Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Nja, nu ska jag inte glida ifrån ämnet. Det sagt om vad Jesus lärde och vad som hände.
Vi är säkert eniga egentligen, men det spelar ingen roll. Du och jag kan tex anse att man inte ska få tala illa om Gud och att dödsstraff för det brottet vore lämpligt

, men vad vi tycker och anser bryr sig knappast makten om. Tycker fårskallarna (vi) fel, så ändrar makten på vad vi tycker "bara". Där är problemet med att som massa godkänna inskränkt yttrandefrihet.
Å andra sidan spelar det ingen roll, nej. Redan idag saknar många frihet att yttra sig. Det är helt enkelt som det alltid varit, även om grader av bestraffningar och storleken på ramarna varierat.
För att då försöka återföra oss till dagens ämne ställer jag frågan om det handlar om yttrandefrihet egentligen, i grunden?
Nu är det länge sedan jag vistades i USA och mycket har hänt, för att inte säga "tillspetsats"? Redan då kunde man häpna över hur anarkiskt det höll på att bli. Var och en höll på med "sin grej", nästan vad som helst gick an (everything goes) ungefär som flashback ser ut i dag och som det vörjar bli runt omkring oss.
Alla har något att säga, kräva, alla är förolämpade och eftersatta. Och ingen hör dem. Alla skriker så högt att oeden drunknar. Så nog yttrar sig folk ganska ohämmat. Men ingen hör.
Ingen lyssnar,
Där ord inte räcker tar man till vapen. Visst är det jag säger banalt och osofistikerat - men jag tror att världen blivit så osofistikerad och banal att dete är bortom hjälp.
Inte blir det bättre av sådana här trådar heller - i yttrandefrihetens namn