Citat:
Ursprungligen postat av
Rick.Blaine
Jag tycker att tråden sätter fingret på ett faktiskt problem som har existerat på Flashback under en längre tid, där det det finns två perspektiv; det ena är den närmast dogmatiska formen av yttrandefrihet där förespråkare menar att alla måste få sin röst hörd, oavsett, vilket innebär att mer oskickliga skribenter vilka har för vana att maniska mässa samma gamla utnötta, på gränsen till off-topic, inlägg - oftast av homofob, rasistisk eller sexistisk karaktär - vilka inte på något sätt inbjuder andra till att gå i polemik, ändock måste få sina röster hörda.
Självklart ska de få göra sina röster hörda. Jag och vissa jag känner skrattar mest åt deras i vår mening infantila hat. Men de själva känner att de har vänner som också ser den brutala sanningen om kvinnor. Och det måste respekteras. De kan ju ha rätt.
Citat:
Det andra perspektivet är ett mer pragmatiskt sådant, där man inte låter sig styras av känslor, och i affekt använder sig av personangrepp eller nedsättande epitet, utan tillåter andra åsikter, detta inkluderar även misogyna sådana så länge som skribenten är saklig och respektfull.
Ja, och mina känslor är inte involverade. Jag blir bara trött på det överdrivna ryggdunkandet från kvinnohatare som ofta saknar argument och förstör trådar.
Citat:
Flera i tråden insinuerar att konflikten beror på könsskillnader; där kvinnor utifrån sin kromosomuppsättning är känslostyrda och därför inte tål att män tilltalar dem med nedsättande epitet, men jag menar att en skribent som använder sig av nedsättande epitet är den som egentligen är känslostyrd och inte kan argumentera för sin sak.
Det är precis det jag har hävdat här. Du är en känslostyrd kvinna, gå till familjeliv, visar baraatt jag har rätt. Även här hoppar de på kvinnor med trams när de själva är överväldigade av känslor.
Och bevisar att de inte tror på Yttrandefrihet för alla
Citat:
Ursprungligen postat av
HuldumeyStone
Mycket handlar om tillämpningen av befintligt regelverk. När det gäller den förstörelse av diskussionen som vi diskuterar så beror den sannolikt på en rätt inskränkt autistiskt rigid praxis som etablerats över tid för hur regler tolkas och tillämpas, inte på reglerna i sig. Idag har det gått så långt att den etablerade praxis man följer ibland begränsar eller helt inskränker yttrandefriheten för vissa individer och grupper som försöker verka på forumet.
Det skrämmer bort många och vi får ett fb för ett fåtal.
Citat:
De regler som skulle kunna tillämpas annorlunda är bland annat reglerna för personangrepp/trakasserier och regeln mot trams.
Verksamheten skulle antagligen se helt annorlunda ut om praxis såg annorlunda ut. Men då krävs ju nytänkande och att man tar till sig av kritiken.
Många vill tyvärr inte ha ett diskussionsforum. De vill ha en community för användare som tycker som de själva och en slask att spy galla i. Konsekvensen blir att intressant information dränks i spyor och att nykomlingar tar upp den ”dåliga kulturen” och normaliserar diskussionsförstörande beteende.
Det är så. Diskussion är inte av intresse i många fall, utan att jaga bort oliktänkande.