2019-12-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Detta skulle jag grna vilja se..
Att f 8% allts..bara p att ha pengarna liggandes..
Man MSTE gra ngot med dem, inte bara ha dem p kontot..
det r det jag vill ha dock. inte gra ett skit bara ha pengarna nnstans o se det vxa
Citera
2019-12-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Brja med att lr dig vad ISK r en frkortning av.
investeringssparkonto.
mer kan jag inte
Citera
2019-12-28, 04:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
investeringssparkonto.
mer kan jag inte
Precis, inte investeringsparkonto-konto.
Citera
2019-12-28, 17:00
Medlem
Citat:
hmmmm
Citera
2019-12-30, 10:26
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:

Investeringssparkonto r namnet p sparformen. Inom varje ISK s finns det ett likvidkonto, sledes r det inget fel i att sga ISK-kontot d det syftar p likvidkontot.

God fortsttning
Citera
2019-12-30, 21:58
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Smsta mjliga borde vara kpa 100% i en enda aktie dr bolaget sedan gr i konkurs vilket gr aktierna vrdelsa. Man blir d nd tvungen att skatta fr insttningen i brjan av ret och fr inte ens gra frlustavdrag..

En riktigt trkig variant som jag sjlv rkat ut fr ett r ven om det bara resulterade i ngra f tusenlappar i skatt r frlust i isk/kap frskring samtidigt som man har vinst p vanlig dep...

Ingen rolig situation, nej. Angende fr inte ens gra frlustavdrag s gller det bara just d. Nr vl konkursen r definitiv, det juridiska haft sin gng och fordringsgarna ftt vad dela p spillrorna (kan sklart ta flera r) s blir ju frlusten p andelarna avdragsgill ven om de anskaffats inom ett ISK.

S har tminstone jag uppfattat informationen hos Avanza dr aktierna i ett bolag som gick i konkurs automatiskt frdes ut frn ISK och lades p kapitalkontot med vrde 0 tills vidare.

S, ret det intrffar blir det sklart extra tufft men avdraget br komma frr eller senare. Mest det jag ville frtydliga. Rtta mig om jag har fel.
Citera
2020-01-01, 06:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Investeringssparkonto r namnet p sparformen. Inom varje ISK s finns det ett likvidkonto, sledes r det inget fel i att sga ISK-kontot d det syftar p likvidkontot.

God fortsttning
Frklara grna lite utfrligare vad du menar. Menar du att jag i min ISK har ett konto fr de likvider jag har dr? Du syftar allts inte p det Aktie- fondkonto som jag mste ha fr att kunna ha ISK, KF m.m?
Citera
2020-01-01, 10:55
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Frklara grna lite utfrligare vad du menar. Menar du att jag i min ISK har ett konto fr de likvider jag har dr? Du syftar allts inte p det Aktie- fondkonto som jag mste ha fr att kunna ha ISK, KF m.m?

Stmmer. I sparformen ISK finns det ett fondkonto, dep (oftast valbart hos vissa banker) och ett likvidkonto. Likvidkontot r det som anvnds fr insttningar till ISK eller som kassa fr frsljningar av vrdepapper och fonder.

I Avanza (och skert Nordnet ocks) s r det vl tvingande att ha ett Aktie- och fondkonto separat frn ditt ISK, men det r inte detta jag menar :-)
Citera
2020-01-01, 11:08
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Ingen rolig situation, nej. Angende fr inte ens gra frlustavdrag s gller det bara just d. Nr vl konkursen r definitiv, det juridiska haft sin gng och fordringsgarna ftt vad dela p spillrorna (kan sklart ta flera r) s blir ju frlusten p andelarna avdragsgill ven om de anskaffats inom ett ISK.

S har tminstone jag uppfattat informationen hos Avanza dr aktierna i ett bolag som gick i konkurs automatiskt frdes ut frn ISK och lades p kapitalkontot med vrde 0 tills vidare.

S, ret det intrffar blir det sklart extra tufft men avdraget br komma frr eller senare. Mest det jag ville frtydliga. Rtta mig om jag har fel.

De kllor jag hittar pekar p att du inte har ngon avdragsrtt inom ISK eller Kapitalfrskring vid konkurs. Det framgr heller inte p Avanzas sida (vad jag hitta).

Det faller dock inte ologiskt att man flyttar ut ett innehav frn ISK d bolaget avnoteras vid en inledande konkurs, men det knns ju inte riktigt som att detta spelar roll vid beskattningsrtten.

Privata affrer (frvisso artikel ang Deklaration 2015) menar p att det r krt.
https://www.privataaffarer.se/articl...nkursaktierna/

https://www.avanza.se/kundservice.ht...id-en-konkurs/

https://www.skatteverket.se/foretago...html?q=Konkurs

Skatteverket menar ju att innehavet rknas slt samma dag som konkursutbrottet sker.
Citera
2021-01-10, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
ISK-kontot i sg r ju bara ett konto med lg rller ingen rnta (och ren frlust i ett ISK). Du mste koppla ett fondkonto eller aktiedep till ditt ISK s du kan placera pengarna i fonder eller kpa aktier inom ramen fr ditt ISK.

Hur kopplar man ett fondkonto dit. Om man har ett fondkonto i swedbank hur kopplar man det till sitt isk konto?
Citera
2021-01-10, 18:53
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joshuatree
Hur kopplar man ett fondkonto dit. Om man har ett fondkonto i swedbank hur kopplar man det till sitt isk konto?

I samband med att du ppnar ett investeringssparkonto vljer du om du vill ppna fondkonto och/eller vrdepappersdep inom det ISK du ppnar.

Du kan allts inte koppla ett befintligt fondkonto (utanfr ISK) till ett investeringsparkonto. Om du missade att ppna fondkonto i samband med att ditt ISK ppnades behver du kontakta Swedbank. Nu utgr jag frn att du ppnade ditt ISK ocks i Swedbank.
Citera
2021-01-11, 12:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Brja med att lr dig vad ISK r en frkortning av.

ISK konto, vr tids CD skiva!
Citera
isk

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in