Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-18, 15:20
  #1
Medlem
För flera år sen läste jag en kurs där vi blev indelade två o två för att göra inlämningen o arbetet. Personen som höll i kursen nämnde att vi hade delats in "efter betyg", något i stil med att han har kollat på betygen och sen delat in.

1. Är det vanligt att dom gör så på uni?
2. Menade han gymnasiebetyg eller högskolepoäng?
3. Delar dom in smart och smart eller smart och mindre smart student (betygvis)?
Citera
2021-03-18, 15:39
  #2
Medlem
maxatdunders avatar
Var glad att du hamnade i den mindre begåvade gruppen, ni kommer iaf ha kul och skratta medan den mer intellektuella gruppen kommer bråka och tävla i vem som vet mest.
Citera
2021-03-18, 15:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Var glad att du hamnade i den mindre begåvade gruppen, ni kommer iaf ha kul och skratta medan den mer intellektuella gruppen kommer bråka och tävla i vem som vet mest.
Du svarade inte på nån av frågorna
Citera
2021-03-18, 15:54
  #4
Avstängd
Nej, det är ingen lärare som orkar krångla med sådant. Har en student väl kommit in på en kurs så bryr sig inte läraren om hur de kommit in där!
Citera
2021-03-18, 16:46
  #5
Medlem
Hur fan ska någon kunna veta om det i ditt fall var gymnasiebetyg eller universitetsbetyg hade du tänkt?

Tja, var det den första kursen på universitetet för alla så var det väl gymnasiebetyg men hade du haft andra eller liknande kurser sen innan så baserades det väl på universitet och då delade väl man in för att studenterna ska ligga ungefär på samma kunskapsnivå. Sen tror jag nog få har orken att gå igenom massor av studenters betyg för att dela in grupper utan man försöker killgissa från minnet från tidigare uppgifter och bedömning av kunskaper. Om en ser ut som en plugghäst och en annan som en pluggnörd och man har ett vagt minne av att båda gjort en proffsig inlämningsuppgift tidigare så parar man ihop studenterna. Om man sen har minnet av att någon bratt med kepan bakfram och tatueringar gjort ett skitdåligt arbete på någon tidigare uppgift så förutsätter man att han är en idiot och han får bilda grupp med negern i klassen osv.

Var det på Södertörn eller nån sosseansvarig lärare så kan man dock förmoda att indelning gick till som att den bästa skulle vara med den sämsta osv. då man hellre ser att alla är lika dåliga snarare än att uppmuntra elitism.
__________________
Senast redigerad av trevliggrabb 2021-03-18 kl. 16:49.
Citera
2021-03-18, 16:59
  #6
Medlem
KAN ha varit ett experiment, speciellt om han antydde vilken grupp som var vilken.

Men i själva verket var indelningen slumpmässig.

Det finns flera kända experiment av den typen. Där den "begåvade" gruppen brukar få klart bättre resultat än den "obegåvade" gruppen.
Medan elevgrupperna är i själva verket snarlika.
Citera
2021-03-18, 17:52
  #7
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Du svarade inte på nån av frågorna
ett svar som du inte kan tolka, det var ett bra svar
Citera
2021-03-18, 17:57
  #8
Medlem
guderis avatar
Har varit med om att en lärare som hade samma studenter i flera liknande kurser på ett universitet valde att dela in projektgrupper efter hur bra studenterna hade gjort ifrån sig på hans tidigare kurser. Tanken var att de duktigare studenterna skulle kunna köra på mer självständigt så att läraren kunde fokusera sin tid på de grupper där studenterna som behövde mest hjälp att komma ifatt fanns.
Citera
2021-03-18, 20:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
För flera år sen läste jag en kurs där vi blev indelade två o två för att göra inlämningen o arbetet. Personen som höll i kursen nämnde att vi hade delats in "efter betyg", något i stil med att han har kollat på betygen och sen delat in.

1. Är det vanligt att dom gör så på uni?
2. Menade han gymnasiebetyg eller högskolepoäng?
3. Delar dom in smart och smart eller smart och mindre smart student (betygvis)?

(1) Har aldrig varit med om det.

(2) Högst oklart men det är en intressant tanke. Jag skulle gissa på att han delade in efter tidigare betyg på olika kurser eller kursmoment som han varit ansvarig för. Tror knappast han sitter och kollar alla sina studenters gymnasiebetyg.

(3) Antingen delar man in smarta med smarta för de lär behöva minimalt med hjälp och handledning, då kan dum och dummare får mer hjälp och handledning.

Det ultimata vore nog dock att dela in stendum med smart. Då gör den smarta allt jobb för de är desperata över att få bra betyg och ta sina poäng. Det godkänner också då automatiskt en idiot. Varpå du har säkrat den ekonomiska biten för kursen och institutionen. Det blir även mindre jobb för dig själv och du kan syssla med annat. Idioten får någon form av glädje betyg och är nöjd med sin insats, han blir någon annans problem senare. Möjligen blir den smarta studenten lite missnöjd som får dra hela lasset själv. Men det kanske är en nyttig erfarenhet för framtiden ...
Citera
2021-03-18, 20:06
  #10
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Du svarade inte på nån av frågorna
Jodå, det är väl en smart lösning.

Som direkt svar: nej jag tror inte det är vanligt, då universitetets grundutbildningar (som jag antar att det var) inte ska vara konkurrerande i sin studieplan, enligt riktlinjer från skolverket.

Tvåan och Trean är väl helt jävla omöjligt att svara på för oss som inte ens vet vilken lärare/universitet/utbildning det var!?
Citera
2021-03-18, 20:17
  #11
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Som direkt svar: nej jag tror inte det är vanligt, då universitetets grundutbildningar (som jag antar att det var) inte ska vara konkurrerande i sin studieplan, enligt riktlinjer från skolverket.


Sedan när skriver Skolverket riktlinjer till högskolan?
Citera
2021-03-18, 20:21
  #12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
För flera år sen läste jag en kurs där vi blev indelade två o två för att göra inlämningen o arbetet. Personen som höll i kursen nämnde att vi hade delats in "efter betyg", något i stil med att han har kollat på betygen och sen delat in.

1. Är det vanligt att dom gör så på uni?
2. Menade han gymnasiebetyg eller högskolepoäng?
3. Delar dom in smart och smart eller smart och mindre smart student (betygvis)?
Det måste väl isåfall ha varit på förra delkursen. Han orkar knappast sitta & söka fram gymnasiebetyg på en massa idioter.

Att dela in i grupper är inte helt fel. Den bästa femtedelen får gå kvar, resten skickas hem. Så som det såg ut innan den "breddade antagningen".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback