Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Jag köpte en massa teleskopbatonger och några fjäderbatonger när jag var i Sydamerika. Jag vet att fjäderbatongerna kan jag inte sälja för de är olagliga att inneha, vad jag förstår. Jag har därför kastat de i en sjö för jag vill inte åka dit, jag tror de kommer rosta bort innan någon plockar upp de från sjön.
Resterande teleskopbatonger är lagliga att äga men inte att sälja? Eller så är det olagligt gå med de till Postnord och skicka för det är brott mot knivlagen som jag förstår det.
Kvaliteten är såhär: Det blir ganska lätt repor i de om de slås ut ett par gånger. Men framförallt går de relativt enkelt att böja mot en trästubbe som jag övat och slagit på. Ja, jag får ta i men, en fem slag så är de böjda som en banan.
Jag anser att de kan ha ett visuellt värde, möjligen något att visa upp på fyllan för bekanta, vad vet jag. Att de funkar i skarpt läge tror jag inte 100% på. Jo, att slå någon i huvudet gör säkert ont men ni fattar säkert.
Kan ni säga till mig vad ska jag ta för de styck? 300 kr? Det finns tre olika storlekar på de. Likaså vart kan jag lagligen sälja de?
Teleskopbatongerna kan du sälja lagligt i princip överallt till vem du vill förutsatt att de inte är godkända av Rikspolisstyrelsen eller vad de nu heter idag. Det innebär i princip att om dina batonger inte är av märket ASP är de lagliga förutsatt att man inte bär dom på offentlig plats.
300kr är för mycket, det får du en ny batong för vid "lagligt" köp. Räkna med 100spänn som maxfart dina om du inte tänkt sälja till gymnasieelever, då kan du säkert få 150kr.