Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-02, 06:40
  #25
Medlem
Framförallt så skämtar man lite mer i Frankrike än i Sverige överlag.
Citera
2019-09-02, 19:41
  #26
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Väl skrivet! 👍👍👌 Anders då, jag har träffat många som honom, vore intressant att veta ålder osv om honom, men det lär vi aldrig få veta. Han känns ganska programmerad.

Jag har inget emot fransmän, jag tycker istället synd om dom.

Och jag är inte "arbetarklass", iaf inte enligt er defintion av det.
Citera
2019-09-02, 20:56
  #27
Medlem
lol21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag har inget emot fransmän, jag tycker istället synd om dom.

Och jag är inte "arbetarklass", iaf inte enligt er defintion av det.

vilken klass tillhör du?
Citera
2019-09-02, 21:48
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du vet att amerikanerna kallar er fransoser för surrender monkeys på grund av andra världskriget då dom fick rädda er?

Hade inte fransmännen - La Fayette bla - räddat jänkarna från britterna hade USA fortfarande varit en brittisk koloni. Svenskar som inte vet detta kan jag köpa, men jänkare som inte ens känner sig egen historia är skrattretande.
Citera
2019-09-03, 11:00
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag har inget emot fransmän, jag tycker istället synd om dom.

Och jag är inte "arbetarklass", iaf inte enligt er defintion av det.

Du borde tycka synd om dig själv och inte fransmännen.

Nähä, inte det? Fullständigt oinformerad om ett land men ändå högljudd om det, Sverigedemokraterna, rasism, populärkulturella referenser till Simpsons och amerikanska perspektiv. Vem försöker du lura?
Citera
2019-09-07, 18:16
  #30
Medlem
Frågan kan omformuleras..

Hur skiljer man på högkultur och periferi?

Hur skiljer man på mat och foder?

Hur skiljer man på kulturell undantag och debattinlägg om att överge sitt modermål?

Hur skiljer man på förnuftet och sola scriptura fundametalism?

Hur skiljer man på en land som exporterar kungligheter och en som importerar?
Citera
2019-09-07, 21:08
  #31
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Frågan kan omformuleras..

Hur skiljer man på högkultur och periferi?

Hur skiljer man på mat och foder?

Hur skiljer man på kulturell undantag och debattinlägg om att överge sitt modermål?

Hur skiljer man på förnuftet och sola scriptura fundametalism?

Hur skiljer man på en land som exporterar kungligheter och en som importerar?

Kan du förklara lite närmare vad du menar? Det du säger betyder ingenting.
Citera
2019-09-13, 09:24
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Kan du förklara lite närmare vad du menar? Det du säger betyder ingenting.
Att leva i en perifert land med historisk anknytning till galen teologi, oförfinad mat, med människor som vill överge språket och med kungar som importerats utifrån, är olika än Frankrike.
Citera
2020-05-03, 10:51
  #33
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Det är något särskilt med den svenska arbetarklassen och frankofobi. Man ska hata Frankrike, tycka att franska är ett fjolligt spåk, kalla fransmän fega och poängtera att de suger på engelska. Gärna också påpeka att Frankrike har många invandrare som är både mörka och hemska och att landet är förlorat. I alla fall om man är rasist, som Johan Sverkersson.

Jag kan förstå att Frankrike känns mer främmande än t.ex. Storbritannien. Brittisk arbetarklass är mer som svensk arbetarklass, vädret är skit, maten smakar skit, man dricker bira och inte vin, hårdrocken och annan skrik-och-skrän-musik kommer ofta därifrån, man brölar men i slutändan står man där i kö och knyter näven i fickan. Man kan kommunicera åtminstone hjälpligt med britterna, ibland t.o.m. bra.

USA tror man sig känna via den enorma kontakten med amerikansk populärkultur. Sanningen är dock att svenskar inte alls förstår sig på amerikaner.

Frankrike och fransmän är svårare att dechiffrera för en svensk. De är mer extroverta, mer konfliktsökande, mer självmedvetna och arroganta. Fransmän accepterar inte pack på samma sätt som svenskar, och franskt pack är mycket hårdare i sin packighet än svenskt pack. De umgås mer som italienare och spanjorer, brett och i familj, vilket ju är obekvämt för en del svenskar; i mångt och mycket är dock fransmännen mer som tyskar eller nederländare än som sydeuropéer. De är supertrevliga om man bara försöker lite med språket och har grundläggande etikett. Man behöver inte alls kunna mycket. Jag älskar Frankrike. Landet är sagolikt vackert, kvinnorna är vackra, kulturen är rik, och fransmännen gör vad fan de vill för de älskar sin frihet och har stake.

Ett stort missförstånd är det här med att fransmän skulle vägra prata engelska. Väldigt roligt faktiskt. (Att många är kassa på engelska JA, fast deras liv går inte ut på export och bra PR- utomlands. De har en egen existens hemma.).
Saken är den att- oavsett språk - så kan man inte gå fram till folk och tilltala dom på det där ouppfostrade sättet typ hörrö du, hallå och utan minsta charm dessutom. Besöker jag ett främmande land så klarar jag åtminstone av att först lära mig ett ord. ETT enda jävla ord som bonjour eller merci. Nähä det går inte. Vad säger de skoltrötta nu igen? Just det: nu står det still. Har ofta sett svenska turister sitta på caféer och då kyparen kommer fram och hälsar ordentligt Bonjour! får han endast som autistiskt svar "Eeehh... We want cappuccino!" Kyparen upprepar lite tydligare "Booon-jour". Svensken: "Cappuccino!". Atmosfären blir lite grinig och svensken åker hem och tänker "Faan, den vitlöksrapande grodan vägrar prata engelska". Pinsamt.
Väluppfostrade amerikaner och engelsmän känner inte alls samma bemötande i Frankrike då de andvänder sig av "Pardon me. Hello. Do you speak English?" eller "May I please have..."
Citera
2020-05-03, 22:57
  #34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lol21
Vilka skillnader samt likheter finns hos den franska kulturen och historien samt det franska folket och skandinaver?

Den franska revolutionens ideal är fortfarande levande bland fransmän och kan få oväntade konsekvenser. Slöjförbudet var t.ex. en konsekvens av detta.
Citera
2021-03-09, 11:34
  #35
Medlem
Franska tjejer verkar gå all in då det gäller sex, inget skam att vara någon form av promiskuös, det är förutsatt att de förstår engelska.


Intrycket jag får av Frankrike idag är att de har varit insnöade med att deras exportvaror såsom parfym och vin är det enda som skall förse med intäkter till deras land och att de verkar sakna tillgång till bra dricksvatten eller ha bra internet.

Finns en anledningen till varför Ubisoft flyttade hela sitt kontor från Paris till Montreal där de får bättre dricksvatten ,friskare luft och snabbare internet.
Citera
2021-03-09, 12:24
  #36
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du vet att amerikanerna kallar er fransoser för surrender monkeys på grund av andra världskriget då dom fick rädda er?

Jag kom att tänka på avsnittet ur Simpsons där Homers kompis Lenny säger "I am shaking like a french soldier".

Fransmännen är annars kända för att vara rätt bra på att kriga. Till skillnad från Sverige då, som inte deltagit i ett krig på 200 år.

Och känner du förresten till de fria franska styrkorna, eller vad dom nu kallades, under andra världskriget? En stor armé faktiskt. Slogs bra gjorde dom också!
__________________
Senast redigerad av Macke85 2021-03-09 kl. 12:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback