvalitén på publikidrott, och den här diskussionen skulle ses som precis så irrelevant den faktiskt är. Men, som sagt, det skulle drabba kvinnliga idrottare hårt, och det vore ju ett minus.

Och ja, jag tittar helst på elitidrott, och bemödar mig inte ens med att låtsas att t. ex. dam-VM i fotboll är lika intressant (vilket ju verkar ha blivit ett mode på senaste).
Citera
2020-11-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, men jag menar naturligtvis att kvinnor kan mäta sig med män om könsfördelningen vore jämnare (t ex 60 M/ 40 F) i de icke fysiskt krävande sporter där män för närvarande dominerar numerärt. T ex ultramaraton, poker, schack, rally, e-sport. Kommer det in fler kvinnliga tävlande i dessa sportgrenar, då är chansen att fler än ”enstaka” kvinnor som vinner stor.
Ah. Din hypotes är alltså att män med fallenhet för en sport också främst söker sig till den (de bästa prestationerna påverkas inte av ökat antal utövare), medan framförallt de sämre kvinnorna söker sig till en sport (det finns ett gömt antal med i genomsnitt större talang bland de icke utövande). Det vore hyfsat stick i stäv med alla tänkbara observationer, och något jag inte tror ens lite på.

Citat:
Andelen män än kvinnor är faktiskt större i ultramaraton-löpning. På sträckor över 50 miles är andelen kvinnor endast 25 %, så det är inte så konstigt att kvinnor vinner färre gånger än män. Men notera att under de senaste åren i Ultramaraton Badwater har kvinnornas bästa tid i snitt blivit kortare och närmat sig de manliga vinnartiderna. Förra året fick den kvinnliga vinnaren Patrycja Bereznowska en fenomenal tid på 24:13:24, ca fyra minuter kortare än Pam Reeds och även kortare tid än vad flera av tidigare manliga vinnare fick. (källa)
Jo, det är en gammal hypotes att förbättringen i damernas ultramaraton-tider skulle hålla i sig linjärt tills de gick om herrarna (mot slutet av 90-talet, om jag minns rätt). Den håller dock inte. Det är också att förvänta, att om t. ex. ett kulturellt hinder avlägsnas ökar intresse och prestationer inom en sport initialt, men saktar av när det snarare är fysiken som hindrar.

Citat:
Om kvinnor skulle sakna tävlingsinstinkt och förmåga att snöa in, då skulle damidrott överhuvudtaget inte existera. Inte heller skulle unga tjejer vara ambitiösa i skolan och fokusera på sina studier för att få höga betyg.
Du inser att "män har större benägenhet för X" och "kvinnor saknar X" inte är synonymer, va? Skolan är ett helt annat kapitel, och det är inte tävlingsinstinkt som driver flickors prestationer där.

Citat:
Graviditet, föräldraledighet, skötsel av hem och barn samt uppassning av lat make gör att kvinnor får ge upp sitt nördande i sina hobbies. De har helt enkelt inte tid och ork till det. Det har däremot alla socialt efterblivna incels som bor hemma hos sina uppoffrande mammor. De kan sitta hemma nästan dygnet runt och öva på schacköppningar, spela WoW, memorera alla ord inför Scrabble-VM osv.
Gäsp. Att snöa in på feminist-myter verkar du dock ha tid och energi över för...
Män och kvinnor i Sverige jobbar nästan exakt lika mycket, när man lägger ihop hushålls- och förvärvsarbete. I övrigt menar du alltså att världens samlade idrottselit är en samling hemmaboende incels, som bara har sin mamma att tacka för karriären? På allvar?

Citat:
På det här forumet nästan tävlar de briljanta FB-gossarna med varandra vem som bäst kan ringakta kvinnor och nedvärdera deras insatser. Läs deras inlägg så kanske du förstår vad jag menar.
Jag är läskunnig, och det skrivs mycket dravel här, absolut. Förmodligen övervägande av män, dessutom. Men, som det så fint heter, som man ropar får man svar...
Citera
2020-11-18, 18:08
Medlem
Citat:
Bästa klättrare i världen:

https://www.redbull.com/za-en/best-c...s-in-the-world

3 av de 11 tillhör det ”svaga könet”.
Här är en del av anledningen till att du stöter på kritik i den här tråden: du googlar lite hejvilt utan att förstå dig på vad dina källor säger. Jag har händelsevis professionell erfarenhet av att instruera klipp- och sportklättring.

