Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-01-01, 00:28
Medlem
miikoss avatar
Man kan returnera varan och då få tillbaka momsen ifrån Tullverket. DHL:s avgift har man inte rätt att få tillbaka dock.

Det är inte heller säkert att man får tillbaka pengarna för klockan om man returnerar.

Räkna på vad som är bäst, behålla klockan och betala moms.

Skicka tillbaka och ev. få tillbaka pengarna för klockan, eller få inget tillbaka för klockan.
Citera
2021-01-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Jag är ju för fan en dag rätt om årsskiften!!!

Nu kom ju sin klocka från Singapore så det spelade ju ingen roll utan du fick full avgift.

Från idag blir det lika dyrt att skicka från England också.

Men det löser väl sig snabbt då alla e-handelsföretag lämnar England och flyttar till EU länder. Har redan fått info om att några jag har att göra med är nästan klara med flytten.
Citera
2021-01-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aeiou
Ja du åkte på en liten engelsk blåsning , inte i ordets rätta bemärkelse för nånstans måste de enligt lag ha skrivit med pyttesmå bokstäver att varan kommer ifrån Singapore.
Egentligen finns inte många märkesvaror som är billigare i UK , annat än deras egna och amerikanska som gör det värt hålla på.

För c:a 6 månader sen beställde jag en annan klocka (ja, jag vet, jag köper för många klockor) från en webshop baserad på Irland. Där kostade den 1700kr. Billigaste priset för samma klocka från webshoppar i Sverige är c:a 3000kr.
Citera
2021-01-02, 01:28
Medlem
OdCaBos avatar
Det riktiga sjuka är att man åker på tullen även om det är en ersättningsvara man får (alltså om man köpt nåt, fått det och varan visat sig defekt och företaget sen skickat ut en ny). I Finland är det bara att kryssa i rutan "det här är en ersättningsvara" så behöver man inte tänka mer på det.
Citera
2021-03-22, 11:52
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeiou
Ja du åkte på en liten engelsk blåsning , inte i ordets rätta bemärkelse för nånstans måste de enligt lag ha skrivit med pyttesmå bokstäver att varan kommer ifrån Singapore.
Egentligen finns inte många märkesvaror som är billigare i UK , annat än deras egna och amerikanska som gör det värt hålla på.
Det är ingen blåsning. Creation Watches har alltid varit tydliga med att de håller till i Singapore.

Jag har också beställt klocka från Creation Watches och nu har mitt paket fastnat i tullen (sedan en vecka tillbaka pga hög belastning). Ska bli intressant att se vad tullavgiften blir.
Citera
2021-03-24, 12:32
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Det är ingen blåsning. Creation Watches har alltid varit tydliga med att de håller till i Singapore.

Jag har också beställt klocka från Creation Watches och nu har mitt paket fastnat i tullen (sedan en vecka tillbaka pga hög belastning). Ska bli intressant att se vad tullavgiften blir.
Uppdatering:

Det blev en tullavgift på 495 SEK, dvs. cirka 40% av priset jag köpte klockan för. Rätt saftigt!
Citera
2021-04-28, 12:10
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Uppdatering:

Det blev en tullavgift på 495 SEK, dvs. cirka 40% av priset jag köpte klockan för. Rätt saftigt!

Nej det blev inte en tullavgift på 495 kr, förmodligen moms på 495 kr.
Om du köper klockan i sverige är det ju ochså moms, gnäller du i butiken
när du betalar och säger att det var RÄTT SAFTIGT det här !
Citera
2021-04-28, 12:22
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej det blev inte en tullavgift på 495 kr, förmodligen moms på 495 kr.
Om du köper klockan i sverige är det ju ochså moms, gnäller du i butiken
när du betalar och säger att det var RÄTT SAFTIGT det här !
Ja, om jag hade behövt betala moms på 40% i butik så hade jag konstaterat att det var saftigt. Moms brukar ligga på 25%.
Citera
2021-04-28, 12:27
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ja, om jag hade behövt betala moms på 40% i butik så hade jag konstaterat att det var saftigt. Moms brukar ligga på 25%.

Om det inte var moms vad var det då för kostnad ?
Citera
2021-04-28, 12:56
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Om det inte var moms vad var det då för kostnad ?

Hanteringsavgift (varierar beroende på vilka man skickar med)
Moms på hanteringsavgift (25%)
Importmoms på deklarerat värde på paketet (25%)

Eventuella tullavgifter (värde under 1600kr är tullfritt)
Eventuella extra avgifter/skatter som kemikalieskatten
Citera
2021-04-28, 15:00
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
OK OK, det fanns en tråd i delforat där uppe "frakt och E-handel". Men 800 kr, det är bisarrt!!! Vad ska jag göra? Skicka tillbaka klockan?

Det är besvärligt att få tillbaka tull och moms från Svenska tullen och skatteverket (förmodligen medvetet) Inget som sker med automatik om man skickar tillbaka något. Man får skicka in en massa ifyllda papper och visa att man skickat tillbaka och vad man betalat i tull och moms.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in