Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Avsnittets behållning var annars Freddans analys av den moderna kvinnans oförenliga krav på mannen. Oväntat att det fick passera det statliga klippbordet.
Jag hade egentligen inte tänkt att kommentera det här avsnittet så mycket, för jag tycker det är så jobbigt när man överanalyserar den här skiten,
men dels är det så kul när ni sågar plump-experterna som uttalar sig. Ja, sannerligen så försöker de bortse från sin egen pk:ism med att tråckla in sig i resonemang som de annars inte skulle våga stå för i ett annat sammanhang.
Och så när jag var tvungen att kolla upp Freddans formulering, så upptäckte jag vilken stor behållning detta avsnittet var och otroligt avslöjande vilka personligheter och deras psykiska status de har.
Det börjar med att de andra paren flinar åt Sofia och Anton som kommer som tacos.
Ja, de nästan hånflinar faktiskt.
Sen snackar ödlan Susanna (jag sa ju att hon var gladare och sympatiskare i dagens avsnitt förut, men nu tar jag fan tillbaka det där med sympatisk). Hon börjar med att snacka skit om tacos-paret på ett elakt sätt, med Johan (underförstått "vi är mycket bättre"). Den forcerade diva-stilen hade hon ju programmet igenom, med sitt hårda sätt "att ta plats" bland de andra. Mindervärdeskomplexet lyste igenom. Men så faktiskt även hos Elinor.
"Vad ska vi lära de andra paren?" som hon tar upp med Lars, samtidigt som hon säger "men det är ju ingen tävling." Eh, hon betedde sig ju exakt som det var en tävling när hon skulle ta upp med Lars vilket perfekt par de var gentemot de andra.
Sen ser man hur både Elinor och Susanna-paret sjunker som stenar när de ser hur goda Anton och Sofia är mot varandra.
Susanna är excentrisk även med de andra och "tar plats" vid matbordet, men de andra ser igenom att hon är hård mot Johan.
Å andra sidan, Johan är väl den lamaste person jag har sett. Hur
kan han bara bortse från hur hunsad han blir, av Susanna, i samtalet med Lars?
Det är ju bevisat nu, det är ju inte bara vi tittare som ser det i ett genom-tv-rutan-perspektiv.
De andra ser direkt hur hon kör med Johan.
De ser igenom hennes fasad direkt i samvaron.
De ser som vi tittare gör, hur mjuk person Johan är.
Vänta jag avslutar mitt inlägg här. Jag tycker själv inte om att läsa för långa inlägg i trådar.
Fortsättning kommer.
Jäklar vilken analys det blev.