• 1
  • 2
2021-03-30, 23:29
Medlem
En trd skapad av en annan anvndare hamnade i papperskorgen s jag gr ett frsk att starta en ny trd med tydligare mne.

Kan ett perfekt klot existera?

Klotet ska allts vara helt rundt, och inte vara en 3D variant av mnghrning som gr mot ett klot nr antal hrn kar. Kan det perfekta klotet existera i vr faktiska vrld, i verkligheten, eller blir det fel p partikelniv (som om varje atom blir ett hrn och inget perfekt klot kan formas). Vad hnder p kvantfysikniv? Hur mter vi rundhet? Sett till atomkrnornas position? Ngon ytterkant p elektronmolnet?
Citera
2021-03-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Ja bowlingklot
Tydligen ska planeten jorden, trots alla sina hga berg och djupa dalar, ha en jmnare yta n ett bowlingklot.
Citera
2021-03-30, 23:43
Medlem
sommarlovs avatar
Men vafan r nyttan med att starta nya trdar hela tiden, bara fr att ni inte accepterar svaren ni redan ftt??
Varfr svarar ni exempelvis inte p mina frgor??

Per definition r en sfr en sfr, fr att det r vad en sfr r!
Citera
2021-03-30, 23:57
Medlem
526s avatar
Bara i mnniskan huvud.
Citera
2021-03-31, 00:04
Medlem
Kanske beror graden rundhet man kan f p mnet. Jag tnker p en droppe vatten som precis ska falla som nog borde vara rundare n ett aluminiumklot. Dessutom har ju metall metallbindningar mellan atomer dr atomer stndigt rr sig p atomniv pga spnningar som uppkommer. Det borde inte vara runt d verhuvudtaget frutom i det gonblicket d exakt alla atomer vid ytan ligger perfekt.

Tnker man rent allmnt p ett material s bestr det ju av atomer som r ordnade p ett visst stt och redan dr gr det vl inte att gra det helt runt. Men eftersom elektroner kretsar kan det ju hnda att de rkar vara perfekt placerade i ett klot i ett gonblick, men rundheten p elektronerna vet jag fan.
Citera
2021-03-31, 00:22
Medlem
BiggusDs avatar
Det blir inte bttre n nya kilot

https://www.nist.gov/si-redefinition...ogadro-project
Citera
2021-03-31, 00:44
Medlem
spermaoffrets avatar
Hur definierar du perfekt?
Citera
2021-03-31, 02:09
Medlem
S-hund temporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Tydligen ska planeten jorden, trots alla sina hga berg och djupa dalar, ha en jmnare yta n ett bowlingklot.

Jag var bara tvungen att kontrollrkna, och (p stt och vis) kan det stmma. Hjdskillnaden mellan Mt. Everests topp och Challengerdjupet i Marianergraven utgr c:a 0,16 % av Jordens diameter, motsvarande 0,34 mm p ett bowlingklot (218 mm diameter).

Enstaka och ngorlunda jmnt frdelade ojmnheter p en tredjedels millimeter p ett anvnt bowlingklot lter helt rimligt. andra sidan skulle ett bowlingklot med lika mnga och ojmnt frdelade ojmnheter som vr planet har antagligen nd framst som oacceptabelt ojmnt fr allt annat n fyllebowling. Och sedan r det ju det dr med att Jorden inte ens r riktigt sfrisk.
Citera
2021-03-31, 02:24
Medlem
Pungpuckels avatar
(1) atom r vl ett klot?
Citera
2021-03-31, 07:07
Medlem
Iaf kan dom inte kontrollera det eftersom dom inte hittat hela pi ?
Men min knsla sger ja.
Citera
2021-03-31, 08:10
Medlem
SkepticVikings avatar
Det mest perfekta klot vi observerat i Universum r stjrnan Kepler 11145123.
Dess radie r ca 1,5 miljoner km och differensen mellan polerna och ekvatorn r endast 3 km.

P Jorden r det helt klart den nya kilostandarden frn Heason Technology.
Citera
2021-03-31, 10:20
Medlem
Nej, det tror jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem