Citat:
Men de som kommer från Hong Kong har brittiska pass. De är "British National (Overseas)". Jag har inte kollat i detalj men jag tror inte britterna är intresserade att avvisa dem. Britterna har ju den kulturen med sitt gamla Samvälde även om Hong Kong inte är med där längre. Vad gäller medlemskap i europeisk polis vet vi inte alls hur det fungerar i praktiken. Om bittisk polis vill göra efterforskningar om enstaka individet vet vi inte alls vilka möjligheter de har. Förmodligen gäller det väl att kolla med Hong Kong om man har misstankar.Storbritannien har lovat att ta emot 600 000 Hongkong-kineser med BN(O) pass. Dom första har redan kommit. Utträdet från EUROPOL och EUROJUST gör det svårare för Storbritannien att begränsa och avvisa flyktingar. Samt att Storbritannien har lovat att ha en mindre restriktiv flyktingpolitik, fast för icke flyktingar, så blir det bra mycket svårare att bosätta sig tillfälligt eller permanent...!?!
Engelska banker (moderbolag och dess dotterbolag) måste ha CRD och eller MiFID för att bedriva verksamhet i EU, samt att dom blir hårt reglerade i vilka tjänster dom får tillhandahålla. Varför då öppna dotterbolag i EU, när det inte tillför någonting?
Engelska banker (moderbolag och dess dotterbolag) måste ha CRD och eller MiFID för att bedriva verksamhet i EU, samt att dom blir hårt reglerade i vilka tjänster dom får tillhandahålla. Varför då öppna dotterbolag i EU, när det inte tillför någonting?
Det är en kvarleva från en annan kolonial kultur. Britterna skulle styra Indien, Hong Kong etc. Det håller inte i längden. Men de kunde lämna tillbaka kolonin på ett någorlunda ordnat sätt. Nu är det Bryssel som skall styra Sverige det fungerar inte heller. Vi bara betalar och pengarna sprids över Europa, delvis för att muta politiker så de tar av sitt folk deras pengar.
Det du skriver om banker har jag inte hört i diskussionerna tidigare. Banker som verkar i andra länder öppnar dotterbolag. Vad jag vet öppnar t.ex amerikanska banker dotterbolag i Sverige. EU är ett stort problem för Sverige genom sina avgifter och kontroll. Men jag tror inte EU reglerar ihjäl de utomeuropeiska banker som finns här.
Det där är ju en avvägningsfråga hur mycket man skall acceptera utländsk konkurrens i ett land. Det vore intressant att veta om EU ställer krav på utomeuropeiska banker som inte ställls på europeiska banker.
Bankerna öppnar dotterbolag som följer landets bankregler. Men ställer alltså EU ytterligare krav på de utomeuropeiska bankerna? Hur ser de kraven ut, i så fall?
Men det är detaljer.
Storbritannien fungerar nu som ett land ska fungera. De kontrollerar sina lagar och gränser. De frihandlar med Europa. De betalar inga extremt höga avgifter som sprids över Europa med dålig redovisning för att lappa på EU ("cohesion") eller EU:s misslyckade valutaexperiment.
Det är SKANDAL om inte Sverige begär samma avtal. Det finns ingen orsak att vi skall betala dessa vansinnesbelopp eller acceptera EU:s lagstiftning.
Senast redigerad av wwr 2020-12-27 kl. 02:32.
Senast redigerad av wwr 2020-12-27 kl. 02:32.