Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Nu börjar brexit klarna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/u...raff-om-brexit
Det är 2000 sidor som ska förklaras i media. Men det verkar klart att UK kör på exakt som vanligt när det gäller import och export, varor in och ut påverkas inte av tullar och tariffer. UK-invånare måste ha visum om de vill bosätta sig i EU, men en gissning är att det kommer automatiskt man går bara in på en hemsida. Det finns redan miljoner britter som bor i Frankrike och Spanien t.ex. Britter är inte en börda i EU, britter är en fördel.
Alla EU-medborgare som vill arbeta och bo i UK måste också ha visum. Det innebär att UK kan bestämma att en polack som vill jobba som målare inte får visum. Det bor 100.000-tals polakcer i UK, ett av de avgörande faktorerna för Brexit-Ja.
Gränsen mellan UK och EU blir en vanlig gräns. Dvs UK kan säga nej till tiggare, skicka tillbaka flyktingar till EU om de kommer via EU, och internationella brottsligor kan kontrolleras vid gränsen.
Man noterar med förvåning de hårda orden från EU de senaste åren, "om man vill ha del av EUs marknad så måste man uppfylla kraven på fri rörlighet". Det var tydligen inte sant, UK har nu full tillgång ekonomiskt till EUs inremarknad men också en gräns.
Nu kan andra länder t.ex Sverige direkt kopiera UKs brexit-avtal och på sannolikt 6 månader lämna EU om de vill.
De två största argument jag själv hade för att inte göra en Swexit är att det tar lång tid och att våra EU-beroende företag skulle få tullar. Men så blir det tydligen inte. För mig att alltså valet glasklart nu eftr brexit, Sverige kan lämna EU och kanske istället fokusera samarbetet med de nordiska länderna.
Vad är argumenten för att Sverige är kvar kvar i EU? Kommer denna fråga att finnas med i valet 2022? Vad kommer SD och V att göra med brexit?
Med tanke att du är mot EU så är ditt svar väntat , och fullt av felaktigheter
Ett handelsavtal är klart men INTE ett avtal för tjänster
Detta avtal skall också bli lag
Det finns varor som MÅSTE deklareras
Det kommer fortsättningsvis bli köer i Dover det vet UK om
Man bygger ut tullsationen och kommer att rekrytera 5000 nya tulltjänstemänniskor . VARFÖR ??
Tidigare har varor som importerats till EU landat i Rotterdam och sedan om dirigerats
Nu får UK ta det själv
UK har inga nya handelsavtal klara , förutom ett med Japan men på samma nivå som med EU
UKs berömda fårexport som exporterats inom EU kommer nu att kvoteras av världshandeln
i konkurrens med Nya Zeeland och Australien bla
Du tar upp polacker , har du ont av bara polacker då detta gäller ALLA nationaliteter
även svenskar som har för avsikt att stanna mer än 6 månader
Dessa visum finns i olika klasser och kommer att kosta
UK har en stor jordbrukssektor som under många år varit beroende av invandrare
Flera odlare har påtalat problemet då UK medborgare inte är så villiga att ta dessa jobb
Kolla gärna inslag på Youtube , gäller även turistnäringen i framför allt Wales
Jag har inte läst de 1234 sidoena inte heller de 800 bilagorna vilket du tydligen gjort
EU ambassadörerna fick en genom gång igår men du fick kanske detta på julafton , isåfal grattis .
Jag har nöjt mig med att läsa BBC News genomgång samt
Politicos utmärkta genomgång där man jämnförde
LEAVES[ löften mot vad avtalet säger
Till sist 80 % av svenska folket tillhör INTE massan av Genomsnittskonsumenter tillhörande tvåfrågepartiet och vill INTE lämna EU
Men som ngn skrev utfallet vet ingen ngt om
Förstår Boris J som hissar avtalet , vad skulle han annars göra
Han ger inte sig själv rött kort i synnerhet utan VAR
Gott Nytt 2021