• 1
  • 2
2021-03-16, 04:19
Medlem
Som jag har förstått det så finns det primärt tre nackdelar med plan som flyger i överljudshastighet.

Det är den höga bränsleförbrukningen, knallen som kan störa folk på marken och att det är mer riskfyllt. Eller var, åtminstone för 20 år sedan med Concorde.

Men när jag läst om olika haverier med Concorde så verkar det ju inte som någonting som inte skulle kunna ha lösts på alla år sen det togs ur bruk. Problemet med t. ex. Air France Flight 4590 var ju bara att det fick punktering innan start på grund av ett tidigare plan hade tappat några delar på startbanan.

Så finns det inte sätt att komma runt "knallen" och den höga bränsleförbrukningen?
Jag menar, det måste väl ändå finnas en marknad att kunna flyga så pass snabbt även om bränsleförbrukningen blir hög och kostar, för även om inte en vanlig svensson skulle ha råd att flyga mellan USA och Europa på knappt 3h så finns det väl företag och andra välbeställda som skulle vara villiga att betala så att det kunde löna sig för flygbolagen och så att det åtminstone fanns ett par rutter i världen.

Vad säger ni?
Citera
2021-03-16, 04:27
Bannlyst
För att tillverknings och driftkostnader blir skyhöga, men det hade du nog kunnat räkna ut själv.
Citera
2021-03-16, 04:53
Medlem
OlleVieros avatar
Testflygningar planerade redan i år.

https://boomsupersonic.com/
Citera
2021-03-16, 04:57
Medlem
Merwinnas avatar
Var det inte så att folk blev rädda för överljudsplan, efter den hemska katastrofen med en Concorde för c:a 20 år sedan..?

Och nej, det finns ingen marknad för en reguljär linje, med biljetter till det priset. Företag över hela världen slimmar sina kostnader och drar (även av klimatskäl) ner antalet flygresor för sina anställda så mycket det går. Det är inte heller "inne" att flyga längre, d.v.s. inget som rika människor skulle göra bara för att skryta om det - som det var en gång i tiden. Shoppingweekender i New York eller Dubai är helt ute bland medvetna människor.
Citera
2021-03-16, 05:15
Medlem
De flesta sitter väl hellre bekvämt och blir ompysslade i 5 timmar än att sitta som i en sardinburk i 3 till den dubbla kostnaden.
Citera
2021-03-16, 06:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Som jag har förstått det så finns det primärt tre nackdelar med plan som flyger i överljudshastighet.

Det är den höga bränsleförbrukningen, knallen som kan störa folk på marken och att det är mer riskfyllt. Eller var, åtminstone för 20 år sedan med Concorde.

Men när jag läst om olika haverier med Concorde så verkar det ju inte som någonting som inte skulle kunna ha lösts på alla år sen det togs ur bruk. Problemet med t. ex. Air France Flight 4590 var ju bara att det fick punktering innan start på grund av ett tidigare plan hade tappat några delar på startbanan.

Så finns det inte sätt att komma runt "knallen" och den höga bränsleförbrukningen?
Jag menar, det måste väl ändå finnas en marknad att kunna flyga så pass snabbt även om bränsleförbrukningen blir hög och kostar, för även om inte en vanlig svensson skulle ha råd att flyga mellan USA och Europa på knappt 3h så finns det väl företag och andra välbeställda som skulle vara villiga att betala så att det kunde löna sig för flygbolagen och så att det åtminstone fanns ett par rutter i världen.

Vad säger ni?
Överljudsknallen kommer du inte ifrån. Det är ett fysikaliskt fenomen när du bryter ljudvallen och det var ett av de stora problemen.
Citera
2021-03-16, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Överljudsknallen kommer du inte ifrån. Det är ett fysikaliskt fenomen när du bryter ljudvallen och det var ett av de stora problemen.

Fann dock det här när jag googlade:

Nasa utvecklar nytt ”tyst” överljudsplan
https://www.nyteknik.se/fordon/nasa-...dsplan-6873847
Citera
2021-03-16, 06:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Fann dock det här när jag googlade:

Nasa utvecklar nytt ”tyst” överljudsplan
https://www.nyteknik.se/fordon/nasa-...dsplan-6873847
Och det var fyra år sen.
Citera
2021-03-16, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Och det var fyra år sen.

Och vad då menar du?

Står ju att testflygningarna är tänkt att börja runt 2021.
Citera
2021-03-16, 06:46
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
De flesta sitter väl hellre bekvämt och blir ompysslade i 5 timmar än att sitta som i en sardinburk i 3 till den dubbla kostnaden.
Jo, Concord var inte den bekvämaste även om det var superb service ombord. Vi som älskar att flyga som passagerare har inget emot några extra timmar ombord. Det går att jobba även i en flygstol.
Citera
2021-03-16, 09:01
Medlem
morkfromorks avatar
Concorde var mycket mindre än många tror, ett långdistansplan av idag har 200-300 passagerare medans Concorde hade runt 100, nåt hade bara 80(?).
Citera
2021-03-16, 18:27
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var det inte så att folk blev rädda för överljudsplan, efter den hemska katastrofen med en Concorde för c:a 20 år sedan..?

Och nej, det finns ingen marknad för en reguljär linje, med biljetter till det priset. Företag över hela världen slimmar sina kostnader och drar (även av klimatskäl) ner antalet flygresor för sina anställda så mycket det går. Det är inte heller "inne" att flyga längre, d.v.s. inget som rika människor skulle göra bara för att skryta om det - som det var en gång i tiden. Shoppingweekender i New York eller Dubai är helt ute bland medvetna människor.

Jodå, det finns väldigt många som vill betala det priset och som har råd. Spelar inge roll om dom höer det med 100%. Det finna alltid folk som skiter i pengar och kan man dessutom bräcka grannen så är det mycket värt.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2

Man blir inte ompysslad i en vanlig "turistklass". Man blir fraktad.

Du underskattar de som verkligen har råd och vill komma fram fort. Hade jag den ekonomin så skulle jag skitlätt åka överljudsfart. Jag älskar att flyga men efter ett par timmar så önskar jag man är framme. 10-12 timmar är fruktansvärt segt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in