2021-02-20, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Så till TS, koden jag skrev skulle du aldrig fatta på 2-3 veckor. Du kan filura ut det rätt snabbt att göra ett program som gör samma sak, du kan kopiera en lösning som liknar denna från nätet, du kan till och med logisk deduktion förstå output, men du förstår aldrig koden på 2-3 veckor från nybörjare.

Jag skulle snarare föreslå en simpel forkbomb till TS för att förstå värdet av en programmerare.
Citera
2021-02-20, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Caeth.
Jag skulle snarare föreslå en simpel forkbomb till TS för att förstå värdet av en programmerare.

Utföra lite threat modeling, sätta findings till Critical, få corporates advokater att misstolka detta och gå nuts, de börjar läs lagtexter och gå bananas, försöka kommunicera definitioner, linje chef inkopplad och frågar vad som händer, konsekvensanalysen går bananas, verifiering teamet klagar på regression, marknad undrar vad fan som händer och tycker vi drar tillbaka allt eller så luras dom, nej de kom tillbaka med lite fler features som önskas från kund istället, förklarar de förstår inte, fryser upp projektet för vi kör visst inte frozen design längre. Måns kommer och tycker vi går över till git istället för tfsc.
Citera
2021-02-20, 02:41
Medlem
Citat:
Utföra lite threat modeling, sätta findings till Critical, få corporates advokater att misstolka detta och gå nuts, de börjar läs lagtexter och gå bananas, försöka kommunicera definitioner, linje chef inkopplad och frågar vad som händer, konsekvensanalysen går bananas, verifiering teamet klagar på regression, marknad undrar vad fan som händer och tycker vi drar tillbaka allt eller så luras dom, nej de kom tillbaka med lite fler features som önskas från kund istället, förklarar de förstår inte, fryser upp projektet för vi kör visst inte frozen design längre. Måns kommer och tycker vi går över till git istället för tfsc.

Jag förespråkade inte att du skulle göra det på din arbetsplats. Tänkte det skulle vara en bra idé för att TS skulle förstå värdet av programmerare.

Återigen bevisar du poängen av mitt ursprungliga inlägg.
Citera
2021-02-20, 02:44
Medlem
Citat:
Jag förespråkade inte att du skulle göra det på din arbetsplats. Tänkte det skulle vara en bra idé för att TS skulle förstå värdet av programmerare.

Det här är e vardag för en "programmerare", så till dig TS, jag skulle vilja ha mer pengar för det jag gör, det är självplågeri stundtals. Förresten "programmerare" är inte det någon gammal 80-tals term? vem anställer "programmerare" idag?
Citera
2021-02-20, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Du har helt rätt.
Själv jobbar jag inom EDI som systemutvecklare, vi skriker efter folk men det är mycket svårt att hitta folk med rätt kompetens och det tycks bara bli värre och värre.
Mitt företag har börjat ta in folk som är färdigutbildade från universitetet och ger dom en extra utbildning ca 1-2 år beroende på person. Dom får lön under utbilningen, dock inte lika hög som vi andra utvecklare har.

Trots att alla har någon form av IT-utbildning, så får vi börja med att lära de flesta grundläggande kommunikationsprotokoll, t ex FTP, SFTP och HTTP osv....
Kan förstå att man inte har koll på AS2, JMS och OFTP2 osv....

På detta kommer massa programmeringsspråk, ju fler du kan desto bättre.

Men startsträckan är lång idag för nyutexade från universitetet.

Inte konstigt det är brist i Sverige när lönerna är patetiska för IT jämfört med Kina/USA/Japan osv.
Citera
2021-02-20, 02:48
Medlem
Citat:
Det här är e vardag för en "programmerare", så till dig TS, jag skulle vilja ha mer pengar för det jag gör, det är självplågeri stundtals. Förresten "programmerare" är inte det någon gammal 80-tals term? vem anställer "programmerare" idag?

Du må skönmåla termen likt städare blir lokalvårade, eller vaktmästare blir fastighetsskötare. Du är fortfarande programmerare. Kan du inte ta förklara för din överordnade varför man bör göra vissa saker är du en dålig programmerare. Det är en del av jobbet.

Jag återkommer än en gång till mitt ursprungliga inlägg i debatten.
Citera
2021-02-20, 02:48
Medlem
Citat:
Du må skönmåla termen likt städare blir lokalvårade, eller vaktmästare blir fastighetsskötare. Du är fortfarande programmerare. Kan du inte ta förklara för din överordnade varför man bör göra vissa saker är du en dålig programmerare. Det är en del av jobbet.

Jag återkommer än en gång till mitt ursprungliga inlägg i debatten.

Ditt ursprungliga inlägg saknar mening.
Citera
2021-02-20, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Inte konstigt det är brist i Sverige när lönerna är patetiska för IT jämfört med Kina/USA/Japan osv.

håller med
Citera
2021-02-20, 02:54
Medlem
Citat:
Ditt ursprungliga inlägg saknar mening.

Alla dina svar bevisar poängen med mitt ursprungliga inlägg.

Även detta.
Citera
2021-02-20, 02:56
Medlem
Redan idag finns obemannade butiker, just tack vare bl.a en programmerares kunskaper.

Programmerare 1. Du noll = game over
Citera
2021-02-20, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bure
Jag håller med att i Sverige har butiksanställda ovanligt höga löner jämfört med programmerare.
IT-löner är ovanligt låga i Sverige vill jag påstå. Speciellt om man ser till levnadsstandard.
Lönerna för IT tycker jag också har stått rätt still sista 20 åren jämfört med hantverkare till exempel.

Här är en artikel som jämför löner :
Average Software Developer Salaries: Rates Comparison by Country

Här på twitter diskuterar Tess också varför är löneskillnaderna så stora för duktiga utvecklare. (Hon är mycket duktig speciellt på ML debugging)

Själv har jag hört anekdoter från duktiga utvecklare i Baltiska stater som erbjudits jobba och bo i Stockholm; men när de insett vad de kommer tjäna efter skatt och vad bostäderna kostar så föredrar de att fortsätta jobba på distans. Samma sak med indiska utvecklare. När man äter lunch med dom och pratar om vardagen här i Stockholm och förstår att de har villa hemmafru och tre tjänare hemma i Indien. Så flytta till Norge eller Ungern verkar ju vara rätt val. Så svårt att lära sig deras språk bara :-)

Ja du har helt rätt här! Jag arbetar också med IT fast i Kina och kineserna kan inte ens tro på mig att lönerna är så låga i Sverige när jag berättar, de har föreställningar om att Sverige är ett rikt land men så är det inte. För att ge dig ett exempel, genomsnittsutvecklaren på Alibaba tjänar 800k SEK per år ungefär detsamma efter skatt. För den lönen kan man köpa fin bostad, köra Porsche och ha "house maids" utan problem även om ens fru stannar hemma. Betydligt bättre att vara utvecklare i Östeuropa, Indien och Kina jämfört med Västeuropa, går inte ens att jämföra!
Citera
2021-02-20, 06:06
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Det har hänt en del sen dess ...

Grunden är detsamma. Många programmare kan oftast bara ett språk ... Hur många programmare kommer upp i samma nivå som Linus Torvalds?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in