Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Att nazisterna grävde upp Stalins massgravar och gjorde propaganda av det ändrar ju inte på alla de dokument och vittnesmål som kom fram efter kriget. Både Gorbatjov och Jeltsin erkände massakern och lämnade över massvis med NKVD-dokument till Polen. Men de ljög förstås också?
Du har missförstått hur forskning går till och bedöms av andra forskare. Den som läser en artikel eller en bok måste lita på att författaren redovisar ett korrekt och representativt urval av de data han haft till sitt förfogande. Om man vet att författaren i andra sammanhang publicerat fejk och stolligheter finns inte det förtroendet.
Om du läser protokollen från rättegångarna så ser du att de "erkännanden" som dessa gamla bolsjeviker gjorde är fullständigt absurda. Fanns det folk i Stalins närhet som ville röja honom ur vägen? Sannolikt fanns det det, om inte annat för att skydda sina egna liv. Var alla gamla bolsjeviker från gänget kring Lenin i själva verket sabotörer, terrorister, tyska spioner, japanska spioner? Dessa absurda anklagelser faller ju på sin egen orimlighet.
Bevisen för tortyr är också tämligen övertygande. Krestinsky tog tillbaka sitt skriftliga erkännande, men återkom dagen därpå med en axel som slagits ur led, och återtog sitt återtagande.
Att Grover Furr tror på Moskvarättegångarna cementerar intrycket av honom som en charlatan.
Vad gäller Katyn är dokumentens äkthet m.m omdiskuterade och det föreligger en vetenskaplig kontrovers. Gorby och Jeltsin är politiker som förstås i ett vetenskapligt sammanhang inte spelar någon roll.
Forskning bedöms av andra forskare, javisst, och hur bedöms denna? Givetvis på sina meriter och inte på ”trovärdighet” hos den som forskat. Det är ju därför jag refererade till ett par amerikanska professorer som berömt Grover Furrs bok om Nikita Chrusjtjov. Dessutom är forskningssamhället inte bara västvärlden. Det finns forskare även i t ex Ryssland.
Erkännandena under moskvaprocesserna var inte absurda. Om du vet något om kommunistiska partier så vet du också att frågan om självkritik är helt central. I boken Natt klockan tolv på dagen beskriver Arthur Koestler detta fenomen på bra sätt, en skönlitterär bok med hög litterär kvalitet som skrivits mot bakgrund av moskvarättegångarna.
Förekom erkännanden efter tortyr? Troligen efter tortyr också. Innebär detta att erkännandena skall underkännas? Knappast. Erkännande även i vår samtid i Sverige kommer efter tortyr. Man sätter in den misstänkte på häkte, isolerar hen månad efter månad, under tiden förhör man och och får man inte rätt resultat, då fortsätter isoleringen. Detta är tortyr och troligen värre än direkt handpåläggning, en tortyr som FN flera gånger uppmärksammat. Tortyr förekommer i så gott som alla länders rättsväsenden, även i vår samtid – således inget argument mot moskvarättegångarnas juridiska status.
Att många i Väst inte erkänner moskvarättegångarna beror inte på juridiska förhållanden utan på politiska. Väst har aldrig erkänt rättegångar i länder som det anser vara dess fiender om det är kriminella handlingar som den tolkar som politiska. Detta gällde för Moskva på 30-talet och det gäller för Kuba, Venezuela, Kina, Iran, Ryssland, Syrien, DFRK osv. i vår samtid.
Grover Furr ”tror” inte på moskvarättegångarna, han analyserar dem istället med hjälp av sakförhållandena och presenterar slutsatser med empiriskt stöd.