• 1
  • 2
2021-02-28, 11:22
Medlem
Sladdarens avatar
Fördjupa er gärna i varför ni köper den, och vilken smak, inkl vad ni gärna använder den till som ex bröd men vilket bröd etc tillbehör eller till varmrätter, efterrätter mm (länka gärna till recept eller skriv dom)

Philadelphia är ex på färskost
Citat:
Färskost är ett samlingsnamn för olika livsmedel tillverkade av oskummad sötmjölk, vilken upphettats till kokpunkten och därefter fåtts att koagulera genom att tillsätta surmjölk eller kärnmjölk. Därefter får massan ytterligare ett kort uppkok, vilket leder till att den koagulerade mjölken, sköret, fälls ut.

Färskost kan vara halvflytande, som till exempel kvarg och keso[1]. Färskost kan ingå som del i andra rätter eller efterrätter, som brynost (rostad[1] eller stekt färskost), äggost och ostkaka.
Citera
2021-02-28, 11:31
Medlem
Philadelphiaost på en lingongrova är en trevlig start på dagen, har ingen annan motivation förutom att det smakar gött
Citera
2021-02-28, 11:45
Medlem
saganshuss avatar
Arla och Cantadoh har hög kvalitet.
Citera
2021-02-28, 11:52
Medlem
SexSexSexs avatar
Jag är inte den typ som kan välja en favorit,
och jag är dessutom osäker på vad några av mina favoritostar heter
eftersom jag känner igen hur de ser ut i butik, men de har tillgjorda namn skriven med snirklig skrift så jag tänker inte på det

jag tycker inte om de som man ser på tv reklam - tjatig skit

de färskostar jag gillar bäst de som är mest lika hemgjord färskost
det finns flera bra märken, jag köper gärna utan smak och tillsätter egen smak, t ex färsk gräslök eller salt och peppar eller grodlår

tycker det är ganska enkelt att göra egen färskost med
ett par liter mjölk, och i med citron, eller löpe om man har, sen i med grädde när man silat bort vattnet sist kryddor.
bäst blir det om man har mjölk som skurit sej men ännu inte smakar mycket surt,
i stället för att slänga, gör man färskost av den så som folk gjort i alla tider

blir bättre ost än från nyköpt mjölk -gratis är gott dessutom!
Citera
2021-02-28, 11:55
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
Jag är inte den typ som kan välja en favorit,
och jag är dessutom osäker på vad några av mina favoritostar heter
eftersom jag känner igen hur de ser ut i butik, men de har tillgjorda namn skriven med snirklig skrift så jag tänker inte på det

jag tycker inte om de som man ser på tv reklam - tjatig skit

de färskostar jag gillar bäst de som är mest lika hemgjord färskost
det finns flera bra märken, jag köper gärna utan smak och tillsätter egen smak, t ex färsk gräslök eller salt och peppar eller grodlår

tycker det är ganska enkelt att göra egen färskost med
ett par liter mjölk, och i med citron, eller löpe om man har, sen i med grädde när man silat bort vattnet sist kryddor.
bäst blir det om man har mjölk som skurit sej men ännu inte smakar mycket surt,
i stället för att slänga, gör man färskost av den så som folk gjort i alla tider

blir bättre ost än från nyköpt mjölk -gratis är gott dessutom!
Finns ett ännu enklare sätt att göra en sorts färskost och det är att låta en burk turkisk/grekisk yoghurt rinna av i ett kaffefilter över natten. Sedan är det bara att smaksätta som man vill!
Skall testa metoden med halvgammal mjölk nästa gång!

Av köpeosten så gillar jag "Philadelphia vitlök & Örter" bäst.
Citera
2021-02-28, 11:57
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Finns ett ännu enklare sätt att göra en sorts färskost och det är att låta en burk turkisk/grekisk yoghurt rinna av i ett kaffefilter över natten. Sedan är det bara att smaksätta som man vill!

Av köpeosten så gillar jag "Philadelphia vitlök & Örter" bäst.

huh - väldigt smart tips, det ska jag inte glömma
Citera
2021-02-28, 12:00
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
huh - väldigt smart tips, det ska jag inte glömma
Blir riktigt bra! Kryddar den jag gör med vitlök och/eller gräslök. Räcker länge dessutom!
Vätskan som blir över efter avrinningen är dessutom bra att baka bröd med!
Citera
2021-02-28, 12:40
Medlem
Europes avatar
Den godaste jag har köpt är nog Castellos ekologiska färskost med vitlökssmak som säljs i glasburk. Åtminstone är den godare än de mest vanliga märkena.
Senast redigerad av Europe 2021-02-28 kl. 12:43.
Citera
2021-02-28, 13:07
Medlem
Lidls egna märke med örter är riktigt god på macka.
Citera
2021-02-28, 13:14
Medlem
Sladdarens avatar
Undvik gärna att berätta hur man gör egen färskost, det är en baggis och lätt att göra.

Tex så här : https://zeinaskitchen.se/lattgjord-farskost/
Citera
2021-02-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Fördjupa er gärna i varför ni köper den, och vilken smak, inkl vad ni gärna använder den till som ex bröd men vilket bröd etc tillbehör eller till varmrätter, efterrätter mm (länka gärna till recept eller skriv dom)

Philadelphia är ex på färskost
Cantadou med oliver var underbar! Tror den utgått i Sverige tyvärr.
Citera
2021-02-28, 18:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag äter det sällan, men köper alltid vitlök & örter. Bra på macka, i en dressing/sås, till pasta eller annat.

ICA, Arla, Lidl, Eldorado.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in