2021-01-26, 19:19
Medlem
volvo 240s avatar
I nutidstragedi är det ju absolut Blå Brigaders extremt duktiga trummis som spelar. Men är det Uffe som spelar på Det land ni byggt? Tycker det låter mer som honom och han har ju börjat göra lite mer avancerade fills etc senaste två-treåren.
Citera
2021-02-11, 19:52
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inferno327
Det är hjernverk trummisen som sjunger
ok Kul, det är ju rätt ovanligt med trummisar som sjunger. Blå Brigader har ju alltid haft hög klassigt trummslagande. Vet ju inte om de bytt trummis någon gång meb Micke trummade def ppå sista skivan med BB. Karlsson har ju blivit betydligt bättre på att sjunga med de senaste åren vilket är kul Och för att svara på min egna fråga, det är hjernverks trummis på båda l¨åtarna. Låten Hjernverk är så satans bra med!
Citera
2021-02-13, 14:47
Medlem
Ja hjernverk är ett grymt underskattat band. Har hört att de skriver alla texter till Thule plattorna sen Janne lämna. Men trummisen är grym på både trummor och sång.
Citera
2021-02-13, 16:34
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inferno327
Ja hjernverk är ett grymt underskattat band. Har hört att de skriver alla texter till Thule plattorna sen Janne lämna. Men trummisen är grym på både trummor och sång.
Aha, kan absolut tänka mig att de skrivit mycket på 1458 skivan. Men på Charlataner låter det mer som Bruno. Har ju allt han gjort inkluderat Karolinerna-skivorna där han ju skrivit historiska texter. Möjligen skrev Micke tränade lite med Uffe Fick iaf nyss hem Slaget om Sverighe och den spelningen låter riktigt bra. Finns you på tuben men bara filmat. Thule har ju spelat in medans de spelar vilket jag gillar. Blir de bästa liveskivorna etc så tycker jag! Karlsson "Sveket" Så de hjälper väl Bruno endel kan jag tro. Vore ju kul om Micke kunde försöka
Citera
2021-02-19, 22:42
Medlem
kung.av.julmusts avatar
Edit

Felpost
Senast redigerad av kung.av.julmust 2021-02-19 kl. 23:24. Anledning: Fel tråd
Citera
2021-02-21, 18:54
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
"För Fäderneslandet" är Ultima Thules mest sålda skiva och har sålt platina med över 100 000 sålda exemplar.

Vad har ni för favoriter därifrån?
Citera
2021-02-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
"För Fäderneslandet" är Ultima Thules mest sålda skiva och har sålt platina med över 100 000 sålda exemplar.

Vad har ni för favoriter därifrån?

Det är definitivt inte deras bästa och överlag kan man väl säga att Ultima Thule inte har någon skiva som är bra rakt igenom. Det finns några riktiga hits som "Fäderneslandet" och "Stolt och stark" men också många onödiga fillers. Min personliga favoritplatta är Svea Hjältar.
Citera
2021-02-21, 19:35
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det är definitivt inte deras bästa och överlag kan man väl säga att Ultima Thule inte har någon skiva som är bra rakt igenom. Det finns några riktiga hits som "Fäderneslandet" och "Stolt och stark" men också många onödiga fillers. Min personliga favoritplatta är Svea Hjältar.

Det råkar vara en av mina Ultima Thule-topp-3 men då är det så att jag inte lyssnat på alla skivor bandet släppt.

För övrigt finns det inte någon skiva i hela världen som inte har några "fillers"?

Ska lyssna igenom detta klassiska album och kanske betygssätta låtarna.
Citera
2021-02-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
För övrigt finns det inte någon skiva i hela världen som inte har några "fillers"?

Det är klart att de flesta skivor har en eller en annan filler, men med Ultima Thule består inte sällan halva plattorna av fillers och då känns det inte riktigt värt att köpa dem. Jag tänker främst på deras engelska låtar eller onödiga covers i allmänhet.
Citera
2021-02-23, 04:19
Medlem
Zinovjevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Jag skulle säga att "Lejonet från Norden" är ett solitt album, med titelspåret och "Mäster smed" som höjdpunkterna!
Citera
2021-03-01, 10:18
Medlem
Rebali179s avatar
Undrar hur länge bandet skall hålla på eller lägga av snart.
Det känns som att de rider på deras "kult" våg. Men jag kan ju ha fel.

Jag var ju inte med på den tiden när UT var som störst.
Citera
2021-03-09, 17:30
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Här kommer då mina tankar om "För Fäderneslandet".

1. "Poltava" - Jävligt bra start.
2. "Änglamark" - Mycket bra.
3. "Psychokiller" - Tuff och bra som fan med effekter och allt. Passar med engelska.
4. "Stolt och stark" - Också mycket bra.
5. "Du gamla, du fria" - Så bra att ord egentligen är överflödiga.
6. "Besten" - Speciell refräng och låten är mycket bra.
7. "Rain" - En väldigt bra låt men inte bäst. Kanske sämst (minst bäst) på skivan?
8. "Schottis på Valhall" - Svänger gör det. En av de låtarna jag lyssnar på minst trots allt.
9. "Fädernesland" - En klassisk Ultima Thule-låt som är så bra att man tappar orden. Känslosam.
10. "Drakskepp" - Mycket bra.
11. "Lonely Boy" - Det finns mycket starka låtar men det här är en liten favorit. Oerhört bra.
12. "The Old One Knows" - Lite annorlunda men väldigt bra.
13. "Aldrig slav" - En kort låt som inte är bäst men ändå väldigt bra.
14. "Be My Baby" - Gillar den här som fan. Very good.
15. "Du gamla, du fria II" - Borde ha varit ihopsatt med första "Du gamla, du fria"-verserna. Väldigt bra ändå.

Bra blandning här. Egna låtar på svenska och några på engelska och några covers. Jag är inte så mycket för album som har hela 14-15 låtar men Ultima Thule får det otroligt nog att funka. Som ni ser tycker jag helt enkelt att det är en suveränt bra skiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in