• 1
  • 2
2020-12-08, 17:16
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
The decision was confirmed by the International Olympic Committee on Monday

Sky news.

Vad tycker ni om detta? Är breakdance en sport enligt er? Vad blir nästa os gren? Tango?

Är tydligen inget nytt dock..

Citat:
Breakdancing proved a success at the 2018 Youth Olympics in Buenos Aires, Argentina, which was when it was proposed.

Citat:
Speaking about the decision, Logan 'Logistx' Edra, 17, told Sky: "It can resonate with a lot of people because hip-hop culture resonates with a lot of people, hip-hop music resonates with a lot of people.

Jag cringar lite här, OS är endå något så stort och historiskt. Och nu ska det dunkas hip hop medans folk dans battlar mot varandra.
Citera
2020-12-08, 17:29
Medlem
Då kan man lika väl ta med Fia med knuff.
Citera
2020-12-08, 17:40
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det fanns inga andra sporter att välja mellan?

Tråkigt beslut, jag hade sett fram emot skidskyttebackhoppning 2024.
Citera
2020-12-08, 17:51
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Gång är en os-gren.

Ville bara påminna om det.

Om man ger ut olympiska medaljer i att gå då har man liksom med det lagt ribban.
Då kan man inte efter det bli överraskad om t ex breakdance, krypa, spökboll eller nåt annat kommer med
Citera
2020-12-08, 17:54
Medlem
Det beror på hur upplägget ser ut. Om det går ut på att ”brejka/dansa” snyggast så går det bort enligt mig. Om man däremot gör en resultattävling av det, så som att utföra vissa grenar/tricks så kan det väl vara en annan sak - att jämföra med tex simhopp.
Citera
2020-12-08, 18:25
Medlem
ingetbranicks avatar
Äntligen!!!

Eller...nja. Känns som ett desperat försök av OS-pamparna att vara "moderna" och "fräscha" och så blir det skämskudde i stället. Även om det inte är givet att allt ska vara som det alltid har varit så är ändå traditionen viktig för ett OS. Och det ska inte behöva vara nån diskussion om huruvida det är en sport eller ej.
Citera
2020-12-08, 18:31
Medlem
Perversitets avatar
Någon har väl fått för sig att man ska gå tillbaka till OS-barndomens anda. 1912 fanns t.ex. litteratur på OS-programmet, uppdelad i grenarna epik, lyrik och dramatik.
Citera
2020-12-09, 02:40
Medlem
wwrs avatar
Alla squashspelare är rasande.
Citat:
Olympics branded a ‘mockery’ after inclusion of breakdancing for Paris Games

Squash has been lobbying hard, unsuccessfully, for decades to be included at the Olympics. But not even support from tennis star Roger Federer has been able to give squash a look-in.

Before breakdancing, officially named “breaking” beat it, squash has lost out to sports including skateboarding, sport climbing, BMX, surfing, golf and wushu, which the IOC permitted to run in parallel to the official games in Beijing in 2008.
https://amp.theguardian.com/sport/20...or-paris-games

Hade förväntat att fransoserna skulle försöka få med parkour.
Senast redigerad av wwr 2020-12-09 kl. 02:47.
Citera
2020-12-09, 02:48
Medlem
Dofternas avatar
Vågar jag hoppas på electric boogie i OS 2028?
Citera
2020-12-09, 08:25
OS 2024 ska bli mer jämställt och modernt nu med klättring breakdance och skateboard

https://www.dn.se/sport/flera-grenar...rakigt-besked/

Det roliga var innan jag ens läste artikel. Tänkte jag skämtsamt för mig själv ” haha de ska göra det mer modernt , vad ska de göra , lägga till breakdance ” tydligen hade man rätt.

” Målsättningen är att OS i Paris 2024 ska bli det jämlikaste mästerskapet i de olympiska spelens historia med exakt 50 procent män och 50 procent kvinnor bland de aktiva. Det ska också bli det modernaste hittills och locka en yngre publik. Både Internationella olympiska kommittén (IOK) och Sveriges olympiska kommitté (SOK) tror att tillskottet av surfing, klättring, skateboard och breakdance kommer hjälpa.”

Vad tycker ni är skateboard och breakdance värdiga OS sporter , även klättring kommer tillkomma ( något jag ändå känner positivt för)

Vad tycker ni om att det ska vara jämt fördelat 50% män och kvinnor?

Vad tycker ni om att det är viktigt att locka unga med moderna ”sporter ” vad är det för nya sporter 2028 cyber sporter ?
Senast redigerad av Captinhero 2020-12-09 kl. 08:28.
Citera
2020-12-09, 08:33
Medlem
Folk kommer ändå bara att följa de grenar som de är intresserade av och som har deltagare från det egna landet . För de flesta svenskar är väl det friidrott och fotboll.

De som intresserar sig för surfing, klättring, skateboard och breakdance kommer att titta på det.

Det tänker inte jag göra. Jag följer bara ridsporten.
Citera
2020-12-09, 08:34
Medlem
Klättring och Breakdance ?? Fan lägg ned skiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in