Sidan du länkar till är sammanställd av Red Bull, som vanligt enbart i marknadsföringssyfte, och listan är blandad mellan olika klätterdiscipliner. Klättring är ungefär lika varierande som bilsport. Det är lite som om du försöker bevisa att Sebastian Vettel (F1) minsann är en bättre förare än Carlos Sainz (WRC), eftersom hans medelhastighet är så mycket högre - äpplen och päron.

Som ett axplock ur den listan klättrare kan nämnas att bouldering och sportklättring är tävlingsdiscipliner beroende av fysiska prestationer. Klättrare #1, 2, 4, 5, 8 och 10 hör dit, av vilka 4 och 10 är kvinnor. Som största prestationer nämns om #4 att hon klättrat en 9a+, vilket vid den svårighetsgraden är ljusår från en 9c, som #1 har klarat. Om #10 sägs att hon klättrat de svåraste leder som gjorts av en kvinna (well, duh). Om den sista kvinnan, #7, sägs att hon gjort förstabestigningen av Mora Mora på Madagaskar, vilken med ett krux på 8c inte är någon större bedrift i sportklättertermer, och som big wall / multi-pitch bleknar i jämförelse med vad #3 och #11 har gjort (#6 klänger på byggnader, vilket inte är en disciplin inom klättring alls). #3, #6, #7 och #11 klättrar f. ö. generellt inte som tävling överhuvudtaget.

Den listan är som om jag skulle posta mina favoriter inom motorsport. Man får absolut hävda att Tony Rickardsson var en större talang än Ayrton Senna, men man kan inte jämföra deras sportresultat. Och faktum kvarstår, precis som jag förklarat tidigare i tråden, att ja, damerna inom klättring är mer jämförbara med herrarna än i många andra sporter, men nej, de presterar ändå inte i närheten lika bra, varken i topp eller genomsnitt.

Nu bör ju på förekommen anledning påpekas, att ingen klättrare (av vare sig snopp- eller snipp-variant) skulle få för sig att ringakta förmågan hos någon som Sasha DiGiulian (eller Lynn Hill, på min tid). De är vansinnigt bra. Precis lika lite som någon skulle sätta pengar på att en kvinna skulle stå för t. ex. ett nytt rekord inom någon form av klättring.

Förmåga att ta till sig verkligheten betyder inte att man ringaktar den.
Citera
2020-11-18, 20:16
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det är oerhört svårt för både män och kvinnor att acceptera att någon är intelligentare än man själv är. Det här vet man från forskning. Vi köper att någon är bättre än oss så länge vi tror att vi hade uppnått samma resultat om lagt ner lika mycket tid.
Men att någon är född smartare, och kommer alltid att förbli intelligentare vad vi än gör tar vi människor inte gärna in. Det gäller både män och kvinnor. Det syns bara så tydligt när just feministerna som en hel grupp förnekar verkligheten.
Citera
2020-11-18, 22:12
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det är oerhört svårt för både män och kvinnor att acceptera att någon är intelligentare än man själv är. Det här vet man från forskning. Vi köper att någon är bättre än oss så länge vi tror att vi hade uppnått samma resultat om lagt ner lika mycket tid.
Men att någon är född smartare, och kommer alltid att förbli intelligentare vad vi än gör tar vi människor inte gärna in. Det gäller både män och kvinnor. Det syns bara så tydligt när just feministerna som en hel grupp förnekar verkligheten.

Problemet med ditt inlägg här är ju då bara att män som grupp inte är födda "smartare" än kvinnor är som grupp.
Dessutom är så kallad smarthet ett begrepp påhittat av människor, ramarna för intelligens sattes för längesen, av män, för män. Begreppet intelligens är således baserat på mäns intresseområden.

Till syvende och sist kokar det ner till att överleva. I naturen bryr sig ingen om vem som spelar schack bäst.
Citera
2020-11-18, 22:50
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Problemet med ditt inlägg här är ju då bara att män som grupp inte är födda "smartare" än kvinnor är som grupp.
Dessutom är så kallad smarthet ett begrepp påhittat av människor, ramarna för intelligens sattes för längesen, av män, för män. Begreppet intelligens är således baserat på mäns intresseområden.

Till syvende och sist kokar det ner till att överleva. I naturen bryr sig ingen om vem som spelar schack bäst.
Lol. Ja, det var vi män som hittade på att 1 + 1 = 2. Dessutom är det alltid två. Svaret är konstant oavsett om man har sin mens eller vad medsystrarna tycker. vem har hört något så befängt.

Så i naturen spelar det ingen roll vem som kan tänka i flest steg menar du?
Citera
2020-11-19, 17:30
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Den som påstår att vita män är bäst på allt har inte sett svarta män springa.

