• 1
  • 2
2021-01-23, 20:51
Medlem
mumintrolleris avatar
Fick brevet om lumpen nu i veckan och vet inte riktigt vad jag vill. Har hos socialen en kort historia med droger, inget hos polisen. Så jag undrar om rekryteringsmyndigheten kan läsa min journal gällande droger hos soc. Lite rädd för att de ska se att jag har kryssat i "inte använt droger/nätdroger mer än en gång" när jag har historia med droger.

Har googlat men hittar inget vettigt, någon som har några erfarenheter?
Citera
2021-01-23, 20:56
Medlem
TheFinals avatar
De råder sekretess mellan de flesta myndigheter.
Enda sättet är att du skriver på ett medgivande om att de får läsa saker hos andra, t.ex. socialtjänsten.
Citera
2021-01-23, 20:57
Medlem
Har du inte skrivit under en hälsodeklaration? Och därmed ljugit?
Citera
2021-01-23, 21:02
Medlem
mumintrolleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du inte skrivit under en hälsodeklaration? Och därmed ljugit?

Jag menar att jag som ungdom gjorde en grov tabbe gällande val av livsstil vilket gav mig noteringar i min journal. Nu när jag ska fylla i enkäten på deras hemsida är jag osäker på om jag vågar ljuga eller inte. Jag har inte skrivit på något per se men det finns risk att få bötter skulle man bli påkommen med att ljuga.
Citera
2021-01-23, 21:03
Medlem
mumintrolleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
De råder sekretess mellan de flesta myndigheter.
Enda sättet är att du skriver på ett medgivande om att de får läsa saker hos andra, t.ex. socialtjänsten.

Tack för svaret, ger mig en stadig grund.
Citera
2021-01-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumintrolleri
Tack för svaret, ger mig en stadig grund.

Nekar du medgivandet diskvalificerar du dig själv, är inte det uppenbart?
Jag talar sanning, men ni får inte titta i uppgifterna som skulle kunna styrka mina ord.
Citera
2021-01-23, 22:26
Medlem
Nej, de kan inte se dina journaler
Citera
2021-01-24, 00:15
Medlem
SÄPO ser allt.
Görs det inte någon form av säkerhetskontroll av de värnpliktiga?
Citera
2021-01-24, 12:27
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag menar att jag som ungdom gjorde en grov tabbe gällande val av livsstil vilket gav mig noteringar i min journal. Nu när jag ska fylla i enkäten på deras hemsida är jag osäker på om jag vågar ljuga eller inte. Jag har inte skrivit på något per se men det finns risk att få bötter skulle man bli påkommen med att ljuga.
Klarar du grundkraven och går vidare till testerna och klarar dem kommer du att genomgå säkerhetsprövning. Där får du frågan om droger. Då får du avgöra hur du svarar, men du är ju inte med i polisens brottsregister för då hade det varit kört.
Var det länge sedan kanske det kan vara ok.
Hur klarar du dessa frågor:
1. använder du alkohol?
2. har du någonsin använt narkotika?
3. Använt cannabis gräs?
4. Du har ALDRIG tagit en joint, det har väl alla gjort??
5. Har du varit i kontakt med soc?
6. I vilka ärenden då?
7. Är det ok om vi får ta del av dina uppgifter hos soc och landstinget?
Citera
2021-01-24, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
SÄPO ser allt.
Görs det inte någon form av säkerhetskontroll av de värnpliktiga?

Jo det görs, men omfattar den verkligen journaler hos socialtjänsten? Hade för mig att SÄK kontrollen handlade om bakgrund, kontakter, brotts- och misstankeregister och allt som kan innebära att man blir en risk för nationen. Små skit som haft problem hos soc borde väl rimligen rekryteringsmyndigheten ta hand om och sålla bort tidigt?
Citera
2021-01-24, 13:23
Medlem
mumintrolleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Klarar du grundkraven och går vidare till testerna och klarar dem kommer du att genomgå säkerhetsprövning. Där får du frågan om droger. Då får du avgöra hur du svarar, men du är ju inte med i polisens brottsregister för då hade det varit kört.
Var det länge sedan kanske det kan vara ok.
Hur klarar du dessa frågor:
1. använder du alkohol?
2. har du någonsin använt narkotika?
3. Använt cannabis gräs?
4. Du har ALDRIG tagit en joint, det har väl alla gjort??
5. Har du varit i kontakt med soc?
6. I vilka ärenden då?
7. Är det ok om vi får ta del av dina uppgifter hos soc och landstinget?

Så kort sagt; även om jag skulle ljuga på enkäten och bli antagen, skulle det bli svårt att komma vidare till lumpen.

Men vad skulle hända om jag nekade fråga #7?
Citera
2021-01-24, 14:23
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Så kort sagt; även om jag skulle ljuga på enkäten och bli antagen, skulle det bli svårt att komma vidare till lumpen.

Men vad skulle hända om jag nekade fråga #7?

8. Varför nekar du till att vi får titta? (du kanske kan hitta på ett bra svar som "det som står där har inget att göra med denna grundutbildning utan relaterar mer till förhållandet mellan mina föräldrar och mig."
10. Du vet att vi måste kunna lita på varandra här, är du helt uppriktig nu när du säger XY?
11. Vad skulle vi hitta om vi fick kolla?
Är det en vaken person blir man snart insnärjd i sina lögner och börjar svettas.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Ja det blir svårt att gå vidare ändå, men det är ju ingen anledning till att avstå. Du lär dig en hel del av själva processen.
Ett alternativ är ju att vara helt öppen om du ändå avstår från att söka på grund av situationen? Det KAN gå beroende på hur gammal du var, hur länge bruket varade, hur tungt det var?
Jag är okunnig på det rättsliga läget men är trots det ganska övertygad om att du inte kommer att bli straffad om du ljuger och blir upptäckt, men det kan leda till att du åker ut beroende på hur allvarligt det upptäckta bedöms; att ha rökt gräs en gång vid 14 års ålder spelar nog ingen roll alls.
Ja detta var lite spekulationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in