Där har du rätt, ingen prestationer ska nedvärderas finns inte direkt någon folkgrupp som i stort sett dominerar exakt allt. Men för att göra en liknelse med det du skrev så är det i stort sett bara vita män som dominerar sporter som kräver ren råstyrka.
Citera
2020-11-19, 17:34
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Hur ska man annars ta reda på fakta om man aldrig läser faktaböcker, aldrig googlar efter fakta eller aldrig utbildar sig?
Att klippa och klistra från feminist-formulerade onödiga artiklar som Women Animators är inte att lära sig saker. Det är att indoktrinera eller gå på Fake News. Det finns ingen meningen att du rabblar fem kvinnliga animatörer här på FB som bevis på att kvinnor kan animera, när du inte hört talas om dem, ingen annan hört talas om dem, i ett inlägg som raljerar "kvinnor kan visst animera". Du vet inte ens vad de gjort. Det är att ljuga för att tala klarspråk.

Jag är intresserad av Disney och schack och kan dessa ämnen. Prova att lyssna på mig, jag är duktig på dessa ämnen, du kan lära dig en hel del. Fake News är inte att lära sig. Det är att vara dum som en Trump-anhängare.

Som sagt, jag kommer att googla på alla dina inlägg i framtiden för att se varifrån det du kallar fakta stulits. Så mitt tips är att du avslutar alla dina "faktainlägg" med "jag kan inget om detta, fakta kommer från www.xxx".

Nej, kvinnor kan inte animera, heller.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-19 kl. 17:37.
Citera
2020-11-19, 17:42
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
”Den nuvarande ridsportens dressyrridning är en klassisk ridning som har sin grund i militärens krav på praktisk ridning från 1800-talet fram till militärens "avhästning" under mitten av 1900-talet.” (Källa: Wiki)

Du ser att Dressyr är en MANLIG sportgren, skapad av 100 % utseendefixerade MÄN. Militär är 100 % MANLIGT.

Vilka dominerar i Dressyr idag?
Kvinnor dominerar dressyr idag. Det stod ju tydligt i ett tidigare inlägg. Jag tittar aldrig på dressyr så jag har ingen egen åsikt, det är en fjantig sport för döttrar till miljardärer, och jag är helt ointresserad.

Så dressyr är en sport där kvinnor har en chans att vinna mot män.
Citera
2020-11-19, 18:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kvinnor dominerar dressyr idag. Det stod ju tydligt i ett tidigare inlägg. Jag tittar aldrig på dressyr så jag har ingen egen åsikt, det är en fjantig sport för döttrar till miljardärer, och jag är helt ointresserad.

Så dressyr är en sport där kvinnor har en chans att vinna mot män.
Du kan väl ändå inte kalla guldvinnarna från OS '36 fjantiga? Pollay vann även individuellt.
https://www.alamy.com/stock-photo-eq...109917362.html
Citera
2020-11-19, 19:00
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du kan väl ändå inte kalla guldvinnarna från OS '36 fjantiga? Pollay vann även individuellt.
https://www.alamy.com/stock-photo-eq...109917362.html
Tider det, när riktiga Män var med i OS (ironi).

Här är damernas final 4x100 meter 1936 i Berlin. Om ingen här hört talas om den så beror det på att damfriidrott i OS var ett skämt fram till ca 1960 och dominerades av lebbor, tredje könet, och missfoster.
https://www.youtube.com/watch?v=xKqD_h34V30

Jag sökte filmen efter den vanliga 100meter-finalen men kan inte längre hitta den? Den är riktigt scary och kanske censurerad. Stanisława Walasiewicz kom tvåa, hon hade snopp när hon obducerades efter att ha skjutits ihjäl vid ett rån på 1970-talet. Ordet "Kvinna" är ganska relativt.
Citera
2020-11-19, 19:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Lol. Ja, det var vi män som hittade på att 1 + 1 = 2. Dessutom är det alltid två. Svaret är konstant oavsett om man har sin mens eller vad medsystrarna tycker. vem har hört något så befängt.

Så i naturen spelar det ingen roll vem som kan tänka i flest steg menar du?

Tramsar du eller begrep du verkligen inte?
Om du tror att jag refererar till intelligens som att 1+1=2 då är du mer än lovligt dum. Och om du inte tror det så får jag bortse från ditt inlägg som rena tramset.
Tänk att det aldrig kan bli en nivå värd att hänga i granen här.

Självklart spelar det roll vem som tänker i flest steg, MEN genomsnittsmänniskan klarar av att tänka i tillräckligt många steg för att överleva på ett alldeles utmärkt sätt. Det behövs inte några schackspelarproffshjärnor (vilka för övrigt är FÅ till antalet) för att klara sig bra i de av naturen givna förutsättningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in